رئیسی تشریح کرد

آیا برای دانش‌آموزان واکسن مورد تایید داریم؟

از مردادماه معلمان و رانندگان سرویس مدارس را واکسینه می‌کنیم/واکسن ایرانی احتمالا هفته آینده وارد بازار می‌شود

تهران (پانا) - معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد آسیبی که ناشی از بسته بودن مدارس و آموزش غیرحضوری ایجاد می‌شود بیشتر از بیماری کروناست.

کد مطلب: ۱۱۹۲۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
آیا برای دانش‌آموزان واکسن مورد تایید داریم؟

علیرضا رئیسی در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت که صبح امروز در مجموعه ورزشی انقلاب تهران برگزار شد با بیان اینکه احساس قرابت زیادی با سفیران سلامت داریم اظهار کرد: ما حدود 15 ماه است که درگیر بیماری کرونا هستیم کرونا بعد از مدتی به عنوان یک ویروس جدی خود را نشان داد و این باعث شد بسیاری از معادلات ما بهم بریزد.

در پساکرونا برای ساخت فضاهای سربسته تدبیری صورت گیرد

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ویروس‌ها فصلی هستند و تحت عوامل زیادی قرار می‌گیرند افزود: کرونا با آغاز گرما ازبین نرفت و فصل گرما در سال گذشته استان‌های جنوبی را بیشتر درگیر ویروس کرونا کرد لذا بیش از همیشه بحث تهویه موثر شد باید در آینده درس آموزه‌های این ویروس را جدی بگیریم حتی شاید برای ساخت فضاهای سربسته تدبیری صورت گیرد و موضوع تهویه جدی گرفته شود.

در بحث آمارها ما به صراحت آمارها را اعلام می‌کنیم

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد: از 30 بهمن 98 کرونا وارد کشور شد به جرات می‌گویم یکی از شفاف ترین کشورها در مقایسه با کشورهای دنیا در بحث اطلاع رسانی، ایران است و به محض پیدا شدن این ویروس حتی با وجود اینکه 2 روز بعد از آن انتخابات بود، ما وجود این ویروس را اعلام کردیم، در بحث آمارها نیز ما به صراحت آمارها را اعلام می‌کنیم.

رئیسی تاکید کرد: در کشور ما مدارس اولین جا برای تعطیلی بود؛ باید یادمان باید در آموزش مجازی عمدتا بحث آموزش را داریم اما در آموزش حضوری، پرورش را در کنار آموزش خواهیم داشت لذا هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد در زمانی که مدارس به صورت مجازی برپا هستند، بخش پرورشی بسیار ضعیف می‌شود.

وی اشاره کرد: تعطیل بودن آموزش حضوری برای دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی به حدی آسیب دارد که کرونا ندارد؛ آسیبی که ناشی از بسته بودن مدارس و آموزش غیرحضوری ایجاد می‌شود بیشتر از کروناست.

واکسیناسیون دانش‌‌آموزان و معلمان

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر واکسن در اختیار باشد می‌توان دانشجویان که بالای 18 سال هستند را واکسینه کرد اما برای دانش‌آموزان زیر 18 سال واکسن مورد تاییدی نداریم اما توانایی داریم از مردادماه معلمان را واکسینه کنیم این موضوع جز برنامه‌های اصلی ماست.

رئیسی همچنین خبر داد از اواخر مردادماه نیز می‌توانیم رانندگان سرویس مدارس را واکسینه کنیم اما تاکید دارم بحث استانداردها مهم است که باید به مدیران آموزش داده شود.

امتحانات با رعایت پروتکل‌ها برگزار شد

وی در ادامه افزود: باید از برگزاری امتحانات نهایی دو پایه نهم و دوازدهم تشکر کنم ما در اکثر استان‌ها میزان رعایت پروتکل‌ها را بالای 90 درصد داشتیم این موضوع بدین معنی است که دانش‌آموز در یک ساعت امتحان راحت و آسوده آزمون می‌دهد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم کیفیت آموزش آسیب ببیند اشاره کرد: آموزش و پرورش در تربیت بچه‌ها بسیار موثر است که در دوره کرونا این نقش بسیار دیده شد.

برای افت تحصیلی تدبیر کنیم

رئیسی تاکید کرد برای افت تحصیلی دانش‌آموزان باید تدبیری شود تا از خسارات دانش‌آموزان از نرفتن به مدرسه جلوگیری شود. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه، میزان ترک تحصیل و کودکان کار فوق العاده بالارفته و مشکلات روحی و روانی و خودکشی در دانش‌آموزانی که در کرونا از تحصیل بازمانده‌اند بیشتر شده و این افت تحصیلی می‌تواند در آینده خطرناک باشد.

وی اضافه کرد: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت یک بار گفت اگر مجموع این عوامل را کنار هم بگذاریم، خسارتِ نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه از خود کرونا بیشتر است که این حرف پایه علمی دارد. افراد زیر ۱۸ سال از نظر سیستم ایمنی و مواجهه با ویروس‌ها از بدن افراد بزرگسال متفاوت و قوی‌تر هستند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر، دانش‌آموز چاق زیاد داریم افزود: کرونا بیماری واگیر است، اما تلفاتش در بیماری‌های غیرواگیر است و افرادی را می‌کشد که بیماری غیرواگیر مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی، ریوی و چاقی و غیره دارند. اگر سبک زندگی را به دانش‌آموزان به ویژه در حوزه غیرواگیر بیاموزیم، ضمانتی برای سلامت آن‌هاست.

تهیه پکیج برای بازگشایی مدارس

رئیسی ادامه داد: باید اصل را بربازگشایی مدارس بگذاریم اما باید برنامه ریزی کنیم، تا زمانی که واکسن برای زیر ۱۸ ساله‌ها در دسترس قرار گیرد، فعلاً به معلمان و کادر مدارس می‌توانیم واکسن بزنیم. دو کشور امریکا و چین این کار را شروع کرده‌اند اما تا در دسترس قرار بگیرد زمان می‌برد. باید اصل را بر این بگذاریم که در تمام ابعاد برنامه ریزی کرده و دست به دست هم بدهیم تا یک پکیج کاملی را برای بازگشایی مدارس تهیه کنیم.

رئیسی در ادامه این مراسم درباره آخرین روند تهیه و توزیع واکسن در کشور توضیح داد و گفت: در فاز یک کادر بهداشت و درمان را واکسینه کردیم. فاز دوم، گروه‌های سنی است و ۷۰ سال به بالاها را جزو اولویت واکسیناسیون قرار دادیم که انجام شده است. در استان بزرگی چون تهران بالای ۸۰ درصد افراد واجد شرایط، واکسن را دریافت کرده اند. در این بین گروه‌‌های دیگر چون جانبازان بالای ۵۰ درصد و غیره هم واکسن گرفتند.

وی با بیان اینکه قرار بود محموله ای از واکسن طی دو هفته قبل به دست ما برسد که بنا به دلایلی میسر نشد افزود: علت این است که میزان تقاضای واکسن با عرضه همخوانی ندارد. متاسفانه بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را شش کشور زده اند و کشوری مثل امریکا و یکی از کشورهای اروپایی ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در حال انقضا دارند اما به کسی نمی دهند. سهم کشورهای فقیر ۲۵ عدد تزریق واکسن است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه با اطمینان می‌گویم تا آخر سال همه ۷۰ درصد جمعیت کشور که گروه هدف هستند حداقل یک دوز واکسن را خواهند گرفت که از تولید داخل می آید، گفت: اگر مجوز واکسن تولید داخل صادر شود از هفته آینده وارد بازار می شود. ما تا آخر خرداد، یک میلیون دوز آماده داریم. در تیرماه سه میلیون، در مرداد بالای هفت میلیون و از شهریور به بعد ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن دست ماست.

رئیسی خبر داد گروه هدف ما ۵۵ میلیون نفر است که تا آخر سال با توجه به اینکه بالای ۷۰ میلیون دوز واکسن در دست داریم، با خیال راحت می‌توانیم واکسیناسیون را پیش ببریم. این جدای از واکسن هایی است که خریداری کرده ایم.

وی با بیان اینکه آبان سال گذشته، از سبد کوواکس ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن خریداری کردیم به علت بدعهدی به دست ما نرسید و از آن تعداد حدود ۲ میلیون دوز به دست ما رسید اشاره کرد تلاش کردیم از کشورهای دیگر هم واکسن بگیریم و قرارداد بستیم اما به کشور خودشان اولویت دادند. واکسن در فرودگاه بود که برای ما ارسال شود اما دادستانی آن کشور، صدور واکسن را متوقف کرد و اجازه نداد به ما برسد.

وی با اشاره به اینکه برخی از خواب بیدار می‌شوند و می‌گویند سه ماهه کشور را واکسینه می‌کنند، گفت: کشورهای بزرگ دنیا با نظام قوی سلامت به زانو درآمده اند. اینطور نیست که بتوان به سادگی جمع کرد؛ اینها یا شمردن بلند نیستند یا تا کنون چوب نخورده اند. اگر با واقعیت با مسائل برخورد کنیم می‌توانیم موفق باشیم با شعار فایده ای ندارد.

معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مردم نگران دوز دوم نباشند. دوز دوم واکسن اسپوتنیک را توزیع کردیم. دوز دوم واکسن سینوفارم را هم از شنبه توزیع می‌کنیم. فاصله بین دریافت دو دوز واکسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیک تا ۱۲ هفته ایرادی ندارد. اینکه واکسن دیگری را به عنوان دوز دوم تزریق کنیم فعلا در دستوکار نیست و اگر در آینده ثابت شد ممکن است این کار را انجام دهیم.

رئیسی با بیان اینکه پنج واکسن ساز داخلی به سرعت کار خود را پیش می‌برند، گفت: از سال آینده نیازی به خرید واکسن خارجی در زمینه کرونا نداریم. زیرساخت‌ها بسیار خوب فراهم شده و ظرفیتی که الان داریم می‌توانیم روزانه تا ۵۰۰ هزار دوز واکسن تولید کنیم و طی هفته‌های آتی وضعیت واکسیناسیون مطلوب خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار