اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

افزایش مبتلایان به کرونا؛ نگرانی از ایجاد موج پنجم شدت گرفت

تهران (پانا) - افزایش مبتلایان به کرونا در هفت‌روز گذشته و انتشار سویه‌های ویروس کرونای هندی و آفریقای جنوبی در برخی شهرهای کشور، نگرانی از ایجاد موج پنجم بیماری کرونا را تشدید کرده است.

کد مطلب: ۱۱۸۹۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش مبتلایان به کرونا؛ نگرانی از ایجاد موج پنجم شدت گرفت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد 2 میلیون و ۹۳۵ هزار و ۴۴۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد 2 میلیون و ۴۹۴ هزار و ۱۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۸۰ هزار و ۴۸۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که چهار هزار و ۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

افزایش موارد ابتلا به کرونا

هر چند به گفته متولیان وزارت بهداشت، موج چهارم بیماری کرونا که بیشتر تحت تاثیر ویروس کرونای انگلیسی است، در کشور فروکش کرده است اما در هفته‌ای که گذشت تعداد شهرهای قرمز کرونا از 8 شهر به 13 شهر افزایش یافت و موارد ابتلا نیز روزانه افزایش یافت. هم‌اکنون ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

واکسیناسیون کرونا در ایران از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و طبق اعلام وزارت بهداشت تاکنون سه میلیون و ۹۱۲ هزار و ۸۷۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵۳۰ هزار و ۱۱۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۹۹۶ دُز رسید.

فرایند واکسیناسیون در حال انجام است اما کیانوش جهانپور در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد ممکن است در تزریق مرحله دوم واکسن به دلیل تاخیر در ورود واکسن به کشور، اتفاقاتی بیفتد. بر این اساس، وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که زمان مراجعه برای تزریق دُز دوم واکسن کووید۱۹ از طریق سایت رسمی وزارت بهداشت و همچنین پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود. در این اطلاعیه تاکید شده است: افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند تا قبل از دریافت پیامک یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند.

محدودیت‌ 5 روزه تردد

از آنجا که در هفته آتی، 2 روز ابتدایی تعطیل است و سفرها آغاز خواهد شد و از آنجا که ممکن است با وجود سفرها پیک پنجم کرونا شکل بگیرد، ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در هفته‌ای که سپری شد تصمیم گرفت تا محدودیت تردد بین استانی را در ایام تعطیلات نیمه خردادماه اعمال کند. این محدودیت‌های تردد بین استانی به مدت پنج روز ادامه دارد و از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه آغاز شد و تا ساعت 12 ظهر روز دوشنبه 17خردادماه ادامه دارد. بر این اساس، برای ورود خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی جریمه‌ها اعمال می‌شود و برای شهرهای زرد، صرفاً در طول این بازه زمانی نیز جریمه ۵۰۰ هزارتومانی برای یک بار اعمال خواهد شد.

انتشار کرونای هندی و آفریقای جنوبی در کشور

بیش از یک ماه است که مواردی از ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی در کشور شناسایی شده است که این زنگ خطری برای افزایش موارد ابتلا به این نوع از ویروس است. در هفته‌ای که سپری شد، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلا کرد که سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در برخی شهرهای کشور در حال انتشار است. همچنین عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز اعلام کرده که احتمال پیک پنجم کرونا با ویروس جهش یافته هندی است.

لایحه «رومینا» به مجلس ارسال شد

پس از اینکه در بهار سال گذشته، رومینا دختر 13 ساله توسط پدرش به قتل رسید، اصلاح قانون در اولویت قرار گرفت و لایحه «تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند» در دولت تدوین و به لایحه رومینا معروف شد. لایحه‌ای که در صورت تصویب نهایی مجازات قتل فرزند را از حداکثر ۱۰ سال به حداقل ۲۵ سال افزایش خواهد داد. در هفته‌ای که سپری شد معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ارسال لایحه «تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند» به مجلس شورای اسلامی خبر داد. ابتکار در صفحه توییتر خود نوشت: رئیس جمهور روحانی لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی شامل تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند که معروف به لایحه «رومینا» است را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس فرستاد. انشالله مجلس تسریع کند.

قتل معاون حرم امامزاده صالح

معاون عمرانی حرم امامزاده صالح در هفته‌ای که گذشت به ضرب سه گلوله توسط فرد ناشناس در جلوی منزلش در خیابان شریعتی به قتل رسید. پس از این حادثه، شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این حادثه در دستور کار پلیس قرار گرفت و کمتر از سه روز، قاتل مهندس طاهری از سوی پلیس دستگیر شد. مرکز اطلاع رسانی پلیس اعلام کرد: در بررسی میدانی سه پوکه بدست آمد که نشان می داد متهم سه گلوله به سمت مهندس جوان تیراندازی کرده که دو تیر به او اصابت کرده است. با بازبینی دوربین های اطراف محل حادثه مشخص شد مردی با لباس مبدل در حالی که عصای نابینایان را بدست داشت در مقابل خانه مهندس جوان به کمین ایستاده بود. به محض خروج مقتول او با اسلحه کلت کمری اقدام به تیراندازی کرده و سوار بر خودرویی متواری می‌شود.

تصویب روز بیماری‌های نادر در تقویم ایران

تاکنون ۳۴۴ نوع بیماری نادر در ایران شناسایی شده که هزینه دارویی و درمانی بالایی دارند و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. در هفته‌ای که گذشت حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران اعلام کرد که در جلسه ۸۴۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۸ اسفند ماه به عنوان روز حمایت از بیماری‌های نادر برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب و ابلاغ شد.

حریق در پالایشگاه تهران

پالایشگاه تهران در آخرین روزهای هفته دچار حریق شد، در پی این حادثه دستگاه های امدادی به محل عازم شدند و حریق پس از چند ساعت تلاش اطفا شد. طبق اعلام شرکت پالایش و پخش و فرآورده نفتی مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای سلاپس پالایشگاه تهران دچار حریق شد که با عملیات به‌موقع توسط نیروهای آتش‌نشانی پالایشگاه تهران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بدون خسارت جانی و مالی مهار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار