پانا گزارش می‌دهد؛

رییسی پیروز شد؛ رای کسب‌شده: ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای

مشارکت ۴۸.۸ درصدی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ / میزان آرای سیدابراهیم رییسی یا نفر دوم بیش از ۱۴ میلیون اختلاف داشت

تهران (پانا) - سید ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان رییس جمهوری منتخب ایران انتخاب شد.

کد مطلب: ۱۱۹۳۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
رییسی پیروز شد؛ رای کسب‌شده: ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای

در 28 خرداد 1400 مردم ایران اسلامی با حضور پرشور و حداکثری پای صندوق‌های رای حماسه‌ای دیگر را رقم زدند به طوری که با پایان زمان قانوی اخذ رای، اکثر شعب سراسر کشور شاهد صف‌های طولانی مردم بود تا رای خود را به صندوق بیاندازند. البته ستاد انتخابات کشور همزمان با اعلام اتمام فرآیند رای‌گیری، از تمامی شعب خواست تا مراجعه‌کنندگانی که حضور دارند را به داخل شعبه راهنمایی کرده و اخذ رای آن‌ها انجام شود.

4 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، ابراهیم رییسی، عبدالناصر همتی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محسن رضایی بودند که تا پیش از ظهر امروز یک نفر از آن‌ها براساس رای و نظر مردم به عنوان رئیس‌جمهور سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخاب خواهد شد.

شمارش آراء از ساعت 2 بامداد امروز شنبه 29 خرداد در شعب سراسر کشور آغاز شده است و گزارش نتایج آن به شرح زیر است:

17:2 1/ اعلام نتایج نهایی؛ رییسی پیروز شد

عبدالرضا رحمانی فضلی عصر شنبه در نشست خبری با اعلام نتایج نهایی شمارش آرا، گفت: از کل واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر کل آرای ماخوذه، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات مشارکت داشتند که این مشارکت ۴۸/۸ درصد است.

وزیر کشور افزود: سید ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای حائز مقام اول و از سوی مردم عزیز ما امانت‌دار دستگاه اجرایی و به عنوان رییس جمهوری انتخاب شد.

رحمانی فضلی گفت: محسن رضایی میرقائد با سه میلیون ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای و عبدالناصر همتی با دو میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ نفر در رتبه بعدی قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی با ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ نفر در رتبه چهارم قرار گرفت و بقیه آرا به عنوان آرا باطله ماخوذه ۳ میلیون ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای است.

13:51/ پیام رهبر انقلاب

رهبر انقلاب اسلامی در پی حضور حماسی ملت ایران در انتخابات:

پیروز بزرگ انتخابات ملت ایران است هیچ چیز نتوانست بر عزم مردم فائق آید/ منتخبان فرصت خدمتگزاری را قدر بدانند و انگیزه‌های خدایی را مد نظر داشته باشند

در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت بزرگ ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی پیروز بزرگ انتخابات را ملت ایران دانستند و با تأکید بر اینکه نه گلایه از دشواری معیشت، نه مخالف‌خوانی‌ها با انگیزه دلسرد کردن مردم و نه عواملی مانند تهدید بیماری فراگیر و برخی اختلالها در آغاز ساعات اخذ رأی نتوانست بر عزم ملت فائق بیاید، خطاب به منتخبان مردم در مسئولیت والای ریاست جمهوری یا عضویت شوراها، گفتند: فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت بزرگ و سربلند ایران!
حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ی درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه‌ی عواملی که هریک به‌گونه‌ئی میتوانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ی آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ی بیدار بود. پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ی خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانیهائی که با انگیزه‌ی دلسرد کردن مردم از ماهها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد.

اینجانب جبهه سپاس بر خاک میسایم و خداوند علیم و قدیر را بر توفیقی که به ملت ایران عطا کرد و نظر رحمتی که بر ایران و جمهوری اسلامی افکند، شکر بی‌پایان میگزارم. به ملت ایران شادباش میگویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظائفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری میکنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید.

لازم میدانم از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور و دستگاههای حافظ امنیت و سلامت و رسانه‌ی پرتلاش ملی و نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که به‌نحوی به این آزمون بزرگ کمک کرده‌اند تشکر کنم.

به حضرت ولی‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه که صاحب اصلی این کشور و این نظام است سلام عرض می‌کنم و درود میفرستم، علو درجات امام عزیز که سلسله‌جنبان حرکت عظیم ملت ایران بود و شهیدان والامقام را که برترین افتخارات کشورند، از خداوند متعال مسألت میکنم.

13:46/ظریف: همه باید از آقای رئیسی حمایت کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان امروز شنبه با اشاره به نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد که آقای رئیسی اکنون رئیس جمهوری منتخب است و همه باید از ایشان حمایت و با او کار کنند.

13:39/ کدخدایی: رای هزاران ایرانی مقیم خارج، پاسخی محکم به مخالفان مردم بود

سخنگوی شورای نگهبان در آستانه اعلام نتایج رسمی انتخابات گفت: رأی هزاران ایرانی مقیم خارج، پاسخی محکم به مخالفان مردم ایران بود.

13:32/ پیام محسن مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده روز شنبه در پیامی خطاب به آیت‌الله سید ابراهیم رییسی نوشت: موفقیت جنابعالی در رقابت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک عرض می‌کنم.

12:52/ پیام رئیس مجلس

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی انتخاب حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی را به عنوان رییس جمهورِ جمهوری اسلامی ایران به ایشان تبریک گفت.

12:09/ روحانی به دیدار رئیسی رفت

حسن روحانی برای تبریک پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات به حوزه ریاست قوه قضاییه رفت.

12:02/ هیچ حادثه امنیتی و خرابکاری در روز انتخابات نداشتیم

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: با اشراف اطلاعاتی که داشتیم هیچ حادثه امنیتی در انتخابات روز گذشته نداشتیم.

11:57/ اعلام نتایج انتخابات خبرگان، مجلس و شورای شهر تهران؛ پس از ریاست جمهوری

جمال عرف رییس ستاد انتخابات وزارت کشور، با بیان این که پس از نهایی شدن تجمیع آرا، وزیر کشور طی یک مراسم رسمی آمار نهایی را اعلام می‌کند، خاطرنشان کرد، تمام ظرفیت‌مان را برای تجمیع آراء ریاست جمهوری گذاشتیم و همانطور که قبلاً گفتیم قرار شد اول آراء ریاست جمهوری را تجمیع کنیم.

وی افزود: بعد در تهران وارد خبرگان و مجلس و سپس شوراها می‌شویم.

عرف گفت: در استان‌ها و شهرستان‌هایی که کار شمارش آرای ریاست جمهوری را تمام کرده‌اند، کار شوراها را آغاز کردند و چون واحد شهرستانی هستند در خود شهرستان‌ها و استان‌ها آن را اعلام می‌کنند و ضرورت اعلام نهایی ملی وجود ندارد.

11:09/ گزارش اولیه شمارش آراء: اختلاف 14 میلیونی آراء رئیسی با رقبا

طبق گزارش اولیه رئیس ستاد انتخابات کشور، صورت جلسه 90 درصد شعب سراسر کشور آماده شده است. براین اساس 28 میلیون و 600 هزار نفر رای خود را به صندوق انداخته‌اند که تاکنون نتایج آراء به شرح زیر است:

سیدابراهیم رئیسی: 17 میلیون و 800 هزار رای

محسن رضایی میرقائد: 3 میلیون و 300 هزار رای

عبدالناصر همتی: 2 میلیون و 400 هزار رای

سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی: 1 میلیون رای

10:17/ قاضی‌زاده هاشمی پیروزی رئیسی را تبریک گفت

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت ضمن حمایت از رای مردم به برگزیده ملت حضرت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تبریک عرض می‌کنم. برنامه‌ها و رویکردهای «دولت سلام» را در اختیار دولت منتخب قرار می‌دهم.

10:01/ تبریک روحانی به رئیس‌جمهور منتخب ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به منتخب مردم تبریک می‌گویم، معلوم است چه کسی است اما قانونا برای تبریک رسمی تا زمان اعلام نتایج صبر می‌کنیم.

09:54/ عبدالناصر همتی به رئیسی تبریک گفت

در حالیکه شمارش آراء در سراسر کشور ادامه دارد، عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در نامه‌ای پیروزی آیت الله رئیسی را تبریک‌ گفت.

09:30/ اختلاف زیاد آرای سیدابراهیم رئیسی با رقبا

گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که سیدابراهیم رئیسی با کسب بیش از 17 میلیون رای، پیروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری است.

09:17/ هیچ آمار رسمی تا این لحظه اعلام نشده است

تا این لحظه ستاد انتخابات کشور هیچ آمار رسمی از نتایج انتخابات را اعلام نکرده است. به ترتیب آرای انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان، میان دوره‌ای مجلس و شوراها شمارش می‌شود.

09:02/ دو روز بعد از پایان رای‌گیری به شکایت‌ها رسیدگی می‌شود

سیداسماعیل موسوی سخنگوی دبیر ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران مستقر در این ستاد گفت: براساس قانون دو روز بعد از پایان انتخابات هیئت‌های اجرایی و نظارت وظیفه دارند شکایات را دریافت و بررسی کنند.

وی ادامه داد: ضمن آنکه هیات بازرسی وزارت کشور که در شهرستان‌ها و بخش ها مستقر هستند رسیدگی نهایی را انجام می‌دهند و به شکایات براساس قانون رسیدگی می‌شود.

08:53/ محسن رضایی به رئیسی تبریک گفت

در حالیکه شمارش آراء در سراسر کشور ادامه دارد، محسن رضایی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در نامه‌ای پیروزی آیت الله رئیسی را تبریک‌ گفت.

07:48/شمارش آرای انتخابات در سراسر کشور ادامه دارد

هنوز ستاد انتخابات وزارت کشور آمار رسمی میزان مشارکت و نتایج شمارش آراء را اعلام نکرده است.

06:58/ آمار رسمی تا این لحظه اعلام نشده است

تا این لحظه ستاد انتخابات کشور آمار رسمی از نتایج انتخابات را اعلام نکرده است.

06:37/ شمارش آرا در شمال شرق و مرکز آمریکا؛ تداوم رای گیری در ایالت های غربی

شمارش آراء ایرانیان مقیم آمریکا که از صبح جمعه برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به پای صندوق‌های رای رفته بودند، در ایالت‌های شمال شرق و مرکز آغاز شده اما در غرب آمریکا همچون کالیفرنیا رای گیری همچنان ادامه دارد.

04:58/ (آمار غیررسمی فارس از اولین آمار مشارکت در استان‌ها)

هرمزگان ۵۸ درصد
خراسان رضوی ۵۴ درصد
خراسان شمالی ۶۰ درصد
قزوین ۵۰ رصد
آذربایجان شرقی ۴۴ درصد
گلستان ۵۷ درصد
یزد ۵۷ درصد
کرمانشاه ۴۵ درصد
سمنان ۵۲ درصد
کرمان ۵۷ درصد

03:05/ میزان مشارکت انتخابات ۱۴۰۰ بیش از مشارکت انتخابات مجلس یازدهم است

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: آماری از مشارکت نداریم اما فکر می‌کنم میزان آن، از انتخابات مجلس یازدهم بیشتر باشد

ساعت 2:40 / موسوی: ممکن است اعلام نتایج انتخابات با تاخیر انجام شود

دبیر ستاد انتخابات کشور: انتخابات تا ساعت ۲ تا طول کشیده و ممکن است یکی دو ساعت دیگر هم ادامه داشته باشد، بنابراین ممکن است اعلام نتایج هم با تاخیر انجام شود.

02:00/ پایان مهلت اخذ رای و آغاز شمارش آراء انتخابات

فرآینده اخذ رای به صورت رسمی در ساعت 2 بامداد 29 خرداد پایان یافت و شمارش آراء آغاز شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار