موافقت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح بیمه کارگران ساختمانی

مخالفان طرح: طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی ۱۱ هزار میلیارد تومان به تولید تحمیل می‌کند

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به صورت دوشوری موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۱۸۷۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
موافقت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح بیمه کارگران ساختمانی

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان برسی گزارش کمیسیون اجتماعی با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به صورت دوشوری با 179 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس در تشریح طرح اصلاح ماده (5) قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی گفت: این طرح به نفع کارگران است زیرا اکنون فقط 800 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری کارگران تحت پوشش بیمه هستند و 600 هزار نفر از آنها بیمه نیستند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون میلیون‌ها نفر از خانواده‌های اقشار کارگری چشمشان به مجلس انقلابی است زیرا در شرایط کنونی برای بیمه این افراد 9 هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد و اگر این طرح تصویب نشود، افراد جدید نمی‌توانند احراز شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: این قشر ضعیف هیچ پارتی ندارند و تمام امیدشان به نمایندگان مجلس یازدهم است لذا باید برای بهبود شرایط زندگی این افراد تلاش مضاعفی صورت گیرد.

محمدباقر قالیباف در جریان بررسی این طرح گفت: با توجه به حساسیت موضوع بیمه کارگران و همچنین طرح‌های متعددی که در این رابطه ارائه شده و مغایرت با اصل 57 و 75 در هیأت رئیسه تصمیم گرفته شد به این امر به صورت دوشوری رسیدگی شود لذا طرح مذکور به صورت دوشوری به رأی گذاشته می‌شود.

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در جریان بررسی طرح مذکور گفت: طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی سبب استقرار نظام تأمین اجتماعی فراگیر می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون 850 هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند در حالی که با توجه به منابع برای 70 درصد آنها کسری وجود دارد و فقط برای 30 درصد از بیمه شدگان منابع وجود دارد لذا با این طرح می‌توان برای 5 میلیون نفر کارگر و افراد تحت تکفل آنها بیمه پایدار در نظر گرفت که نشان می‌دهد کار بزرگی در کمیسیون اجتماعی مجلس صورت گرفته است.

محمدحسین فرهنگی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی گفت: مسائلی مانند بیمه کارگران ساختمانی، قانون دارد و قانون دارای ضابطه است و ضوابط سال هاست که اجرا می‌شود؛ وضعیت قیمت مسکن مطلوب نیست و شرایط بدی بر بازار مسکن حاکم است و باید تصمیمات درستی بگیریم که افزایش قیمت مسکن را در پی نداشته باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: در این طرح تشخیص قیمت زمین و تعیین تکلیف آن به کارشناس ارجاع می‌شود و مفاسد زیادی را در پی خواهد داشت و همچنین با تصویب آن مسیر را برای ایجاد عوارض بسیار گسترده‌ای در بحث مفاسد جدید باز می‌کند.

وی ادامه داد: تصویب این طرح ، افزایش حق بیمه و کند شدن نوسازی بافت فرسوده را به دنبال خواهد داشت و قانون خوبی که سال‌هاست در حال اجرا است را دچار مشکل می‌کنیم و مشکلات زیادی را برای مردم، شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی ایجاد می‌کند. همچنین 8 تا 10 برابر حق بیمه بافت فرسوده را افزایش داده و در این شرایط تورمی مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

فرهنگی یادآور شد: انتظار داریم اگر طرح تصویب شد، دوشوری شود تا در کمیسیون مشترک بررسی و مشکلات آن برطرف شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان دیگر مخالف کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با انتقاد از اینکه این طرح هزینه‌های ساختمان‌سازی را افزایش می‌دهد، گفت: با این طرح می‌خواهیم مشکل 1.5 میلیون نفر را حل کنیم اما مشکلات چندین میلیون نفر را افزایش می‌دهیم؛ هزینه‌های عوارض شهرداری و نظام مهندسی بسیار بالاست و در توان جوانان نیست البته از سویی برخی مراجع تقلید فتوایی دادند و اظهارنظری کردند که بر اساس آن نمی‌توان از همه ساختمان‌ها مبلغی را بگیریم در حالی که افراد بیمه شده ممکن است امورات ساختمان‌سازی را انجام ندهند.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس ادامه داد: اینکه کارگران ساختمانی باید بیمه شوند، درست است و در حوزه انتخابیه اینجانب چندین نفر در نوبت هستند اما مگر از سایر افرادی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند به همین نحو حق بیمه دریافت می‌کنیم؛ مجلس انقلابی در قانون بودجه 1400 بیشترین حمایت‌ها را از تأمین اجتماعی داشته که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده اما متأسفانه این سازمان عکس عمل کرده و بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی را قطع می‌کند.

وی یادآور شد: چرا باید از کسانی که درآمد کمتری دارند حق بیمه بیشتری دریافت شود، کارگران ساختمانی باید مانند سایرین از مزایای بیمه برخوردار شوند البته اگر این طرح دوشوری شود شاید مشکلات آن حل شود اما اگر بر اساس شرایط فعلی باشد مشکلات را افزایش خواهد داد.

محسن زنگنه به عنوان مخالف آخر گفت: بر اساس قانون، دولت باید بیمه کارگران ساختمانی را پرداخت کند اما متأسفانه به وظایفش عمل نکرده و نمایندگان با ارائه طرحی می‌خواهند از جیب سازنده، کارفرما و مالک حق بیمه را پرداخت کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس ادامه داد: اگر این طرح تصویب شود، سالانه 11 هزار میلیارد تومان بر حوزه صنعت بار مالی وارد می‌کند در حالی که در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها قرار داریم و باید از صنعت حمایت کنیم، کسی مخالف بیمه کارگران ساختمانی نیست اما این طرح هزینه‌های ساخت و ساز را افزایش و ساخت‌و سازها را کاهش می‌دهد و بیکاری‌ را در پی دارد و نباید طرحی را تصویب کنیم که در تولید کشور تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: حتی آقای قادری به عنوان طراح این طرح با آن مخالف است و متأسفانه کمیسیون اجتماعی برای بررسی آن وقت زیادی نگذاشته، باید مراقب تبعات این طرح باشیم، البته طرح مشکل شرعی نیز دارد و می‌خواهیم از کارفرما زمانی که ساخت و سازی را انجام نداده با اضافه کردن هزینه‌هایش پولی را از آن دریافت و به جیب تأمین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی بریزیم.

زنگنه یادآور شد: این طرح به ضرر تولید، کارگر و ساخت و ساز است و انتظار داریم نمایندگان اجازه ندهند در سال حمایت از تولید 11 هزار میلیارد را به تولید تحمیل کنند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار