عضو موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت در گفت وگو با پانا مطرح کرد؛

بازار، منتظر تعیین تکلیف مذاکرات برجام باقی مانده‌ است

انتظارات، کاهش نرخ ارز را باور نکرده است

تهران (پانا) - عضو موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت می‌گوید در نظر گرفتن احتمال بازگشت نرخ ارزها به روندهای افزایشی گذشته، موجب شده است تا بسیاری از بازارهای کالایی و سرمایه‌ای تاثیر کاهش نرخ ارز را احساس نکند و به نوعی مقاومت برای کاهش قیمت‌ها وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
بازار، منتظر تعیین تکلیف مذاکرات برجام باقی مانده‌ است

حسن حیدری در گفت وگو با خبرنگار پانا درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت کالاها اظهار کرد:‌ «تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت‌ها زمان‌بر است. یکی از این تاثیرات بر معاملات خارجی است. کارخانجاتی که مواد اولیه وارد می‌کنند در یک پروسه زمانی چندماهه اقدام به خرید و واردات مواد اولیه می‌کنند و اکنون که نرخ‌ها کاهشی شده است، خریدهای آتی در صورت روند با ثبات و کاهشی نرخ ارز با نرخ‌های کاهش یافته خواهد بود.»

رشد منفی اقتصادی و رشد نقدینگی 39 درصدی در اقتصاد از جمله دلایل تورم داخلی است که در کنار تورم افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت‌ها شده است

عضو موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت خاطرنشان کرد: «بحث مهمتر آن است که انتظارات، کاهش نرخ ارز را باور کرده است یا خیر. این احتمال که نرخ ارزها دوباره افزایشی شود 50 درصد است،بنابراین بازار منتظر تعیین تکلیف مذاکرات باقی مانده است.»

وی با بیان اینکه احتمال بازگشت دلار به نرخ‌های قبلی وجود دارد، اظهار کرد‌: «در نظر گرفتن احتمال بازگشت نرخ ارزها به روندهای افزایشی گذشته، موجب شده است تا بسیاری از بازارهای کالایی و سرمایه‌ای تاثیر کاهش نرخ ارز را احساس نکند و به نوعی مقاومت برای کاهش قیمت‌ها وجود داشته باشد.»

حیدری خاطرنشان کرد: «تورم در ایران دو منشاء‌ داخلی و خارجی دارد. تورم وارداتی که متاثر از نرخ ارز است و اگر بازار به اطمینان لازم درباره کاهش نرخ ارز دست یابد، تورم وارداتی کالاها نیز کاهش خواهد یافت.»

وی افزود: «رشد منفی اقتصادی و رشد نقدینگی 39 درصدی در اقتصاد از جمله دلایل تورم داخلی است که در کنار تورم افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت‌ها شده است.»

روند تخلیه حباب در کوتاه‌مدت موجب افزایش و تقویت ارزش پول ملی می‌شود

عضو موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که اگر تخلیه حباب ارزی ادامه پیدا کند می‌تواند موجب افزایش ارزش پول ملی شود، عنوان کرد:‌ «روند تخلیه حباب در کوتاه‌مدت موجب افزایش و تقویت ارزش پول ملی می‌شود. نوسان قیمتی در بازار ارز شکلی یو شکل دارد؛ قیمت‌ها در صورت ازاد شدن منابع ارزی بلوکه شده و ازادسازی فروش نفت به کف می‌رسد اما به دلیل رشد نقدینگی یا تورم قیمت کالاها افزایش می‌یابد یا آنکه نرخ ارز دوباره افزایشی می‌شود.»

حیدری تاکید کرد: «تقویت ارزش پول ملی باید دوسویه انجام شود و علاوه بر تقویت ارزش پول نیازمند کنترل رشد نقدینگی نیز هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار