رئیس‌جمهوری منتخب در اولین نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی؛

آمریکا به برجام بازگردد و به تعهدات عمل کند

بازگشایی سفارت‌خانه‌ها بین ایران و عربستان هیچ مانعی ندارد/ حاضر به ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا نیستم/ تیم فعلی مذاکره‌کننده مذاکرات را ادامه می‌دهند/سیاست خارجی دولت من به برجام ختم نمی‌شود/ آمریکا باید همه تحریم‌ها را لغو کند/ افتخار دارم که در مقام دادستان از حقوق مردم دفاع کردم/ خود را خادم جمهور می‌دانم/ مسائل موشکی قابل مذاکره نیست/ اسرائیلی‌ها به جای اینکه از من وحشت کنند از گروه‌های مقاومت بترسند

تهران (پانا) - اولین کنفرانس خبری سیدابراهیم رییسی، رئیس‌جمهوری منتخب با حضور حدود ۳۸۰ خبرنگار و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و خارجی بعدازظهر امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۹۴۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا به برجام بازگردد و به تعهدات عمل کند

سیدابراهیم رییسی در این نشست با تبریک ولادت با سعادت امام رضا (ع) و تبریک دهه کرامت گفت: حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۹ خرداد به دنبال حماسه‌های بسیاری که مردم خلق کردند، جلو‌ای است از حضور مردم و پیام مهمی برای همه جهانیان داشت. این حضور بامعنای مردم علی‌رغم شرایط کرونایی انجام گرفت، علی‌رغم جنگ‌های روانی بسیار انجام گرفت، حضور ملت بزرگ ایران علی‌رغم برخی گله‌مندی‌هایی که از وضعیت اقتصادی داشتند، انجام شد.

پیام حضور مردم اجرای عدالت بود

وی ادامه داد: پیام این حضور، وحدت بود، تغییر در شرایط اقتصادی آنها بود، مبارزه با فقر و فساد و در یک کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی‌شان بود. پیام حضور ملت ایران تداوم راه امام و شهدا به ویژه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی بود.

عهدمان با مردم بازکردن گره‌هاست

رئیسی گفت: این پیام برای دولت مردمی و برای همه مدیران به نام دولت، خدمتگذاری مردم خواهد بود، باید وفادار باشند. باید به عهدمان با مردم وفادار باشیم. عهدمان بازکردن گره‌ها است. معتقدیم با اتکا به جوانان و ذخایر ارزشمند کشور وضعیت و شرایط تغییر خواهد کرد و گشایش در زندگی مردم.

در اجرای عدالت عقب‌ماندگی داریم

وی اظهار کرد: اولویت ما در این دولت، بهبود کسب و کار، بهبود معیشت و بهبود شرایط در دولت به ویژه نظام اداری است که یک نظام اداری کارآمد و سالم ایجاد خواهد شد. من ضمن ارج نهادن به خدمات دولت‌های قبل، اما در برخی حوزه‌ها به دلیل کم‌توجهی و سومدیریت و عدم توجه به نیروی داخلی و ظرفیت‌های داخلی، عقب‌ماندگی داریم من جمله در اجرای عدالت.

هرکس دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما خواهد بود

رئیس‌جمهوری منتخب با بیان اینکه محور این دولت ایجاد تحول است، گفت: حتما به قوانین و سیاستهای اصلی نظام توجه خواهد شد. در ابتدای دولت جدید برنامه هفتم توسعه را دنبال خواهیم کرد. امیدواریم اقدامات ما در جهت بهبود شرایط امید را به مردم بازگرداند، اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده، این اعتماد باید به جوانان به مردم بازگردد به طوری که همگان متوجه شوند دولت اعتمادساز است، دولتیان مردم دوست هستند، دغدغه مردم را دارند، وطن دوست هستند. هر کس دلش برای مردم و انقلاب بود همکار ما در جای جای کشور خواهد بود.

سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم ختم نمی‌شود/ هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تامین شود مورد حمایت است

رییسی با اشاره به حوزه سیاست خارجی گفت: طرف‌های مقابل باید تجدیدنظر کنند و بازگردند. فشار حداکثری جواب نداده است. باید بدانند سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم ختم نمی‌شود. تعاملی گسترده و متوازن را با همه دنیا ادامه خواهیم داد. هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تامین شود، مورد حمایت است، اما شرایط اقتصادی مردم را به مذاکره پیوند نخواهیم داد. مذاکرات نباید فرسایشی شود باید آورده‌ای برای ملت ایران داشته باشد.

در روز اول دولت دستور رفع بسترهای رانت‌خواری خواهم داد

رئیس‌جمهوری منتخب گفت: در روز آغاز کار دولت اعلام خواهیم کرد تمام بسترهای فسادزا باید خاتمه داده شود، باید زمینه‌های رانت‌خواری از بین برود. پرداختن به اشتغال و مسکن جزو اولویت‌های دولت من است.

اروپا و آمریکا باید به اجرای تعهدات بازگردند

وی در پاسخ به سوالی درباره پیامش به آمریکا و اروپا و اهمیت برجام گفت: اروپا و آمریکا برجام را نقض کردند. تاکید من به آمریکا این است که شما باید برگردید و تعهد خود را اجرا کنید. اروپا باید تعهدات خود را عمل کنند. مطالبه مردم ایران عمل اروپا و آمریکا به تعهدات است.

رئیسی ضمن تاکید بر ایجاد جذابیت جهت رونق تولید، گفت: باید عدالت مالیاتی ایجاد کنیم و از فعالیتهای غیرمولد جذابیت زدایی کنیم.

آمریکا باید همه تحریم‌ها را لغو کند

رئیس‌جمهوری منتخب در پاسخ به سوالی، آیا برای اینکه برجام جواب دهد باید از نظر شما همه تحریم‌ها لغو شود، و آیا تیم فعلی مذاکره‌کننده را حفظ می‌کنید یا نه؛ گفت: تیم فعلی کار را ادامه می‌دهند و گزارش می‌دهند و تیم سیاست خارجی من هم در حال بررسی گزارش‌ها هستند. آمریکا باید همه تحریم‌ها را لغو کند، سپس راستی‌آزمایی از جانب ما. چرا علی‌رغم اینکه ایران به تعهدات خود عمل می‌کند آنها چرا نسبت به اجرای تعهدات خودشان عملی انجام نمی‌دهند؟ این مطالبه ملت است و مجدانه دنبال خواهیم کرد.

مردم عمل به وعده‌ها را می‌خواهند

وی گفت: مردم عمل به وعده‌ها را می‌خواهند. حتما من با ارتباطی که با مردم دارم، هفته‌ای یکبار، ماهی یکبار و سپس ارتباط با مردم با اصحاب رسانه‌ها را حفظ خواهم کرد. رسانه‌ها پل ارتباطی دولت و مردم باشند. محور کار ما در دولت اقدام و عمل خواهد بود. مردم و نخبگان را در ارتباط امور قرار خواهیم داد.

افتخار دارم که در مقام دادستان از حقوق مردم دفاع کردم

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌هایی علیه شما وجود دارد و همینطور اتهاماتی درباره مسائل حقوق بشر مطرح است، این مسأله چه تاثیری در روابط شما و سفرهای‌تان دارد، گفت: من از ابتدای فعالیت به عنوان یک حقوقدان، حامی مردم بودم. آنانی که اتهام می‌زنند باید گفت امروز ما در جایگاه مدعی حقوق انسان قرار داریم. تمام اقدامات من در این مدت در جایگاه دفاع از حقوق انسان بوده است. با تمام کسانی که دست به اقدامات داعشی زدند، در قوه قضاییه در مقام دفاع از مردم عمل کردم. اما آنهایی که در دنیا امروز خود را حامی حقوق بشر می‌نامند باید پاسخ دهند. اگر یک حقوقدان، اگر این یک قاضی از حقوق مردم در جامعه دفاع می‌کند باید مورد تقدیر قرار بگیرد. افتخار دارم که در مقام دادستان از حقوق مردم دفاع کردم. افتخار من در جایگاه ریاست‌جمهوری هم همین خواهد بود. این را دنبال می‌کنم. مدعیان حقوق بشر که داعش را به جان مردم انداختند اگر محاکمه شوند، جهان به سمت آرامش و صلح خواهد رفت.

خود را خادم جمهور می‌دانم

وی ادامه داد: من خود را خادم جمهور می‌دانم، چه کسانی که رای دادن و چه کسانی که رای نداند. موظف هستم از حقوق ملت دفاع کنم. برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی تلاش خواهم کرد.

حاضر به ملاقات با رئیس جمهور آمریکا نیستم

وی در پاسخ به سوالی که آیا اگر تحریم‌ها برداشته شود حاضر به ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا برای رفع مشکلات هستید پاسخ داد: خیر.

دولت من بورس را قلک خود قرار نخواهد داد

رئیسی تاکید کرد: دولت من بورس را قلک خود قرار نخواهد داد. تضمین‌های لازم را برای سرمایه‌های خرد ایجاد خواهیم کرد. ما کسری خود را از بورس جبران نخواهیم کرد.

آمریکا صداقت خود را نشان دهد/ مسائل موشکی قابل مذاکره نیست

رئیس‌جمهوری منتخب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان درباره مذاکره با دولت بایدن و انتظارات شما از دولت بایدن و ایجاد یک توافق مشترک دربرگیرنده برنامه موشکی ایران چیست؟ گفت: من پیشنهاد جدی‌ام به دولت آمریکا این است که سریعا به تعهدات عمل کنند، همه تحریم‌ها را لغو کنند، صداقت خود را نشان دهند. ما تاکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. مسائل موشکی قابل مذاکره شوند. بر روی آنچه که توافق شده متعهد نیستند می‌خواهند توافق جدیدی ایجاد کنند؟.

فعالیت هسته‌ای ایران مسالمت‌آمیز است

وی گفت: سیاست جمهوری اسلامی این بوده که بارها هم اعلام کردیم که فعالیت هسته‌ای ما مسالمت‌آمیز است. طبق اعلام سازمان‌های بین‌المللی اقدامات هسته‌ای ما در چارچوب مقررات انجام شده است.

چرا کشورهای مدعی حقوق بشر به قاتلان مردم ایران پناه داده‌اند؟

رئیس‌جمهوری منتخب با بیان اینکه در آستانه شهادت آیت‌الله بهشتی هستیم، گفت: شهادت آیت‌الله بهشتی جلوه‌ای از جنایت هولناک است. چرا قاتلان شهدای بزرگ ما امروز در کشورهایی پناه گرفتند. چرا مدعیان حقوق بشر به آنها پناه داده‌اند در حالیکه خودشان اعلام کردند ۱۷ هزار نفر را در ایران به خاک و خون کشیدند. من به عنوان شاگرد آیت‌الله بهشتی، به نظرم آنچه ایشان را شاخص می‌کرد، توجه جدی ایشان به مردم بود. مردم را باور داشتند. اعتقادشان به مردم تشریفاتی نبود. ایشان ساختار سازی را برای کشور انجام داد.

مستقل آمده‌ام، از حامیان متشکرم اما نگاه من در تشکیل دولت مردم‌داربودن، فسادستیزبودن و انقلابی بودن است

وی درباره کابینه خود هم گفت: من مستقل وارد شده‌ام. از همه کسانی که من را حمایت کرده‌اند تشکر میکنم. اما در تشکیل دولت نگاهم به فسادستیز بودن، مردم دار بودن و انقلابی بودن است. رسانه‌ها گمانه‌زنی نکنند، سامانه‌‌ای را در اختیار تمام مردم قرار می‌دهم تا مردم مدیران خودم را معرفی کنند. محور ما شایسته سالاری است.

روابط با چین را ادامه می‌دهیم

سیدابراهیم رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران و چین دارای روابط راهبردی هستند، انتظار شما از رابطه با چین چیست، گفت: روابط خوبی با کشور چین داریم. ظرفیت‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد و برای احیای آنها تلاش می‌کنیم. روابط و سند جامع را ادامه می‌دهیم اما اجرای آن را جدی مورد توجه قرار خواهیم داد.

رئیسی درباره قیمت کالاهای اساسی و برنامه وی در این باره گفت: کالاهای اساسی و نظارت بر زنجیره تامین و توزیع و مصرف کالاهای مردم جزو اولویت دولت خواهد بود. باید ملت ما در تامین کالاهای اساسی خود به خودکفایی برسند.

اسرائیلی‌ها به جای اینکه از ما وحشت کنند از گروه‌های مقاومت بترسند/ بازگشایی سفارت‌خانه‌ها بین ایران و عربستان هیچ مانعی ندارد

رئیس‌جمهوری منتخب در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مسولان اسرائیل شما را رئیس‌جمهوری خطرناک دانسته‌اند و همینطور اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که شما برجام را به خطر می‌اندازید و آیا سفری بین شما و رهبران عربستان شکل خواهد گرفت، گفت: رژیم صهیونسیتی پاسخ مردم فلسطین را چگونه خواهند داد؟ فلسطینیان صاحبان فلسطین هستند، قبل از اینکه رژیم صهیونسیتی از ما وحشت کند باید از گروه‌های مقاومت و مردم فلسطین بترسد که حق آنها را غصب کرده است. ما هم همیشه حامی مظلومان و از جمله فلسطین خواهیم بود. یمن هم باید هرچه زودتر توسط خود یمنیان تدبیر شود و دخالت سعودی‌ها و حامیان آنها باید تمام شود. ما تاکید می‌کنیم بر توقف هرچه سریعتر حملات. من اعلام میکنیم تعامل با همه کشورهای دنیا به ویژه کشورهای همسایه را اعلام میکنیم. بازگشایی سفارت‌خانه‌ها بین ایران و عربستان هیچ مانعی ندارد. روابط با عربستان برای جمهوری اسلامی ایران مواجه با هیچ مانعی نیست.

تمام زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور تسهیل می‌کنیم

وی گفت: در ابتدای دولت اعلام خواهیم کرد که تمام زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور را تسهیل خواهیم کرد. سرمایه‌گذاری توسط ایرانیان خارج از کشور در داخل آید مورد توجه قرار گیرد و تسهیل شود. امنیت کامل باید وجود داشته باشد که هست. امروز جمهوری اسلامی جزو امن‌ترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری است و این امنیت را تضمین می‌کنیم.

وی در پایان گفت: سامانه‌ای را برای ایده‌ها راه‌اندازی میکنم تا هر کسی که ایده‌ای برای اداره کشور دارد ثبت کند که ما حتما از نظرات آنها استفاده خواهیم کرد. ارتباط با من از طریق اقوام و خویشان هم نباید باشد. سامانه‌ها برای ارتباط با مردم راه‌اندازی خواهیم کرد و غیر از آن حضور در همه محافل و اجتماعات را مدنظر قرار خواهیم داد. ارتباط با مردم یکی از شاخص‌های ادامه مسولیت مدیران من خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار