در گفت وگو با پانا مطرح شد؛

سرنوشت دلار و چسبندگی قیمت‌ها

تهران (پانا) - کارشناس ارشد اقتصاد کلان و بانکداری می‌گوید اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه دار باشد و به وضعیت با ثباتی برسد کالاهای وارداتی به تدریج کاهش خواهند یافت.

کد مطلب: ۱۱۸۶۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
سرنوشت دلار و چسبندگی قیمت‌ها

با افزایش نرخ ارز، انتظارات تورمی نیز به شدت بالا می‌رود و بازارها سریعا نسبت به افزایش قیمت واکنش نشان می‌دهند. این در حالی است که بخش عمده‌ای از مواد اولیه و واسطه‌ای تولید در کشور وارداتی و متاثر از نرخ ارز است.

زمانی که نرخ ارز کاهش می‌یابد و به ثبات نسبی می‌رسد، تصور بر این است که این کاهش قیمت متاثر از اخبار و اتفاقات موقتی و مقطعی است و بنابراین بلندمدت نخواهد بود در نتیجه قیمت‌ها نیز کاهش نمی‌‌یابد به این پدیده در اقتصاد چسبندگی قیمتی می‌گویند چون این تصور وجود دارد که نرخ ارز باز هم بالا می‌رود و این تورم سرآغاز تورم‌‌های بعدی است.

اکنون این قیمت تمام شده نیست که تعیین کننده قیمت کالاها در بازار است و اختصاص این ارز تنها رانت پاشی است و این سیاست‌ها مطلقا تاثیری در بهبود معیشت مردم نداشته است و به عکس به زیان مردم بوده است و در بالابردن فقر و نابرابری تاثیرگذار بوده است

علی سعدوندی، کارشناس ارشد اقتصاد کلان و بانکداری در گفت وگو با خبرنگار پانا درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت کالاها اظهار کرد: «بسیاری از کالاهای مصرفی در کشور، تولید داخلی هستند. نرخ بسیاری از این کالاها در طی سال‌های گذشته افزایش یافته است و به نظر نمی‌رسد که با کاهش همراه باشند، اما کالاهای وارداتی به تدریج کاهش خواهند یافت.»

وی تصریح کرد:‌ «در مورد برخی از کالاهای اساسی نیز وابستگی به واردات وجود دارد که سیاست در پیش‌گرفته شده، تخصیص ارز 4200 تومانی است. اما اکنون این قیمت تمام شده نیست که تعیین کننده قیمت کالاها در بازار است و اختصاص این ارز تنها رانت پاشی است و این سیاست‌ها مطلقا تاثیری در بهبود معیشت مردم نداشته است و به عکس به زیان مردم بوده است و در بالابردن فقر و نابرابری تاثیرگذار بوده است.»

سعدوندی عنوان کرد:‌ «کاهش کوتاه‌مدت نرخ ارزها اگر تاثیری هم بر قیمت‌ها داشته باشد، کوتاه مدت است و اگرچه در کاهش تورم انتظاری تاثیرگذار است اما روند تورم منفی نخواهد شد و قیمت کالاها کاهشی نخواهد بود.»

کارشناسان معتقدند تولیدکنندگان از مواد اولیه و واسطه‌ای وارداتی استفاده می‌‌کنند؛ بنابراین با توجه به شرایط ناپایدار نرخ ارز که در یک محدوده ده روزه تا دو هفته‌ای در حد چندهزار تومان بالا و پایین می‌شود، تمایلی به کاهش و تعدیل قیمت‌ها ندارند به این دلیل که به روزهای آینده اطمینان ندارند و نمی‌دانند چه سرنوشتی برای نرخ ارز رقم می‌خورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار