بررسی نحوه پیروزی مقاومت فلسطین در گفت‌‌وگوی پانا با تحلیلگر مسائل جهان عرب؛

12 روز مقاومت؛ فلسطین چگونه پیروز شد؟

تهران (پانا) - هانی‌زاده، تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب نحوه پیروزی مقاومت و مردم فلسطین در جنگ 12 روزه مقابل رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
12 روز مقاومت؛ فلسطین چگونه پیروز شد؟

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه آنچه که در طول 12 روز گذشته و در یک جنگ نفس‌گیر و میدانی رخ داد، از چند جهت قابل تجزیه و تحلیل است، گفت: «اول اینکه سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مانند موساد، شاباک و امان نتوانستند مراکز تولید و ذخیره موشک‌های حماس و جهاد اسلامی در غزه را ردیابی و کشف کنند و این یک شکست اطلاعاتی بزرگ برای اسرائیل تلقی می‌شود.»

این تحلیلگر مسائل فلسطین ادامه داد: «در این درگیری 12 روزه 18 شهر رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی برای نخستین بار درگیر این جنگ بودند و یک جبهه گسترده در فلسطین علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شد که در آن اهالی کرانه غربی و همچنین ساکنان اراضی 1948 شرکت داشتند. درگیری‌ها در شهرهای اسرائیل برای نخستین بار در تل‌آویو و حیفا و عسقلان صورت گرفت و ساکنان اراضی 1948 در طول هفت دهه گذشته که در جامعه یهودی حل شده بودند و جزئی از ساختار اسرائیل بودند، اما در این جنگ 12 روزه در کنار مردم فلسطین و علیه صهیونیست‌ها قرار گرفتند.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: «همچنین در طول این 12 روز، حدود 4 هزار موشک به سوی تاسیسات نظامی و راهبردی اسرائیل پرتاپ شد که بیش از 3 هزار موشک به هدف اصابت کرده است که مراکز مهمی از قبیل فرودگاه‌های بین‌المللی، پالایشگاه حیفا، تصفیه‌خانه آب شهر حیفا منهدم شدند و کلیه پروازهای خارجی در اراضی اشغالی لغو شد. این نشان می‌دهد که بُرد موشک‌های رزمندگان فلسطینی تا 280 کیلومتر افزایش پیدا کرده و از شمال تا جنوب اراضی اشغالی را دربرگرفته است. این یک تحول کیفی در جنگ بوده است.»

وی تاکید کرد: «همچنین نکته مهم اینکه در این جنگ، گنبد آهنین نتوانست موشک‌ها را ردیابی کند و این یک شکست دیگر به لحاظ امنیتی برای رژیم غاصب تلقی می‌شود.»

حسن هانی‌زاده خاطرنشان کرد: «اختلافاتی که در میان نیروهای مسلح رخ داد هم قابل توجه بود، بسیاری از سربازان وابسته به برخی تیره‌ها که در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت می‌کردند، این‌ها از خدمت فرار کردند و از مقابله با رزمندگان فلسطینی اجتناب کردند. این‌ها یک سری اتفاقاتی است که برای اولین بار رخ می‌دهد. ضمن اینکه 70 درصد از ساکنان اراضی اشغالی در طول 12 روز گذشته در پناهگاه‌ها به سر می‌بردند و جیره‌بندی آب و غذا در اراضی اشغالی برای نخستین بار صورت گرفت.»

این تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب تصریح کرد: «مجموعه این حوادث نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی الان در آستانه حرکت به سمت فروپاشی تدریجی است و غزه با اینکه شهری به مساحت 360 کیلومتر مربع است، توانست در مقابل ارتش مسلح رژیم صهیونیستی 12 روز مقاومت کند و توازن قدرت را به نفع خودش تغییر بدهد. ضمن اینکه قواعد درگیری در این جنگ تغییر یافته و برتری حملات موشکی به نفع رزمندگان فلسطینی بود.»

هانی‌زاده یادآور شد: «آثار تلاش شهید قاسم سلیمانی در آموزش رزمندگان فلسطینی و افزایش توانمندی دفاعی رزمندگان در این جنگ کاملا نمایان شد. وحدت ملت فلسطین عامل این پیروزی بود. ضمن اینکه این پیروزی می‌تواند به تقویت محور مقاومت در منطقه نیز کمک کند و اسرائیل را به شدت دچار انزوای سیاسی خواهد ساخت.»

این تحلیلر مسائل فلسطین در ادامه به نقش جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران هم در عرصه‌های میدانی و هم رسانه‌ای و نیز سیاسی کمک‌های لازم را انجام داد. کشور ما اطلاع‌رسانی لازم را انجام داد و توانست یک حرکت مردمی را در سراسر جهان سازمان‌دهی کند و این یکی از مکانیزم‌های بسیار مهمی است که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به کار گرفت.»

این تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب به روابط احزاب ایالات متحده با رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد و گفت: «اساسا هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالات متحده دلبستگی زیادی به لابی صهیونیستی دارند ولی از آنجایی که تیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و در مجموع حزب دموکرات آمریکا، نظر مساعدی نسبت به حزب لیکود و شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ندارند؛ لذا به نظر می‌رسد علی‌رغم پشتیبانی سیاسی و رسانه‌ای آمریکا از رژیم صهیونیستی، اما تظاهرات گسترده‌ای در خود آمریکا علیه اسرائیل صورت گرفته است و این نشان می‌دهد که یک رفتار دوگانه‌ای از سوی تیم جو بایدن نسبت به مساله فلسطین اشغالی وجود دارد. به نظر می‌رسد با این اتفاقاتی که رخ داده است، حزب لیکود و شخص نتانیاهو از چرخه قدرت خارج خواهند شد و این چیزی است که جو بایدن دنبال آن است. اگرچه آمریکا به طور معمول از اسرائیل حمایت می‌کند اما جو بایدن با نتانیاهو زاویه دارد و نتانیاهو باید قدرت را ترک کند و احزاب میانه‌روتری بیایند، این دیدگاه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به اسرائیل است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار