خشکسالی و افزایش قیمت نهاده‌ها دو چالش عمده پیش روی کشاورزان

دولت سیزدهم برای کشاورزان گره گشا باشد

تهران (پانا) - با پایان سومین دور مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، جای خالی بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور بیشتر نمایان شد. بیشتر نامزدها در جریان مناظره‌ها کمتر به مشکلات بخش کشاورزی و راهکارهای رفع آن پرداختند و کشاورزی جایی در وعده‌های رنگارنگ نامزدها برای مردم نداشت.

کد مطلب: ۱۱۹۲۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
دولت سیزدهم برای کشاورزان گره گشا باشد

به‌گزارش ایران،‌ «میرحسن بیرانوند» رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان ضمن اشاره به نقش ویژه بخش کشاورزی در اقتصاد کشور تصریح کرد: در شرایطی که در سال زراعی 1399-1400 خشکسالی بیشتر استان‌های کشور حتی استان کوهستانی و آبخیزی مانند لرستان را در برگرفته و احتمال کاهش 40 درصدی در تولیدات کشاورزی وجود دارد متأسفانه نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌های انتخاباتی کمتر اشاره‌ای به این موضوع داشتند.

وی افزود: این در شرایطی است که تولید محصولات کشاورزی بویژه محصولات استراتژیکی مانند گندم توانسته به امنیت غذایی کشور کمک بزرگی کند. از سوی دیگر ما در حال حاضر برای تأمین نهاده های مورد نیاز تولید مرغ در کشور وابستگی بالایی داریم و انتظار می‌رفت نامزدهای انتخاباتی برنامه مدونی برای کاهش این وابستگی و تثبیت تولید این بخش ارائه دهند. بیرانوند با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 260 هزار دانش آموخته کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی بیکار هستند خاطرنشان کرد: انتظار ما از رئیس جمهوری منتخب این است که برای بکار‌گیری این جوانان برنامه‌ریزی کند تا بتوانیم به کمک دانش این عزیزان، کشاورزی معیشتی را به کشاورزی اقتصادی تغییر دهیم. از سوی دیگر اگر می‌خواهیم شرایط خشکسالی که دیگر باید گفت با کشاورزی کشور عجین شده تبعات منفی کمتری بر کشاورزی داشته باشد باید دانش نوین را بواسطه دانش آموختگان به بخش کشاورزی وارد کنیم. متاسفانه همه ما دیدیم که بخش کشاورزی در مناظره‌های انتخاباتی مغفول ماند.

در همین حال «علیقلی ایمانی» دبیر «خانه کشاورز» استان گلستان گفت: در حالی که تکیه امنیت غذایی کشور مدیون بخش کشاورزی و 4.5 میلیون بهره بردار کشاورزی است متأسفانه دیدیم که بازهم در مناظره‌های انتخاباتی بخش کشاورزی نادیده گرفته شد. انتظار کشاورزان توجه بیشتر دولتمردان بویژه رئیس جمهوری به نقش بخش کشاورزی در اشتغال و درآمد ناخالص ملی است که همانگونه که در دولت های قبلی نیز شاهد بودیم کمتر به این بخش بها داده می‌شود. شکی نیست که بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است ولی متأسفانه نگاه دولتمردان اینگونه نیست و کشاورزان انتظار دارند دولت بعدی نگاه یارانه‌ای به بخش کشاورزی نداشته باشد و بگوید این قشر ضعیف و مظلوم هستند؛ ما خواهان دید جامع و سیستماتیک رئیس جمهوری منتخب به بخش کشاورزی هستیم. قطعات زمین‌های کشاورزی ما روز به روز به‌دلیل قوانین نادرست موجود کوچک و کوچکتر می‌شود و این به معنی این است که کشاورزی از نظر اقتصادی صرفه نداشته باشد. این تنها یکی از مشکلات بخش کشاورزی است ولی هیچ نامزدی به مشکلات بخش کشاورزی و راهکارهای حل مشکلات اشاره‌ای نکرد. ایمانی گفت: پتانسیل بخش کشاورزی ما به گونه‌ای است که ضمن حفظ تولید داخل می‌توانیم در بخش صادرات کشاورزی کل بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس را در دست بگیریم ولی می‌بینیم هیچ نامزد بزرگواری به این مباحث نمی‌پردازد و این جای نگرانی برای کشاورزان دارد. کشاورزی محور استقلال کشور است

«علیرضا نظری» نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر کم رنگ بودن بخش کشاورزی در مناظرات تلویزیونی به ایسنا گفت: به‌نظر می‌رسد نامزدهای ریاست جمهوری نسبت به حوزه کشاورزی از شناخت کافی برخوردار نیستند و وعده‌های کشاورزی نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات پررنگ نبود.

وی با اشاره به برخی وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات تلویزیونی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: اگر اراده‌ای از سوی نامزدهای ریاست جمهوری برای عملی شدن وعده‌ها وجود داشته باشد قطعاً هر وعده‌ای که کارشناسی شده باشد و با در نظر گرفتن جمیع جهات مطرح شود، در فاز اجرایی قرار خواهد گرفت. زیرساخت‌های لازم در مجلس برای کمک به دولت وجود دارد و دولت آینده باید برنامه‌های خود را در قالب لایحه به مجلس ارسال کند تا اصلاح ساختاری در خصوص موانع موجود با هم‌افزایی بین مجلس و دولت صورت گیرد و طرح وعده‌های غیرعملی منجر به اصلاح در ساختار نخواهد شد.

اگر یک رئیس‌جمهوری مقتدر و برخوردار از اراده قوی برای اصلاح ساختار در مسند قوه مجریه قرار گیرد، با انتخاب وزرایی کارآمد و توانمند می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت مجلس وضعیت موجود را تغییر دهد. وی با بیان اینکه کشاورزی محور استقلال هر کشوری است، اظهار کرد: صنعت کشاورزی عامل استقلال اقتصادی کشور محسوب می‌شود اما متأسفانه در میان وعده‌های متعدد نامزدها سهم پررنگی نداشت.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه از رئیس‌جمهوری آینده خواست تا با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و طبیعی ایران برنامه‌ریزی کند و با دیده شدن مناطق خشک و کم بارش در کشور برای کاهش عوارض خشکسالی و کم آبی برنامه ارائه داده و مانع زدایی کند.

وی در ادامه ساماندهی اراضی کشاورزی را از مطالبات جدی جامعه کشاورزی دانست و اظهار کرد: کشاورزان به‌دلیل اختلافاتی که در حوزه اراضی با منابع طبیعی دارند انگیزه زیادی برای تقویت تولیدات کشاورزی ندارند که باید رئیس‌جمهوری آینده موضوع ساماندهی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار