بسیاری از خانه ها به دلیل شیوع کرونا تبدیل به کارگاه خانگی شدند ؛

افزایش 25 درصدی تسهیلات مشاغل خانگی از سوی دولت

تهران (پانا) - گسترش شبکه‌های اجتماعی و اقبال عمومی به استفاده از فضای دیجیتال برای تامین کالا و خدمات، در سال‌های اخیر رشد تجارت الکترونیک را در کشور به همراه داشته و دولت امسال تصمیم دارد با افزایش ۲۵ درصدی اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی از فعالان این عرصه حمایت کند.

کد مطلب: ۱۱۸۶۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 25 درصدی تسهیلات مشاغل خانگی از سوی دولت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، بر اساس آنچه از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است (آمار تعداد کل شاغلان بالای ۱۵ سال کشور در تابستان سال ۹۹)، به صورت میانگین حدود ۲۱ درصد از نیروی کار کشور را شاغلان واحدهای تجارت الکترونیکی تشکیل می‌دهند.

تعداد شاغلان در بازارهای مختلف تجارت الکترونیکی نیز حدود ۵ میلیون نفر برآورد می‌شود و براساس گزارش‌ها بیش از ۸۵ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راه‌اندازی و توسعه استفاده کرده‌اند.

هم اکنون آمار دقیقی از کسب و کارهای خانگی که بدون دریافت تسهیلات دولتی راه‌اندازی و مشغول به کار شده‌اند، وجود ندارد. افزایش فعالیت این کسب و کارها را می‌توان در سایت‌های فروش کالا یا شبکه اجتماعی اینستاگرام به وضوح مشاهده کرد.

تنها آمار رسمی که از وضعیت مشاغل خانگی در ایران وجود دارد، به مشاغلی مربوط می‌شود که برای شروع به کار از تسهیلات دولتی استفاده کرده‌اند.

دبیر ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون در رابطه با وضعیت مشاغل خانگی در دوران کرونا به پایگاه اطلاع‌رسانی و پویش آثار اقتصادی کرونا گفت: در دنیا بعد از شیوع ویروس کرونا، مشاغل خانگی بیش از دو برابر رشد داشته‌اند. مطالعات نشان می‌دهد تعداد افرادی که در مشاغل خانگی کار می‌کرده‌اند، از ۱۰۰ میلیون نفر به ۲۶۰ میلیون نفر در دوران کرونا رسیده است.

«مهناز امامدادی» اظهار کرد: با توجه به متفاوت بودن تعریف مشاغل خانگی در ایران نسبت به آنچه در دنیا رواج دارد، بسیاری از مشاغلی که خدمات را در منازل ارائه می‌دهند، در کشور ما جزو مشاغل خانگی به شمار نمی‌روند. این در حالی است که اگر مانند بسیاری از کشورهای دنیا این مشاغل در ایران در رده مشاغل خانگی قرار می‌گرفتند، اکنون آمار افراد مشغول در کسب و کارهای خانگی بسیار متفاوت می‌بود به ویژه آنکه در دوران شیوع کرونا ارائه خدمات خانگی با رشد چشم‌گیری همراه بوده است.

به گفته وی در سال ۹۷ تسهیلات اعطایی بانک مرکزی به مشاغل خانگی ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در هر سال ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. این میزان برای سال جاری ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نشان دهنده افزایش ۲۵ درصدی در مقایسه با رقم سال ۹۹ است.

دبیر ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی تعاون گفت: هم اکنون بر اساس قانون مشاغل خانگی، ۳۲۳ رشته به عنوان مشاغل خانگی شناسایی شده‌اند. این رشته‌ها هرسال بازنگری می‌شوند بنابراین تعداد رشته‌هایی که به عنوان مشاغل خانگی شناسایی می‌شوند، در هر سال متفاوت است.

براساس اعلام امامدادی، آمار سال ۹۵ تا ۹۹ نشان می‌دهد حدود ۱۴۷ هزار نفر از ستاد توسعه مشاغل خانگی وزارت کار تسهیلات دریافت کرده‌اند. در این مدت با تکیه بر این تسهیلات برای حدود ۲۲۴ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

علاوه بر ستاد توسعه مشاغل خانگی دستگاه‌های دیگر مانند توسعه مشاغل روستایی، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی هم تسهیلاتی به متقاضیان مشاغل خانگی ارائه می‌دهند که با افزودن آمار این دستگاه‌ها به ستاد مشاغل خانگی، طی بازه زمانی یاد شده در مجموع ۲۹۸ هزار نفر برای مشاغل خانگی وام دریافت کرده‌اند و ۳۸۲ هزار نفر نیز در رشته‌های مشاغل خانگی مشغول به کار شده‌اند.

به گفته امامدادی در سال ۹۹ برای حدود ۹۰ درصد از فعالان بخش مشاغل خانگی این امکان ایجاد شد که تحت پوشش بیمه «صندوق بیمه روستاییان و عشایر» قرار گیرند.

همچنین وزارت بهداشت در سال گذشته دستورالعمل ویژه مشاغل خانگی در رشته‌های غذایی را تنظیم و منتشر کرد که شرایط را برای فعالان این بخش تا حد زیادی تسهیل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار