خوراکی‌های ضد پیری

تهران (پانا) - ‌شما می‌توانید با مصرف چند خوراکی، مواد مغذی مورد نیاز پوست‌تان را تامین و آن را نرم و صاف‌ کنید.

کد مطلب: ۱۱۸۸۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
خوراکی‌های ضد پیری

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آثار تمام چیز‌هایی که در برنامه غذایی معمول‌مان می‌خوریم و می‌نوشیم، روی پوست‌مان آشکار می‌شود. همین که چند شب دیر غذا بخورید و چند بار هم در مصرف غذا‌های مضر زیاده‌روی کنید، به سرعت نشانه‌هایی از خستگی، فرسودگی و پیری روی پوست‌تان پدیدار می‌شوند.

اگر واقعا تمایل دارید سلامت پوست‌تان را بهبود دهید، مواد غذایی ضد چروک زیر را مد نظر داشته باشید و با مصرف آن‌ها از فواید بیشماری که برای زیبایی و سلامت پوست دارند بهره‌مند شوید.

۱۲ بهترین خوراکی که دشمن چین و چروک پوست هستند

۱- آووکادو

این میوه چرب و متفاوت حقیقتا یک درمان واقعی برای مشکلات پوستی است. آووکادو سرشار از اسید‌های چرب ضروری برای تقویت و مرطوب‌سازی پوست‌تان است (روغن آووکادو هم‌چنین در میان میوه‌های دیگر دارای یکی از بهترین روغن‌ها برای سلامت پوست است). این میوه سرشار از ویتامین E و مجموعه‌ی ویتامین‌های B است که برای صاف شدن و انعطاف‌پذیری پوست ضروری هستند. هم‌چنین غنی از ویتامین ث است، که به عنوان یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌ پوست باعث ایجاد پوست زیرین و روپوست می‌شود. این میوه‌ نرم به ندرت حاوی حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی است و بدون تردید و نگرانی می‌توان آن را مصرف کرد.

۲- توت

توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند و از آسیب‌های پوستی جلوگیری کنند. انواع مختلف توت می‌تواند باعث افزایش بازسازی سلول‌ها شود و به ایجاد پوست نرم و لطیف و پرطراوت کمک کند. اگر نگران آلاینده‌های زیست‌محیطی هستید و از قرار گرفتن در معرض سموم می‌ترسید، حتما توت را بیش‌تر از قبل در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

بلوبری و تمشک اثرات و فوایدی ویژه برای سلامتی دارند. آن‌ها سرشار از آنتو‌سیانین هستند که هم رادیکال‌های آزاد را دفع می‌کنند و هم تاثیرات ویتامین C را افزایش می‌دهند. آن‌ها هم‌چنین منبعی مناسب برای ویتامین E هستند و از هر جهت از پوست‌تان مراقبت می‌کنند.

۳- ماهی سالمون

ماهی‌های چرب منبعی فوق‌العاده از اسید‌های چرب امگا۳ مورد نیاز بدن هستند، ماهی سالمون به عنوان یک خوراکی ضد چین و چروک پوست، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای برآورده کردن نیاز‌های تغذیه‌ای بدن و محافظت از صافی و طراوت پوست است. اسید‌های چرب امگا ۳ پوست را مرطوب می‌کنند و آن را از آسیب‌های ناشی از تابش فرابنفش محافظت می‌کند که این تابش غالبا باعث چین و چروک‌های زودرس می‌شود. اسید‌های چرب امگا ۳ فواید شگفت‌انگیز دیگر نیز برای سلامتی دارند و طبق پژوهش‌های اخیر برای جلوگیری از سرطان پستان نیز بسیار مفید هستند.

نوع وحشی سالمون فواید و خواصی بیش‌تر دارد، ولی باید حواس‌تان باشد این‌گونه ماهی‌ها در معرض سموم (حشره‌کش‌ها، جیوه) قرار نگرفته باشند. رنگ صورتی زیبا و متفاوت سالمون به دلیل وجود آنتی‌اکسیدانی قوی به نام آستاکسانتین است. این قبیل رنگ‌دانه‌های کاروتنوئید تاثیری فوق‌العاده در از بین بردن رادیکال‌های آزادی دارند که به دلیل قرار گرفتن بیش از حد پوست در مقابل اشعه‌ فرابنفش، به وجود می‌آیند. مصرف ماهی سالمون وحشی آلاسکا هفته‌ای دو بار نه تنها چین و چروک‌های پوست‌تان را صاف می‌کند، بلکه برای سلامتی عمومی بدن‌تان نیز مفید است.

۴- عسل

غالبا از عسل در ماسک‌های باکیفیت صورت استفاده می‌شود. عسل دارای طبیعت نم‌بینی است (به این معنی که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد، به صورت طبیعی رطوبت هوا را در خود جذب می‌کند)، بنابراین باعث می‌شود پوست مرطوب و تازه بماند و از خشکی جلوگیری می‌کند. عسل یک گونه‌ قندی کاملا متفاوت است که ویژگی التهابی ندارد، بلکه از پوست‌تان محافظت می‌کند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. عسل فرآوری‌نشده و خام سرشار از آنتی‌اکسیدان است و استفاده از آن به میزان متعادل به عنوان شیرین‌کننده‌ طبیعی باعث می‌شود پوستی درخشان داشته باشید.

۵- ماست طبیعی

ماست طبیعی همه فواید پروبیوتیک‌ها را برای پوست و بدن‌تان فراهم می‌کند. باکتری‌های مفید موجود در ماست از هر دو لایه‌ درونی و بیرونی پوست محافظت و آن‌ها را تقویت می‌کنند. برای آن‌که تاثیر معجزه‌آسای این ماده غذایی را بر دستگاه گوارش و کاهش التهاب یا قرمزی پوست تجربه کنید لازم است حتما آن را به صورت فرآوری‌نشده مصرف کنید. وقتی دستگاه گوارش‌تان سالم و فعال باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی کاهش می‌یابد و سیستم ایمنی‌تان نیز در بهترین وضعیت خود قرار می‌گیرد. برای تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن این خوراکی‌ها را در برنامه غذایی‌تان قرار بدهید.

هم‌چنین می‌توانید به جای ماست از کفیر(نوشیدنی لبنی تخمیرشده) استفاده کنید. این نوشیدنی نیز یکی دیگر از خوراکی‌های پروبیوتیک است که قرن‌ها است از آن استفاده می‌شود و بیش از سه برابر ماست‌های معمولی حاوی پروبیوتیک است. اگر از طعم‌های تخمیری خوش‌تان می‌آید، حتما آن را امتحان کنید.

۶- مغزیات (آجیل)

بهترین ایده این است که همین حالا تصمیم بگیرید تنقلات و خوراکی‌های ناسالم را کنار بگذارید و در عوض به اندازه‌ یک مشت بادام، چهارمغز،گردو، پسته یا فندق بخورید و از طیف گسترده‌ فوایدی که نصیب‌تان می‌شود، سود ببرید.

بادام سرشار از ویتامین E است و با آکنه، پسوریازیس و اگزما مبارزه می‌کند بنابراین برای برطرف کردن چین و چروک‌ها بسیار مفید است. گردو یکی از بهترین منابع اسید‌های چرب امگا۳ است و پوست‌تان را نرم و تقویت می‌کند. البته آجیل را باید به اندازه‌ متعادل مصرف کنید، زیرا آن‌ها بسیار چرب هستند و به سرعت کالری‌تان را بالا می‌برند.

۷- چای سبز

از این به بعد، هرگاه نمی‌توانید یک نوشیدنی خوب برای خودتان انتخاب کنید، حتما بروید سراغ یک فنجان چای سبز نیروبخش و باطراوت که یک خوراکی ضد چین و چروک هم محسوب می‌شود. چای سبز به مقدار زیاد کاتچین دارد؛ این ماده آنتی‌اکسیدانی قوی رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و پوست‌تان را از آسیب محافظت می‌کند.

برای کسب نتایج بهتر و داشتنِ مقداری بیش‌تر از کاتچین در فنجان‌تان، سعی کنید از چای طبیعی و غیرکیسه‌ای استفاده کنید. با این‌که چای کیسه‌ای، گزینه‌ای آسان‌تر است، ولی همه‌ فواید چای سبز را در خود به همراه ندارد. برای آن‌که بتوانید به بیش‌ترین میزان کاتچین دست یابید، چای ماچا را امتحان کنید.

اگر می‌خواهید مصرف آنتی‌اکسیدان‌تان را افزایش دهید، مقداری لیمو نیز در چای سبز بریزید تا با نوشیدنی نشاط‌بخش و پر از انرژی صبح‌تان را دل‌انگیزتر کنید. این نوشیدنی در فصل تابستان به شما طراوت و خنکی می‌بخشد.

۸- گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی برای بهبود جریان خون بسیار مفید است، بعد از این‌که ۶ هفته به صورت مرتب آن را رژیم غذایی‌تان قرار دهید، حتما تغییراتی مثبت را در پوست‌تان نیز تجربه خواهید کرد. این ماده غذایی سرشار از ویتامین C است که به تولید کلاژن کمک می‌کند و پوست‌تان مرطوب‌تر و سفت‌تر می‌کند. گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن است ( لیکوپن ماده‌ا‌ی شیمیایی است که پوست‌تان را از آسیب‌های ناشی از تابش فرابنفش محافظت می‌کند و بدن‌تان را نیز از بیماری‌های مختلف دور نگه می‌دارد). گوجه‌فرنگی به داشتن خاصیت ضدسرطانی نیز مشهور است و هرچه قرمزتر باشد، بهتر است.

۹- گندم سیاه

با استفاده از گندم سیاه می‌توان غذا‌هایی خوشمزه درست کرد و البته، با خوردن این غذا‌ها پوست را نیز انعطاف‌پذیر و سفت نگه داشت. گندم سیاه سرشار از پروتئین و حاوی هشت نوع اسید آمینه‌ ضروری برای ترمیم و بازسازی پوست است. هم‌چنین منبعی بسیار خوب برای راتین است (راتین ماده‌ا‌ی است که در استفاده از ویتامین C به بدن‌تان کمک می‌کند و همیشه سطح کلاژن را بالا نگه می‌دارد). می‌توانید با آن فرنی درست کنید یا با استفاده از آرد گندم سیاه غذا‌های خوشمزه و سالم بپزید.

۱۰- هویج

هویج همیشه به عنوان عامل تقویت‌کننده‌ چشم و قوه بینایی مشهور بوده است، ولی به تازگی دریافته‌اند که این ماده خوراکی مغذی ضد چین و چروک هم است. هویج حاوی ویتامین C و سرشار از بتاکاروتن است که پوست را از آسیب‌های ناشی از نور آفتاب محافظت می‌کند. البته همیشه در خرید و مصرف هویج مواظب باشید، زیرا جزو آلوده‌ترین سبزیجاتی است که می‌تواند حاوی مقداری زیاد حشره‌کش و مواد شیمیایی باشد که برای رشد آن‌ها استفاده می‌شود.

۱۱- سویا

سویا می‌تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد و از آن محافظت کند. مطالعات متعدد نشان می‌دهند که استفاده از سویا روی پوست یا به عنوان مکمل (نه به عنوان غذا) می‌تواند به محافظت در برابر نور خورشید یا حتی بهبود برخی از آسیب‌های خورشید کمک کند.

۱۲- شکلات به جای قهوه

شکلات داغ بنوشید! یک مطالعه نشان می‌دهد که کاکائو با مقادیر بالای دو آنتی‌اکسیدان (اپیکاتچین و کاتچین) از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند، جریان خون به سلول‌های پوستی را بهبود می‌بخشد، رطوبت را حفظ می‌کند و باعث نرمی پوست می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار