رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری:

حفظ کرامت دانش‌آموزان در مدارس، مطالبه منشور حقوق دانش‌آموزی است

تهران (پانا )- منشور ملی حقوق دانش‌آموز با ۷ فصل و ۵۴ ماده، سالهاست که حقوق دانش‌آموزان ایرانی را برای آنها ترسیم کرده‌است. طبق ماده ۲ این منشور دانش‌آموز مصون از تعرضات جسمانی، روانی و حیثیتی است و کرامت والای شخصیت انسانی وی باید مورد احترام قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۹۴۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
حفظ کرامت دانش‌آموزان در مدارس، مطالبه منشور حقوق دانش‌آموزی است

کیان نوروزی؛ رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری شهر تهران در رابطه با حفظ کرامت دانش آموزان گفت: حفظ کرامت دانش‌آموزان یکی از ارکان حائز اهمیت منشور ملی حقوق دانش‌آموزی است. در سالهای اخیر اخباری مبتنی بر تنبیه روحی و تنبیه روانی دانش‌آموزان در مدارس منتشر شد به همین سبب گاهی، کرامت انسانی دانش‌آموزان در برخی مدارس زیر سوال رفته است. البته پیش‌تر هم این تنبیهات در مدارس وجود داشته، اما امروزه با وجود فضای مجازی این مساله نمود بیشتری پیدا کرده است.

نوروزی در ادامه با بیان این مهم که آموزش حفظ کرامت انسانی در مدارس ارتباط مستقیم با سلامت روان دانش آموزان دارد افزود: موفقیت همه جانبه دانش آموزان، کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش شناخت افراد نسبت به نیازهای خود در سطح های مختلف منوط به برخورداری از تفکری سالم است و سلامت روان نیز ارتباط مستقیم با حفظ کرامت انسانی دارد. با توجه به این مهم میبایست مسئولان در مدارس رسالت خطیری چون آموزش حفظ کرامت انسانی را در دستور کاری خود قرار دهند. دانش آموزان ما در مدارس نیاز به آموزش در زمینه کرامت اخلاقی و انسانی به منظور ایمن شدن دربرابر اسیب های اجتماعی را دارند که این رسالت خطیر را اساتید و مسئولان در آموزش و پرورش بر عهده دارند تا با همراهی مدیران زیر ساخت مناسب برای آموزش این مهم در کلاس ها بوجود آید.

رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری شهر تهران با اشاره به دیدگاه قرآن کریم نسبت به مقام انسان گفت: خداوند در قرآن کریم به انسان ارزش والا داده و صفات جانشینی ملائک، علم، امانت داری، عقل و برتری نسبت به سایر موجودات جهان را به او عنایت کرده است در همین رابطه حفظ کرامت انسانی در جامعه از مسائل بسیار حائز اهمیت است که باید نگاه ویژه و تخصصی به آن داشت.

کیان نوروزی در ادامه به حفظ کرامت ذاتی کودکان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اصول مهم که باید در مدارس به آن توجه شود حفظ کرامت ذاتی دانش آموزان است، یعنی برنامه‌های ما نباید فقط معطوف به شاگرد اول‌ها باشد و مدرسه باید جایی برای فرصت رشد برای تمام دانش‌آموزان باشد. این اصل به پرهیز از بزرگسال‌انگاری کودکان تأکید دارد و از هرگونه برنامه و روشی که این کرامت ذاتی را خدشه‌دار کند اجتناب می کند.

رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری شهر تهران، در آخر به مطالبه سند ادوار گذشته پرداخت و گفت: نمایندگان مجلس دانش آموزی در دوره هشتم به اصل مهم حقوق دانش‌آموزی پرداختند. مجلس دانش آموزی طی ادوار پیش از آن در رابطه با منشور ملیحقوق دانش‌آموزی مواردی را در دستور کارشان داشتند، اما کامل نبوده و بعد در دوره هشتم این را کامل و در نهایت موضوع حقوق دانش‌آموزی را به عنوان یک سند مصوب کردند. این سند که از ۳۲ بند برخودار است به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده ودرخواست ما از شورای عالی آموزش توجه و استفاده از این بندها در قوانین آموزش و پرورش است.

خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار