ابراهیم قاسم‌پور در گفت‌وگو با پانا

با روحیه‌ای که ملی‌پوش‌ها دارند به جام جهانی صعود می‌کنند؛ بازیکنان نباید در جنگ روانی تیم‌های عربی اسیر شوند

تهران (پانا) - پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است با روحیه‌ای که از بازیکنان تیم ملی دیده می‌شود و وجود لژیونرهای آماده، تیم ملی به جام جهانی صعود خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۸۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
با روحیه‌ای که ملی‌پوش‌ها دارند به جام جهانی صعود می‌کنند؛ بازیکنان نباید در جنگ روانی  تیم‌های عربی  اسیر شوند

ابراهیم قاسمپور در گفت‌وگو با پانا، درباره شرایط تیم ملی در آستانه از سرگیری دور اول مقدماتی جام جهانی و نبود بازی‌های تدارکاتی گفت: « در سال‌های گذشته هم تیم ملی با نبود بازی تدارکاتی مواجه بوده است و این مربوط به امروز نیست. به دلیل مسائل سیاسی، مشکلات اقتصادی و مالی یا عدم تمایل تیم‌های شرکت کننده مسئولین ورزش ایران نتوانستند در این سال‌ها بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم ملی در نظر بگیرند. »

وی ادامه داد: « در مقابل می‌بینیم تیم‌هایی مثل بحرین و عراق برای حضور در این رقابت‌ها بازی تدارکاتی دارند. تیم بحرین که به لحاظ مالی از ایران ضعیف‌تر است و تیم عراق که درگیر مسائل سیاسی و مشکلات داخلی است، بازی تدارکاتی دارند. این موضوع بدون شک به تیم ملی ایران ضربه می‌زند. البته اسکوچیچ بازیکنان جدید را به تیم اضافه کرده است، اما من اعتقاد دارم اسکلت اصلی تیم ، ملی همان بازیکنان قبلی است و تنها دلخوشی سرمربی تیم ملی هم به بازیکنان لژیونر است که شرایط خوبی دارند. اما به هر حال داشتن بازی تدارکاتی به هماهنگی بازیکنان از یکدیگر و شناخت سرمربی تیم از نقاط قوت و ضعف بازیکنان کمک می‌کرد. »

قاسم‌پور در ادامه به لیست بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی از سوی اسکوچیچ اشاره کرد و گفت: « من معتقدم به نظر سرمربی تیم‌ملی باید احترام بگذاریم. به هر حال او هر بازیکنی را انتخاب می‌کرد، موافق و مخالفانی داشت.اما به نظرم جابجایی تعداد زیادی از بازیکنان برای این زمان کوتاه مدت استراتژی درستی نیست. با توجه به مشکلات تیم ملی مثل همین نبود بازی تدارکاتی بهتر بود تعداد کمی از بازیکنان انتخاب می‌شدند تا سرمربی شناخت ببشتری از آنها پیدا می‌کرد. جابجایی ۱۰ تا ۱۲ بازیکن در شرایط فعلی کار منطقی نیست. »

وی در مورد حضور کریم باقری و وحید هاشمیان به عنوان دستیار در کنار اسکوچیچ گفت: « انتخاب هاشمیان به عنوان دستیار تصمیم درست و منطقی بود. خیلی از بازیکنان شناخته‌شده و مطرح تیم ملی بر اساس سلسله مراتب بالا نمی‌آیند. این موضوع می‌تواند آنها را دچار چالش کند مثل اتفاقی که برای علی دایی افتاد و به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. در حالی که بازیکنان شناخته شده باید ابتدا کار را از رده‌های پایه یا دستیاری در تیم‌ملی شروع کنند. همان زمانی که هاشمیان به عنوان دستیار ویلموس انتخاب شد، تصمیم درستی گرفتند. در مورد کریم باقری هم باید الان بگویم که بسیار تصمیم به جایی بود. ضمن اینکه وحید هاشمیان و کریم باقری از نظر اخلاقی برای بازیکنان تیم ملی شناخته شده و قابل احترام هستند بنابراین می‌توانند در این مقطع زمانی به بازیکنان کمک کنند. »

کارشناس فوتبال کشورمان درباره ارزیابی‌اش از تیم ملی در راه صعود به جام جهانی گفت: « ما در گذشته هم در این شرایط حضور داشتیم زمانی که در مقابل استرالیا در ملبورن به میدان رفتیم کار خیلی سخت بود. خاطرم هست زمانی تیم ملی باید حتما تیم کره جنوبی را در خانه خودش شکست می‌داد که این اتفاق افتاد. بنابراین ما تجربه حضور در چنین شرایط سختی را داریم. ضمن اینکه فکر می‌کنم موفقیت در این بازی‌ها به توانایی، خلاقیت، ضریب هوشی و تعصب بازیکنان فوتبال بر می‌گردد نه به فوتبال با کلاس یا با برنامه. با توجه به روحیه بازیکنان تیم ملی می‌توانم بگویم که شانس صعود به جام جهانی را داریم. »

قاسمپور تاکید کرد: « هرچند که فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است اتفاقاتی در جریان بازی‌ها رقم بخورد که ما از آن بی اطلاع باشیم. اما به لحاظ حضور بازیکنان تاکتیکی و قدرتمند وضعیت تیم ایران از عراق و بحرین بهتر است. لژیونرهای تیم ملی در این مدت بسیار عملکرد خوبی داشتند. تیم ملی به لحاظ مهره بسیار سرتر است تیم‌های دیگر است. ما دو بازی سبک و یک بازی نسبتا سبک مقابل بحرین در این کشور و یک بازی سخت مقابل عراق داریم. متاسفانه تیم‌های عربی درگیری فیزیکی بالایی دارند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که اعصاب بازیکنان ما را به هم بریزند امیدوارم بازیکنان بتوانند در جنگ روانی این تیم‌ها قرار نگیرند و با آرامش کار خود را دنبال کنند. »

وی همچنین در مورد برداشتن قانون جذب مربیان و بازیکنان خارجی در فوتبال ایران اظهار کرد: « مرزها در حال برداشته شدن است و فوتبال هم به عنوان یک صنعت جهانی نیاز دارد که با بازیکنان و مربیان خارجی تبادل داشته باشد، اما متاسفانه به علت نظارت کم ورود دلالان به فوتبال باز می‌شود. در نتیجه بازیکنان و مربیانی وارد فوتبال ایران می‌شوند که به لحاظ فنی کیفیت قابل ملاحظه ای ندارند. در سال‌های گذشته بازیکنی که ۵ دقیقه حتی برای یک تیم بازی نکرده بود پس از این که باشگاه به تعهدات خود عمل نکرد به فیفا شکایت کرد و پرونده سنگینی برای فوتبال ایران رقم زد. »

کارشناس فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: « من فکر می‌کنم در این شرایط نباید مرزهای فوتبال را ببندیم، بلکه باید کمیته‌ و کارگروهی از افراد متخصص و کارشناس در فدراسیون ایجاد کنیم تا با نظارت روی عملکرد بازیکنان و مربیان آنها را جذب کنند از طرف دیگر می توان از تجربه کشورهای دیگر هم استفاده کنیم تا در این راه بتوانیم موفق عمل کنیم، هر چند که آن را بعید می‌دانم، در همین لیگ برتر مربی داریم که در سه تیم نتوانسته نتیجه بگیرد اما همچنان در لیگ حضور دارد و تیم‌های مختلف به ‌عنوان سرمربی انتخاب می‌شود و اصلاً مشخص نیست چه کسانی پشت این مربی هستند که به این راحتی با وجود عدم نتیجه‌گیری می‌تواند جابجا شود. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار