استاندار مازندران: مهم ترین مشکل عشایر، نبود بازار فروش تولیدات آنان است

ساری( پانا) - استاندار مازندران با اعلام این که تنها یک سوم جمعیت عشایری مازندران در سازمان امور عشایری کشور ثبت است و به رسمیت شناخته می‌شود، خواستار به‌روزرسانی و اصلاح اطلاعات جمعیتی این قشر زحمتکش برای برخورداری از مزیت‌ها شد.

کد مطلب: ۱۱۸۹۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد
استاندار مازندران: مهم ترین مشکل عشایر، نبود بازار فروش تولیدات آنان است

به گزارش ایرنا، احمد حسین زادگان، در جلسه شورای عشایر مازندران که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور در ساری برگزار شد، گفت که مازندران در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر دارد ولی کمتر از یکهزار و ۵۰۰ خانوار در فهرست جمعیتی خانوارهای سازمان امور عشایری کشور قرار دارند.

وی خدمات رسانی به عشایر استان را نیازمند ثبت آمار درست جمعیتی این قشر دانست و تاکید کرد که نادرست بودن اطلاعات جمعیتی سبب می شود تا عشایر استان نتوانند از خدمات و مزیت هایی که دولت برای این قشر پیش بینی می کند، برخوردار شوند.

استاندار مازندران یکی از مشکلات عشایر مازندران را مانند سایر عشایر کشور، کمبود علوفه به خاطر خشکسالی و تغییرات اقلیمی برشمرد و گفت که تعیین سهمیه استان در این زمینه نیازمند وجود اطلاعات درست است.

وی تامین نهاده های دامی برای عشایر را اولویت برنامه حمایتی سازمان جهاد کشاورزی برشمرد و توضیح داد: با توجه به خسارت جدی خشکسالی بر مراتع ، باید جبران خسارت کنیم و از سازمان امور عشایر کشور نیز تقاضا داریم تا به عشایر استان توجه بیشتری کند.

حسین زادگان یکی دیگر از تبعات ارزیابی نشدن درست آمار جمعیتی عشایر استان را کم اهمیت جلوه کردن تولیدات آنان برشمرد و افزود: عشایر مازندران نقش مهمی در تولیدات دامی استان و کشور دارند و لازم است همه دستگاه ها برای ورود بهینه تولیدات سالم عشایر به بازار مصرف به نقش و وظایف خود عمل کنند.

وی با اظهار این نکته که شهرداری ها باید در ایجاد بازارچه های دائمی فروش محصولات تولیدی عشایر برنامه ریزی کنند ،گفت: بررسی ها نشان می دهد که مهم ترین مشکل عشایر، نبود بازار فروش تولیدات آنان است.

نماینده عالی دولت در مازندران با اظهار این که مازندران به خاطر تولید عمده محصولات کشاورزی و دامی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد، افزود: پس باید نسبت به بازار عرضه و فروش محصولات کشاورزان بویژه عشایر توجه جدی کرد.

وی ادامه داد: باید علاوه بر تولید انبوه نسبت به ایجاد زنجیره تولید گوشت، لبنیات و صنایع دستی عشایر توجه جدی شود و معتقدم بازار عرضه و فروش مستقیم تولیدات عشایر مازندران باید شکل بگیرد.

استاندار مازندران بر لزوم اصلاح نژاد دام های عشایر استان تاکید کرد و گفت: اگر چه مشکلات ایل راه، تامین انرژی آب و برق به عنوان زیر ساخت های رفاهی توسعه ای عشایر طی سال های اخیر مورد توجه دولت قرار گرفته است، اما باید به این زیر ساخت ها توجه بیشتری شود.

وی از سازمان برنامه و بودجه و سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران خواست تا نسبت به بودجه عشایر استان بیشتر توجه کنند.

استاندار مازندران به کشت گیاهان دارویی در سطح ۸۰۰ هکتار توسط عشایر و وجود هزاران هکتار گیاهان دارویی خودرو به عنوان ظرفیت مهم تولیدات محصولات کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: با توجه به نبود محدودیت های پرداخت تسهیلات کم بهره از سوی سازمان امور عشایر کشور، تشکل های عشایر استان می توانند از این فرصت استفاده کنند.

همزمان با سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر ایران ساختمان امور عشایر مازندران با سرمایه گذاری هشت میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیربومی با حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار