سخنگوی وزارت امور خارجه؛

ادامه توافق ایران و آژانس نقض قانون مجلس نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه موضوعی به نام توافق اولیه در مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد، گفت: درصد قابل توجهی از مسائل باقی‌مانده در کارگروه‌های سه گانه تکمیل شده و درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
ادامه توافق ایران و آژانس نقض قانون مجلس نیست

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، ‌سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران به گاهشمار سیاست خارجی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: حوزه سیاست خارجی هفته گذشته شاهد تحولات و اقدامات مهمی بود که بخشی از آن به تحولات در سرزمین اشغالی و برخی در منطقه و حوزه روابط خارجه ایران برمی‌گردد. وزیر امور خارجه دوشنبه گذشته با همتای عراقی درباره تحولات عراق و سرکنسولی ایران در کربلا گفت‌وگو کرد. علاوه بر گفت‌وگوهای سران کشورها با یکدیگر، ظریف با همتای ترکیه‌ای خود صحبت کردند و پیامی منتشر کردند. روز چهارشنبه هم نشستی با کمیته ملی المپیک و دیداری با آقای صالحی داشتیم، تصمیمات خوبی گرفته شد تا وزارت خارجه برای موفقیت کمیته در توکیو کمک کند. سفر آقای ظریف هفته قبل به سوریه برای موضوعات دو جانبه و انتخابات پیش روی این کشور و تحولات فلسطین انجام شد و ایشان در این سفر در دیدار با گروه‌های فلسطینی حاضر در سوریه بر حمایت همه جانبه ایران از مقاومت فلسطین تاکید کردند.

ظریف امروز با مقامات واتیکان و ایتالیا دیدار می‌کند

وی به تور اروپایی وزیر خارجه اشاره کرد و گفت: سفر اروپایی وزیر امور خارجه پنج‌شنبه با سفر به اسپانیا آغاز شد و در این سفر غیر از دیدار با همتای خود با وزیر اقتصاد این کشور هم تبادل نظر کرد. ایشان دیروز وارد رم شدند و امروز هم با مقامات واتیکان دیدار داشتند و بعد هم با مقامات ایتالیا دیدار خواهند کرد. وزیر امور خارجه روز گذشته در نشست کنفرانس اضطراری مجازی وزیران خارجه سازمان همکاری هم شرکت و سخنرانی کردند.

موضوعی به نام توافق اولیه در وین وجود ندارد

خطیب‌زاده با بیان اینکه جلسات کمیسیون دو جانبه در وین پیگیری شده است و ادامه دارد، گفت: منتظر هستیم در صورت لزوم کمیسیون مشترک این هفته جلسه‌ای در وین داشته باشد. هنوز گفت‌وگوها ادامه دارد. هر سه کارگروه کارهای خود را انجام دادند. درصد قابل توجهی از مسائل باقیمانده در این کارگروه تکمیل شده و درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد. موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد. هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه همه شرایط اتفاق بیفتد.

هیچ نمایشی نمی‌تواند فلسطین را به حاشیه ببرد

وی آرمان فلسطین را بلندترین آرمان ملل مسلمان در چند دهه گذشته عنوان و تصریح کرد: این اولویت دستگاه سیاست خارجی در این حوزه همواره مدنظر بوده است. برخی نمایش‌های عادی‌سازی اجرا شد تا موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین را به فراموشی بسپارد درحالی که هیچ نمایشی نمی‌تواند این موضوع را به حاشیه ببرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با کشورهای اسلامی و منطقه در چارچوب دوجانبه و چندجانبه پیگیری کرد و سخنرانی دیروز وزیر امور خارجه چند بند داشت که از جمله می‌توان به ضرورت شناخته شدن جنایت‌های رژیم صهیونیستی به عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حملات به کشتی‌های ایرانی گفت: حملات به کشتی‌ها در حوزه آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه بررسی و ریشه‌یابی شده است. من گزارش‌ها را ندیدم. باید منتظر باشیم مراجع ذیربط گزارش نهایی خود را ارائه کنند.

جزئیات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور

سعید خطیب‌زاده با اشاره به تمهیدات وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: از هفته‌های گذشته جلساتی در وزارت خارجه درباره ستاد برگزاری انتخابات در حوزه خارج از کشور داشتیم و این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه تشکیل شد. همه دستگاه‌هایی که باید عضو باشند عضو هستند و احکام صادر شده است. جلسات هم به طور منظم برگزار می‌شود. همه پایتخت‌هایی که جمهوری اسلامی در آنها دفتر فعال دارد مانند دوره‌های قبل صندوق‌های اخذ رای خواهیم داشت. علاوه بر این تلاش شد در شهرهایی که ایرانیان حضور دارند، در آن حوزه‌ها هم با کمک دولت محلی یا ایران اخذ رای داشته باشیم. در عین حال هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک شویم دقیق‌تر می‌توانم درباره اقدامات توضیح بدهم.

به محض اینکه نتیجه‌ای درباره فایل صوتی مشخص شود و مصلحت بدانند اطلاع‌رسانی می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره فایل صوتی منتشر شده از وزیر امور خارجه گفت: مسئول پیگیری این امر وزارت اطلاعات است و ما با آنها در تماس هستیم. به محض اینکه به نتیجه‌ای برسند یا مصلحت بدانند پروسه را بیان کنند حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وزارت امور خارجه هم در کنار نهاد ریاست جمهوری تلاش می‌کند تا این موضوع زودتر به نتیجه برسد.

واکنش خطیب‌زاده به شایعه ممنوع‌الخروجی همسر وزیر خارجه

خطیب‌زاده در ادامه درباره انتشار اخباری مبنی بر ممنوع الخروج شدن همسر وزیر امور خارجه به دلیل انتشار فایل صوتی ظریف گفت: متاسفانه در فضای مجازی این روز‌ها ده‌ها و صد‌ها خبر از این دست منتشر می‌شود که ارزش وقت گذاشتن ندارد، اما همسر آقای ظریف همراه وزیر امور خارجه در سفر سوریه و ادامه این سفر (به اروپا) بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با توضیح روند کار خرید واکسن از روسیه گفت: میزان دقیق واردات واکسن را می‌توانید از وزارت بهداشت جویا شوید، اما وزارت خارجه در کنار دانشمندان پرافتخار ایرانی در حوزه واکسن تلاش‌های گسترده‌ای داشتند و به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدند و به ملت ایران بابت داشتن چنین فرزندانی تبریک می‌گویم.

وی اضافه کرد: برای آنکه تاخیری در خرید و دریافت واکسن انجام نشود مذاکرات خود را چه با کواکس و چه به صورت دوجانبه آغاز و اقدامات اولیه را برای ارتباط‌گیری آغاز کردیم. موضوع همکاری ایران و کوبا در سفر ظریف به هاوانا کلید خورد و این واکسن در فاز سوم است. هم قرارداد واردات آن وجود دارد و هم تولید مشترک در فاز سوم در حال اجرا است.

خطیب زاده ادامه داد: علاوه براین واکسن‌های اهدایی و خرید از چین که چند میلیون دوز توافق شد و در سفر مقام چینی به ایران و گفت‌وگوی ظریف با وی این امر ادامه یافت.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی توافق با روسیه هم برای واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن و هم تولید مشترک است. میزان واردات در اختیار وزارت بهداشت است و ۶۰ میلیون دوز غیر از توافقات قبلی است که از نیمه خرداد آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گرفتن واکسن گروه‌های سنی حساس و بالا در همین چارچوب فعالیت‌ها و تحرکات دیپلماسی وزارت خارجه با همکاری دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود.

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات یکی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری که اعلام کرد همه سفرا را در صورت رییس‌جمهور شدن برمی‌گرداند، گفت: وزارت امور خارجه دستگاه حاکمیتی است و دیپلمات‌ها، دیپلمات‌های نظام هستند و در چارچوب سازوکارهای حرفه‌ای و قانونی و بدون نظر به این دولت یا آن دولت، به کشورها اعزام می‌شوند.

مذاکرات ایران و عربستان درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است

وی گفت: دستگاه سیاست خارجی همواره رویه‌ای داشته که براساس آن رویه عمل می‌کند و در چند ماه آخر و نزدیک به انتخابات سفیری اعزام و امضا نمی‌کند. اما سفیرانی که اعزام می‌شوند به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران استوارنامه خود را به رییس کشور میزبان تسلیم می‌کنند. بنابراین این اظهارات، غیرحرفه‌ای و مضیق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان و ادعای یک رسانه مبنی بر اینکه ایران از عربستان خواسته برای فروش نفت کمک کند گفت: این یک خبرسازی است؛ گفت‌وگوی ما با عربستان به صورت دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیری می‌شود.

آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد

وی درباره توافق ایران و آژانس و موضوع دسترسی‌های پادمانی تاکید کرد: قانون مجلس الزام‌آور است. این قانون درباره منع دسترسی‌های فراپادمانی آژانس بود که از سه ماه گذشته آغاز شده و اکنون آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به توافق رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: توافق این بود که فیلم‌ها را ضبط کنند اما در اختیار آژانس قرار نگیرد و این تصمیم داخلی بود و این امکان وجود دارد در یک ماه این فیلم‌ها پاک شود. مهم این است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همان زمان مصوب مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد.

به گفته خطیب‌زاده اینکه ما به این توافق ادامه بدهیم هم نقض قانون مجلس نخواهد بود. چرا که قرار شد در صورت رسیدن به توافقی در وین، فرجه‌ای به آژانس داده شود.

وی همچنین با اشاره به حضور خود در کمیته ملی المپیک گفت: تحت تاثیر موزه‌ای که آنجا تاسیس و همچنین امکانات و اعزام‌ها قرار گرفتم. چند ده سهمیه المپیک گرفته شد و اگر چند سهمیه دیگر بگیرند رکورد کسب سهمیه برای کمیته ملی المپیک ثبت می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نشست ما برای تسهیل حضور هماهنگی‌ها برای اقامت و استقرار شان با کمک سفارت ایران در ژاپن و همچنین تمرکز بر ابعاد سیاسی دیپلماسی این رویداد که بزرگترین رویداد همبستگی جهانی است، بود. وزارت خارجه هم در تحولات بین‌المللی در کنار سایر دستگاه‌ها است و در کمیته‌ای به صورت مشترک توافق شد تا بر ابعاد المپیک متمرکز شویم.

چرا سفر ظریف به اتریش لغو شد

وی در توضیح علل لغو سفر وزیر خارجه به اتریش افزود: در سفر اروپایی آقای ظریف، برخی سفر‌ها در حال نهایی‌شدن بود و ما با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم گرفتیم این سفر انجام نشود و آقای ظریف این سفر را به مصلحت ندانست.

جمهوری اسلامی ایران، انباشت، نگهداری، تولید و استفاده هرگونه سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره ادعای یک رسانه عربی مبنی بر اینکه ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی به صورت فوق سری است اظهار داشت: از این گزارش‌ها هر از چند گاهی منتشر می‌شود و منبع این گزارش‌ها به ضدیت با ایران و اختلال در مسیر ایران و برجام معروف هستند؛ آن‌ها تاریخچه روشنی از ضدیت و توطئه دارند و هم منبعشان درست نیست و هم استنادشان نهایتا استناد به چیز‌هایی است که پس سال ۲۰۱۵ در توافق ایران و آژانس مختومه شده اند و موضوعیت ندارند. جمهوری اسلامی ایران، انباشت، نگهداری، تولید و استفاده هرگونه سلاح هسته‌ای را نه تنها در چارچوب دکترین خودش نمی‌داند بلکه بنابر فتوای رهبری آن را حرام می‌داند و در این مسیر حرکت نکرده است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات خودش همواره شفاف و تحت نظارت‌های آژانس حرکت کرده و در گزارش‌های آژانس مکررا تاکید شده است که ایران هیچ انحرافی از تعهدات خودش نداشته است.

ارتباط دادن آنچه در وین می‌گذرد به تحولات داخلی ایرانی مسیر درستی نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط انتخابات با مذاکرات وین هم گفت: ارتباط دادن آنچه در وین می‌گذرد به تحولات داخلی ایرانی مسیر درستی نیست؛ قبل از این ثبت نام‌ها می‌گفتند ما در پی تسریع و تعجیل کردن در مذاکرات هستیم تا این مذاکرات به نتیجه برسد، حالا بعضی بعد از ثبت نام‌ها تشکیک می‌کنند که شاید قرار است تطویل هم صورت بگیرد تا به بعد از انتخابات برسد؛ نه؛ پرونده هسته‌ای یک پرونده ملی است و به این دولت و آن دولت وابسته نیست و وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی است و در چارچوب منویات رهبری و مصوبات شورای امنیت ملی حرکت می‌کند، در این راستا نگاه داخلی به حقوق حقه ملت وجود ندارد و اگر یک ساعت زودتر بتوانیم تحریم‌های ظالمانه علیه مردم را ملغی کنیم، حتما تردید نخواهیم داست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار