شکوهی: مشاور در انتخاب رشته دانش‌آموز اجبار نمی‌کند

تهران (پانا) - به گفته مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش هر دانش‌آموز می‌تواند بر اساس ویژگی‌های رفتاری و توانایی‌های خود با پیشنهاد مشاور [تکمیل فرم 6 هدایت تحصیلی] رشته‌ خود را انتخاب ‌کند.

کد مطلب: ۱۱۹۱۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
شکوهی: مشاور در انتخاب رشته دانش‌آموز اجبار نمی‌کند

برنامه «روزنه» با موضوع بررسی فرآیند اجرای برنامه هدایت تحصیلی در سال 1400، در ارتباط تلفنی با مسعود شکوهی (مدیرکل مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

مسعود شکوهی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» با اشاره به فعالیت‌های اداره کل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش، گفت: فعالیت‌های مرتبط با برنامه‌ریزی امور تربیتی [به ویژه مربیان تربیتی در مدرسه] و مشاوره‌های تربیتیِ سازشی و تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان در این اداره تنظیم می‌شوند.

وی افزود: خدمات روانشناختی و مراقبت‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی در دو بال «پیشگیری» و «مراقبت» در این اداره کل پیگیری می‌شوند.

مدیرکل مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره سند تحول بنیادین این وزارت‌خانه، اظهار داشت: بر اساس این سند انتخاب رشته‌ی دانش‌آموزان از پایه‌ی هشتم به نهم منتقل شد. دانش‌آموزانی که پایه‌ی نهم تحصیلی را سپری می‌کنند، در بدو ورود به دوره متوسط اول باید رشته‌ی تخصصی خود را انتخاب کنند.

شکوهی با اشاره به این که هدایت تحصیلی یک کار مشارکتی است، عنوان کرد: ما علاوه بر ارزیابی عملکرد تحصیلی دانش‌آموز [35 امتیار] وضعیت مشاوره‌ای [65 امتیاز] را بررسی و پیگیری می‌کنیم. در مرحله‌ی ارزیابی مشاوره‌ای نظر دانش‌آموز تا 10 امتیاز تاثیر دارد.

مدیرکل مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که آزمون توانایی انتخاب رشته 15 امتیاز دارد، اضافه کرد: آزمون رغبت به تحصیل در هر یک از رشته‌های تحصیلی 15 امتیاز برای دانش‌آموز جذب می‌کند. معلمان دانش‌آموز در هنگام انتخاب رشته می‌توانند تا 10 امتیاز در هدایت تحصیلی موثر باشند.

شکوهی با اشاره به این که مشاور در فرآیند انتخاب رشته تا حد 10 امتیاز امکان نظردهی دارد، تصریح کرد: والدین در انتخاب رشته‌ی فرزندان خود به اندازه‌ی 5 امتیاز نظر می‌دهند.

وی با بیان این که مشاور در مسیر انتخاب رشته تحصیلی اجباری به دانش‌آموز قائل نمی‌شود، توضیح داد: هر دانش‌آموز می‌تواند بر اساس ویژگی‌های رفتاری و توانایی‌های خود با پیشنهاد مشاور [تکمیل فرم 6 هدایت تحصیلی] رشته‌ خود را انتخاب ‌کند.

مدیرکل مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموزانی که خودشان رشته تحصیلی را انتخاب نکنند، از طرف وزارت آموزش و پرورش برای رشته‌های مختلف انتخاب خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار