ندا شاهرخی: سالن‌های خصوصی تئاتر در شرایط کرونا یکی‌یکی تعطیل شدند

تئاتر خصوصی همه چیزش باید خصوصی باشد و نه فقط بحث های مالی اش

تهران (پانا) - «ندا شاهرخی» کارگردان و مدیر جوان تماشاخانه فانوس سالهاست که در حوزه کارگردانی و مدیریت تماشاخانه‌های خصوصی فعالیت می‌کند  و خبر از تعطیلی سالن‌های خصوصی تئاتر در شرایط کرونا داده و معتقد است دولت باید از تئاتر حمایت کند تا شاهد حضور سوپراستارها به هر قیمتی و برای درآمدزایی درصحنه تئاتر نباشیم.

کد مطلب: ۱۱۸۷۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
ندا شاهرخی: سالن‌های خصوصی تئاتر در شرایط کرونا یکی‌یکی تعطیل شدند

ندا شاهرخی که اجراهای موفقی در کشورهای اروپایی با نمایش‌هایی مانند «آنتیگونه» داشته است درباره تئاتر خصوصی در ایران گفت: «در ایران بخش خصوصی به آن معنایی که در جهان است، وجود ندارد. من در فرانسه درس خواندم و زندگی می‌کنم و با اروپا و کانادا آشنا هستم و در آنجا تئاتر خصوصی با آنچه در ایران تعریف می‌شود تفاوت زیادی دارد.»
جای خالی حمایت دولت از تئاتر خصوصی
وی افزود: «تئاتر خصوصی یعنی تئاتری که پولش را خودش درمی‌آورد اما دیگر آن محدودیت‌های تئاترهای غیرخصوصی را ندارد. وقتی تئاتر خصوصی است اما هرآن چه تئاتر دولتی باید رعایت کند شما هم باید رعایت کنید که دیگر خصوصی بودن معنی ندارد. نظارت مرکز که کاملاً وجود دارد و این البته طبیعی است اما همه آنچه باید دولتی انجام دهد و به قولی رعایت کند، خصوصی هم رعایت می‌کند. خب پس چه چیز آن خصوصی است؟ فقط پولش خصوصی است؟ اینکه اصلاً معنی ندارد.»
شاهرخی عنوان کرد: «درکشورهای دیگر حتی در خصوصی‌ترین حالت هم دولت حمایت می‌کند. در فرانسه حتی خصوصی‌ها هم که حمایت کامل دولت را ندارند براساس بیلان کاری‌شان از دولت به‌صورت سالیانه پول می‌گیرند؛ زیرا تئاتر یک کار فرهنگی است و بانی آن دولت است.»
سالن‌های خصوصی در شرایط کرونا کم شدند
شاهرخی افزود: «خصوصی زمانی است که ما هیچ کاری نداشته باشیم. وقتی سانسورهای سفت‌وسخت دولتی‌ها را بخش خصوصی هم دارد چطور می شودکه فقط در موضوع حمایت مالی، خصوصی خطاب می‌شود؟ پس این از بن و ریشه غلط است و همین می‌شود که در شرایط کرونا دیگر سالن خصوصی وجود ندارد و تعدادکمی باقی‌مانده‌اند.»
حضور سوپراستار در تئاتر عادی است اما نه برای درآمدزایی
ندا شاهرخی درباره حضور سوپراستارها در تئاترها جهت جذب مخاطب بیشتر گفت: «تئاترهای زیادی می‌تواند باشد که افراد چهره و سوپراستار هم در آن بروند و بازی کنند. این در همه جای دنیا وجود دارد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که ذات تئاتر درآمدزایی نیست بلکه همیشه هنری بوده که باید توسط دولت‌ها حمایت شود. در یونان باستان هم که اجراها روی صحنه می‌رفتند دولت‌ها از تئاتر حمایت می‌کردند و برای مردم بلیت می‌خریدند تا تئاتر ببینند زیرا تئاتر یک مسئله فرهنگی است. جدای از اینکه یک جوان یا سوپراستار در آن تئاتر بازی کند این کار را انجام می‌داد چون باید این فرهنگ زنده بماند.»
دولت حمایت کند تا پای سوپراستارها به دلیل درآمدزایی به تئاتر باز نشود
شاهرخی با اشاره به اهمیت حمایت دولت از تئاتر در همه جای دنیا عنوان کرد: «وقتی دولت حمایت کند کمتر این اتفاق می‌افتد که به خاطر پول مجبور باشیم از چهره‌هایی استفاده کنیم که مناسب این کار نیستند. گاهی چهره‌ای است که مناسب این کار است و خب این عالی است اما در خیلی از کارها هم می‌بینیم که آن چهره اصلاً به درد این کار نمی‌خورد. این چهره آمده تا تماشاگر جذب کند. درحالی‌که اگر دولت‌ها از تئاتر حمایت کنند کارگردان به این سمت می‌رود که چهره را فقط به خاطر اسمش و موضوع درآمدزایی انتخاب نکند.»
مرکز هنرهای نمایشی هیچ حمایتی از تئاتر ندارد
شاهرخی خالق نمایش‌هایی همچون آدم، آدم است، مار و پله، دژاوو، دریچه با ابراز نارضایتی از نبود حمایت از تئاتر در ایران اظهار کرد: «متأسفانه مرکز هنرهای نمایشی که تماماً حمایتش را از روی تئاتر برداشته است و هیچ‌گونه حمایتی ندارد.»
وی افزود: «من معتقدم تئاتر هنری است که دهان‌به‌دهان است و هر مخاطبی کار را دید به دیگری اطلاع می‌دهد و همین‌جور دهان‌به‌دهان می‌چرخد تا تئاتر به دیگران معرفی شود. سوپراستارها هم‌ بازی کنند ممکن است دو شب اول به خاطر آن مردم به تماشای تئاتر بیایند اما وقتی تئاتری خوب نیست دیگر معنی ندارد و مردم به خاطر آن نمی‌آیند چون تئاتر خودش تماشاگر خودش را می‌آورد. به نظر من تئاتر هنوز وارد مراودات سینمایی نشده و ذات خودش را نگه‌داشته است چون رابطه‌اش با تماشاگر مستقیم است. اگر تماشاگر هنگام تماشای نمایش سردرد بگیرد قاعدتاً به دیگری پیشنهادش نمی‌کند. بدین ترتیب تئاتر خودش این چرخه را می‌چرخاند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار