چگونه ضمیر ناخودآگاه را مجدد برنامه‌ریزی کنیم؟

تهران (پانا) - هر آنچه در مزرعه ضمیر ناخودآگاه خود بکاریم و با تکرار و احساسات آن را تغذیه کنیم یک روز به واقعیت زندگی مان تبدیل خواهد شد. “ارل نایتینگل”

کد مطلب: ۱۱۸۶۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
چگونه ضمیر ناخودآگاه را مجدد برنامه‌ریزی کنیم؟

به‌گزارش کوکا، ضمیر ناخودآگاه (ذهن ناخودآگاه) قدرت زیادی در کنترل تجربیات زندگی ما - از انواع غذاهایی که هر روز می خوریم تا کارهایی که انجام می دهیم، پولی که به دست می آوریم و حتی واکنشی که در شرایط استرس زا از خود نشان می دهیم - دارد و حتی چیزهای بسیار کوچک زندگی نیز با باورها و تفاسیر ناخودآگاه ما هدایت می شوند.

به طور خلاصه ضمیر ناخودگاه مانند خلبان خودکار یک هواپیما است که از قبل برای دنبال کردن یک مسیر خاص برنامه ریزی شده و خلبان نمی تواند آن را به مسیر جدید هدایت کند مگر آن که ابتدا مسیر برنامه ریزی شده قبلی را تغییر داده و حذف کند.

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

ضمیر ناخودآگاه بخشی از ذهن شما است که در بخش زیرین ذهن خودآگاه و بیدار قرار گرفته و پشت صحنه عمل می کند.

به عنوان مثال برای خواندن سطرهای این متن از ضمیر خودآگاه خود استفاده کرده و معنای آن ها را درک می کنید اما در زیر این تمرکز ذهنی، ضمیر ناخودآگاهی قرار گرفته که به شدت مشغول کار است و اطلاعات دریافتی را براساس درکی که شما از جهان اطراف خودتان دارد جذب یا رد می کند.

شکل گیری این ادراک از زمانی که نوزاد بودید آغاز شده است به این صورت که با هر تجربه جدیدی که مقابل تان قرار گرفته ذهن ناخودآگاه مانند یک اسفنج در اطلاعات فرو رفته و آن ها را به خود جذب کرده است.

زمانی که سن شما کمتر بود ضمیر ناخودگاه هیچ داده ای را رد نمی کرد چون هیچ باور از پیش تعریف شده ای در خود نداشتید که با آن چه که در حال درکش بودید مغایرت داشته باشد و به همین دلیل همه اطلاعات دریافتی در دوران کودکی توسط ضمیر ناخودآگاه جذب شده و به مرور باورهای شما را تشکیل داده است.

حتما متوجه شده اید که این مسئله در سنین رشد و بزرگسالی بسیار مشکل زا می شود، اما چرا؟

چون بسیاری از ما ممکن است در دوران کودکی باورهای نادرستی را جذب کرده باشیم، مثلا بارها توسط دیگران احمق، بی ارزش، کند یا تنبل خطاب شده ایم یا پیام هایی در مورد استعداد یا محدودیت های فیزیکی، رنگ پوست، جنسیت یا وضعیت مالی خود دریافت کرده باشیم و ضمیر ناخودآگاه این اطلاعات را با فرض درست بودن ذخیره کرده است.

اینگونه است که وقتی به سن 7 یا 8 سالگی می رسیم پایه ای قوی از باورهایی داشته ایم که ضمیر ناخودآگاه از محیط اطراف همچون مردم، تلویزیون و سایر عوامل محیطی موثر دریافت و ذخیره کرده است.

این برنامه ریزی قدیمی چه تاثیری روی زندگی می گذارد؟

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

حالا شما به عنوان یک فرد بزرگسال متوجه شده اید بسیاری از باورها و برنامه ریزی های قبلی ضمیر ناخودآگاه تان اشتباه بوده و گمان می کنید به راحتی می توان از شر این پیام های مضر یا نادرستی که در طول عمر خود تاکنون جذب کرده اید خلاص شوید اما این کار به این سادگی ها نیست!

فراموش نکنید این اطلاعات در بخش زیرین ضمیر خودآگاه شما ذخیره شده، یعنی متوجه وجود آن ها نخواهید شد مگر زمانی که در مسیر موفقیت شما قرار گرفته و مانع بزرگی سر راهتان ایجاد کنند.

حتما برایتان پیش آمده که بارها برای رسیدن به هدفی تلاش کرده و هر بار شکست خورده باشید؟ دیوانه کننده است نه؟

در این شرایط مهم است بپذیرید که شکست در امور زندگی به معنای ایراد داشتن شما نمی باشد و این طور نیست که برای همیشه محکوم به شکست شده باشید، بلکه علت آن به احتمال زیاد پیام های برنامه ریزی شده قدیمی در ضمیر ناخودآگاه شما است که با اهداف جدیدی که به دنبال آن هستید تداخل پیدا کرده اند.

به عبارت دیگر شما می توانید به هرچیزی که می خواهید دست پیدا کنید به شرط آن که قبل از شروع، زمانی را برای برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه خود صرف کرده باشید.

برنامه‌ریزی ذهنی همچنان ادامه دارد …

قبل از آن که نحوه برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه خود را یاد بگیرید مهم است بدانید که: "برنامه نویسی ذهن ما تا به امروز نیز ادامه داشته است."

شما با هر تجربه ای که به دست می آورید استنتاج خاصی از مسائل داشته، پیام هایی در ضمیر ناخودآگاه ذخیره می کنید و در آینده براساس آن ها تصمیم گرفته و عمل خواهید کرد.

به عنوان مثال اگر توسط عزیزتان که همواره مراقبش بوده اید طرد شوید به نظرتان چه پیامی در ضمیر ناخودآگاه شما ذخیره خواهد شد؟

در این موارد ضمیر ناخودآگاه که در واقع یک کاراگاه باهوش است فورا دست به کار شده، به شکار خاطرات شما می رود و سعی می کند نمونه های دیگری از تجربه طرد شدن را پیدا می کند، مثلا دست روی لحظه ای می گذارید که بهترین دوست تان شما را ترک کرد تا با افراد باحال تری آشنا شود، در آن زمان احتمالا پیام دوست داشتنی نبودن و بی ارزش بودن در ذهن شما ثبت شده است و این باور را دارید که ذاتا لایق طرد شدن هستید چه توسط دوستان، یا عزیزان یا اطرافیان!

نکته جالب این است که اگر در حال حاضر تجربه ای برای شما رخ دهد که با باورهایی که قبلا در شما نهادینه شده تضاد داشته باشد ضمیر ناخودآگاه یا آن را کامل رد کرده یا به گونه ای بازنویسی می کند که با دیدگاه جدید شما از واقعیت همخوانی داشته باشد.

مثلا فرض کنید طبق تجربه های قبلی که داشته اید خود را فردی غیر جذاب می دانید و امروز ناگهان یک آدم دوست داشتنی به شما پیشنهاد آشنایی بیشتر می دهد.

اما شما که فکر می کنید هیچ جذابیتی ندارید اولین چیزی که به ذهنتان خواهد رسید این است که "حتما شوخی کرده یا می خواد من رو دست بندازه!"

ضمیر ناخودآگاه شما نیز فریاد می زند:

" امکان نداره! این آدم جذاب تر از اونیه که علاقه ای به من داشته باشه، یه جای کار می لنگه!"

در این موقعیت احتمالا پیش دستی کرده و به خیال خودتان قبل از آن که او بتواند شما را رد کند، او را رد کرده یا طوری رفتار می کنید که رابطه ای که می توانست بسیار عالی و ایده آل پیش برود اصلا شروع نشود!

هنگامی که به دنبال تحقق بخشیدن به هدف خاصی در زندگی هستید نیز همین اتفاق رخ می دهد، در جایی از مسیر به خودتان خواهید گفت که نمی توانید موفق شوید و عرضه درست انجام دادن کارها را ندارید و … اینگونه می شود که خود را آماده شکست کرده و در نهایت بارها و بارها شکست می خورید.

اگر بیشتر فکر کنید احتمالا موقعیت های بسیاری در زندگی خود به یاد خواهید آورد که ضمیر ناخودآگاه جلوی راه شما را گرفته و محدودتان کرده است.

خبر خوب این که برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه بسیار ساده خواهد بود البته اگر بدانید چگونه باید آن را انجام دهید.

چگونه ضمیر ناخودآگاه را مجددا برنامه ریزی کنیم؟

روش های مختلفی برای دوباره نویسی پیام های محدود کننده یا آسیب زننده ای که از مدت ها قبل در ضمیر ناخودآگاه ذخیره شده اند وجود دارد که می توانید همزمان روی همه این تکنیک ها کار کنید.

با این حال توصیه می کنیم برای شروع تنها یک یا دو متد را انتخاب کنید در این صورت به جای از این شاخه به آن شاخه پریدن و هدر دادن زحمت خود، تمرکز خود را تنها به روش مورد نظر معطوف کرده و نتیجه بهتری خواهید گرفت.

1. عوامل موثر محیطی

آیا تاکنون به تاثیر عوامل محیط روی ضمیر ناخودآگاه خود توجه کرده اید؟ فراموش نکنید ذهن ناخودآگاه دائما در حال جذب اطلاعات ، استنتاج از آن ها و شکل دادن باورها براساس اطلاعات به دست آمده است.

به راحتی می توان تصور کرد که در یک محیط پر از مسائل منفی و کشمکش چه نوع پیام هایی توسط ذهن جذب شده و در ذهن ذخیره می شود.

اگر در چنین محیطی زندگی می کنید اولین اقدام شما این است که از این لحظه به بعد از قرار گرفتن در معرض موارد منفی روزمره به شدت اجتناب کنید، مثلا از شنیدن اخبار - مگر در مواقعی که واقعا به آن نیاز داشته باشید - دوری کرده و از همنشینی با افراد سمی که مدام افکار منفی خود را به سمت دیگران پرتاب می کنند برحذر باشید.

به جای آن با دیدن و شنیدن مطالب مثبت سعی کنید اطلاعات مثبت را به سمت خود جذب کرده و بیشتر وقت خود را با افراد مثبت اندیش و موفق بگذرانید.

با گذشت زمان متوجه خواهید شد که پیام های تشویق کننده و انگیزه دهنده بیشتری به سوی ذهن شما جذب شده و این باعث می شود دیدگاه تان نسبت به خود و توانایی های بالقوه تان تغییر کند.

2. تجسم

ضمیر ناخودآگاه به تصاویر خیلی خوب واکنش نشان می دهد و تجسم، راهی عالی برای برنامه ریزی ذهن با تصاویر مثبت و قدرتمند است.

توصیه می شود هر روز حدود 10 تا 15 دقیقه از زمان خود را به تجسم صحنه های مثبت درباره خود و تجربه های زندگی تان اختصاص دهید که می تواند شامل موارد زیر باشد:

روابط عالی
شغل رضایت بخش
یک خانه زیبا
تعطیلات هیجان انگیز

و هر چیز دیگری که می خواهید در زندگی تان اتفاق بیفتد.

در حالی که این کار را به صورت پیوسته انجام می دهید از مرور تصاویر منفی ای که از تجارب گذشته - همچون ترس ها، نگرانی ها و تردیدها - در ذهن تان ذخیره شده نیز اجتناب کنید.

برای قدرت بخشیدن به تجسم تا آن جا که می توانید از احساسات قوی و مثبت نیز در به تصویر کشیدن تصاویر دلخواه خود استفاده کنید. بگذارید همان احساس عشق، لذت، شکرگزاری و آرامشی که با رخ دادن این تجربه ها در شما ایجاد خواهد شد هم اکنون در وجودتان جریان پیدا کند.

ضمیر ناخودآگاه این پیام ها را واقعی فرض کرده و جذب می کند.

این زیبایی واقعی تجسم است: قدرت دور زدن پیام های محدود کننده و تمرکز روی تصاویر لذت بخش و اطمینان از این که همه این تصاویر، توسط ذهن ناخودآگاه جذب شده و بعدا دوباره نمایش داده خواهد شد.

3. جملات تاکیدی

جملات تاکیدی از دیگر تکنیک های موثر برای ثبت پیام های مثبت در ضمیر ناخودآگاه است.

برای این کار توصیه می شود چند قانون ساده زیر را رعایت کنید:

1. جملات مثبت با فعل زمان حال استفاده کنید

تمرکز روی آینده روی ضمیر ناخودآگاه اثر نمی گذارد زیرا ناخودآگاه تنها زمان حال را می شناسد. مثلا به جای گفتن "من موفق خواهم شد" بگویید "من موفق هستم!".

همچنین حتما از جملات مثبت استفاده کنید زیرا ضمیر ناخودآگاه افعال منفی را نمی شناسد، به عنوان مثال اگر بگویید "من شکست خورده نیستم" ذهن ناخودآگاه آن را اینگونه تفسیر می کند "من شکست خورده هستم!"

2. آن را با تمام وجود احساس کنید

وقتی می گویید "من ثروتمند هستم" در حالی که در درون خود احساس نداشتن و فقر می کنید، پیام فقر به ضمیر ناخودآگاه شما منتقل خواهد شد، بنابراین برای بیان جملات تاکیدی از احساسات کامل خود استفاده کنید زیرا باعث باورپذیری بیشتر آن توسط ضمیر ناخودآگاه خواهد شد.

3. تکرار، تکرار، تکرار

جملات تاکیدی اگر تنها یک یا دو بار در روز گفته شود اثر نخواهد کرد، برای بهترین نتیجه لازم است چند بار در طول روز آن را تکرار کنید.

*ضربه های دو گوشی جذب مغزی

یکی دیگر از تکنیک های محبوب استفاده از ضبط صوتی است که عمدا فرکانس امواج مغزی شما را تغییر دهد، شاید این روش شما را یاد فیلم های تخیلی بیندازد اما افرادی که از این تکنیک استفاده کرده اند آن را بسیار موثر و عملی می دانند.

امواج مغزی شما بسته به کاری که در هر زمان انجام می دهید در فرکانس خاصی قرار می گیرد. از جمله:

فرکانس گاما: زمانی که در حال انجام همزمان فعالیت های ذهنی خاصی هستید
فرکانس بتا: زمانی که کاملا آگاه بوده و تمرکز فعال دارید
فرکانس آلفا: زمانی که در آرامش هستید
فرکانس تتا: زمانی که خواب آلوده یا در خواب سبک قرار دارید
فرکانس دلتا: زمانی که در خواب عمیق هستید

هنگام دریافت ضربه های دو گوشی، فرد در واقع دو تن صدای مختلف از فرکانس های متفاوت دریافت می کند، ذهن اختلاف فاز این دو ضربه را درک کرده و تفاوت این دو فرکانس، تغییراتی در فعالیت های مغز ایجاد می کند تا الگوی متفاوتی دنبال کند.

برای مثال اگر می خواهید از حالت استرس به آرامش تغییر حالت دهید می توانید به صدایی که حالت آلفا را تحریک می کند گوش دهید.

این برنامه آوایی می تواند به برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه کمک کند زیرا تحقیقات نشان داده زمانی که فرد بسیار آرام است - مثلا در حالت آلفا یا تتا قرار دارد - ذهن ناخودآگاه اطلاعات جدید را به خوبی شنیده و جذب می کند.

استفاده از برنامه های صوتی جذب به همراه جملات تاکیدی یا تجسم ترکیب قدرتمندی ایجاد می کند و ضمیر ناخودآگاه در این حالت به راحتی هر پیامی را که بخواهید جذب می کند. کافیست به حالت آرامش فرو بروید و روی تصاویر مثبت تمرکز کنید!

* ضربه دو گوشی به شنوایی انسان مربوط است که روی ذهن اثر می گذارد، زمانی که یک سیگنال از دو فرکانس مختلف برای هر گوش ارسال می شود ذهن متوجه اختلاف فاز بین آن ها شده و این بی نظمی دریافت شده، ضربه دو گوشی ایجاد می کند که باعث تغییر فرکانس های ذهنی می شود.

4. هیپنوتیزم

هیپنوتیزم نیز می تواند به اندازه تکنیک قبلی موثر باشد اما در آن خبری از تغییر فرکانس امواج مغزی نیست.

هیپنوتیزم کننده به آرامی شما را به یک حالت آرامش - که در آن ضمیر ناخودآگاه شنواتر می باشد - برده و پیام های مثبت را به ضمیر ناخودآگاه می فرستد.

خود هیپنوتیزمی از دیگر تکنیک های پرطرفدار است که طی آن خودتان می توانید به سادگی از برنامه های صوتی ضبط شده به جای جلسات زنده هیپنوتیزم استفاده کرده و با شنیدن صدای ضبط شده خودتان در قالب جملات تاکیدی مثبت وارد حالت آرامش شوید.

چگونه متوجه شویم برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه موثر بوده است؟

یکی از جنبه های چالش برانگیز برنامه ریزی مجدد ذهن ناخودآگاه این است که نمی توانید نگاه زیرچشمی به درون خود انداخته و ببینید که آیا چیزی برای تغییر باقی مانده یا خیر، بلکه شما باید به حس قوی از خودآگاهی برسید که بتوانید رفتارهای تخریبی خود را قبل از این که از کنترل خارج شوند هندل کنید.

با این وجود پیشرفت در این زمینه نشانه هایی دارد که به تشخیص شما کمک خواهد کرد از جمله:

شما به مرور احساس قوی بودن و خوشحالی بیشتری می کنید

متوجه می شوید که تمایل بیشتری به روبرو شدن با ریسک ها و چالش های زندگی دارید

اهداف و آرزوهای تان دیگر دست نیافتنی به نظر نمی رسند بلکه هیجان انگیز هستند

احساس عمیق آرامش درونی دارید گویی درگیری های درونی از بین رفته است

فرصت های بیشتری برای رشد در هر زمینه ای از زندگی تان جذب می کنید

به عبارت ساده تر زمانی که ضمیر ناخودآگاه شما تغییر کند متوجه آن خواهید شد زیرا این تغییرات هم درون و هم بیرون زندگی شما را تحت تاقیر قرار خواهد داد.

تقویت دائمی و پیوسته

مهم است که برای برنامه ریزی مجدد ذهن زمان کافی در نظر بگیرید و انتظار نداشته باشید تغییرات بلافاصله ایجاد شوند زیرا برخی تغییرات ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

بعد از این که روش مورد نظرتان را انتخاب کردید باید نسبت به آن مصرّ بوده و استمرار داشته باشید و تا زمانی که تغییرات رخ دهد به آن بچسبید.

فراموش نکنید تغییراتی که ایجاد می شود مادام العمر و قوی بوده و بی شک ارزش انتظار شما را خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار