یک دانش‌آموز رای اولی در گفت‌وگو با پانا در خصوص چرایی رای دادن:

مهر ٢٨ خرداد ۱۴۰۰، نشان دهنده انتخاب آگاهانه در شناسنامه ام است

تهران (پانا)- به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور امسال یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند که می‌توانند در این بهار نشانی ازانتخاب آگاهانه را در شناسنامه خود ثبت کنند. تعدادی از رای اولی‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ معتقد بودند با شرکت در انتخابات می‌توانند حضور خود را به عنوان یک فرد موثر در آینده و سرنوشت کشور خود ثابت کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۵۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مهر ٢٨ خرداد ۱۴۰۰، نشان دهنده انتخاب آگاهانه در شناسنامه ام است
یک ماه دیگر اولین مهر حضور در بهار ۱۴۰۰ در شناسنامه رای اولی ها ثبت می شود. همیشه شروع هر کار مخصوصا اگر با محدودیت و شرایط سنی هم همراه باشد برای افراد بسیار جذاب است. مثل رسیدن به سن تکلیف در کلاس سوم ابتدایی که برای دانش آموزان دختر جشن گرفتند و حالا برای رای اولی ها این انتخابات شروع سن تکلیف سیاسی است. در فصل سوم قانون انتخابات جمهوری اسلامی به شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان اشاره می شود. ماده ۲۷ این قانون درباره انتخاب کنندگان اعلام کرده است تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۱۸ سال تمام و عاقل بودن از شرایط رای دادن است؛ یعنی متولدین روز ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۸۱ و قبل از آن می توانند در این انتخابات شرکت کنند.
عسل مرادی، یک رای اولی است که در گفت وگو با پانا ضمن ابراز خوشحالی از اینکه برای اولین بار می تواند در انتخابات شرکت کند، گفت: «خیلی خوشحالم که می توانم امسال رای دهم و این حال و هوا برایم تازگی دارد، اما وجود ویروس کرونا، قرنطینه های خانگی و محدودیت ها، شرایط جامعه را خیلی سخت و متفاوت کرده است. به طور کلی شور و شوق انتخابات را چندان حس نمی کنم.»
او ادامه داد: «بیشتر مردم در شرایط سخت زندگی می کنند و نگران اوضاع اقتصادی هستند. تحریم ها مردم ما را نشانه گرفته و روز به روز توان مردم را کمتر می کند. متاسفانه خیلی از مردم به نوعی درگیر بیماری کرونا هستند؛ امیدوارم هرچه سریع تر این دوران بگذرد و دوباره شادی، سلامتی و سرزندگی به کشورمان برگردد.»
فاطمه رای اولی دیگر نیز با اشاره به این که در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد، افزود: «دشمنان همیشه تلاش می کنند مردم را از انقلاب دلسرد کنند و در این شرایط که یکی از عوامل اصلی مشکلات تحریم ها، خودشان هستند، ولی همه آنها متحد بر طبل عدم شرکت مردم در انتخابات می کوبند تا به نیات شوم خود برسند.»
او افزود: «به کوری چشم دشمنان هم که شده در این انتخابات شرکت می کنم، ولی از مسئولان کشورم هم می خواهم تا با همدلی و وحدت سعی کنند مشکلات مردم را حل کنند.»
یاسمین رای اولی دیگری است که با اشاره به نقش مهم مشارکت مردم از نظر بین المللی تصریح کرد: «تبلیغات جهت تحریم انتخابات توسط مردم در فضاهای مجازی بسیار زیاد است، ولی وقتی خوب فکر می کنم که اگر ما رای ندهیم؛ چه اتفاقی می افتد؟ چه کسانی از عدم مشارکت ما در انتخابات شاد می شوند؟ آیا همین افراد برای جامعه خودشان هم این نسخه را می پیچند؟ می بینم این ها اگر به فکر مردم ما بودند داروهای ضروری بیماران ما را تحریم نمی کردند یا فشارها را بر روی عامه مردم تحمیل نمی کردند.»
او با اشاره به اینکه به عنوان یک رای اولی می توانم در سرنوشت خودم و جامعه موثر باشم، گفت: «در انتخابات پیش رو شرکت خواهم کرد و به دوستان و نوجوانان رای اولی هم پیشنهاد می کنم تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرند و سرنوشت خود و مملکت شان را با آگاهی رقم بزنند.»
بهار با روحیه ای شاد و خوشحال از اینکه در بهار ۱۴۰۰ اولین مهر در شناسنامه اش ثبت می شود، گفت: «خیلی برایم جذاب است که می توانم خودم تصمیم بگیرم و رای بدهم، مخصوصا از این که می توانم شخص موثری در تعیین سرنوشت کشورم باشم و وجود خودم را به عنوان یک شهروند ایرانی تاثیرگذار به همه ثابت کنم، بسیار خوشحال هستم. البته دور از انصاف است اگر مسئولان همراهی جوانان را نبینند و کاری برای حل مشکلات معیشتی، اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان انجام ندهند.»
زینب جوانی متدین و انقلابی است و هدف خود را از شرکت در انتخابات چنین بیان کرد: «من یک جوان بسیجی هستم که قلبم برای اعتلای وطنم می تپد. من با شرکت در انتخابات، ضمن شاد کردن دل رهبرم به وظیفه خودم در قبال خون شهدا هم عمل می کنم.»
او خاطرنشان کرد: «دشمنان داخلی و خارجی چشم طمع به این مملکت دوخته اند. ما وظیفه داریم برای صیانت از آرمانهای انقلاب اسلامی و تمام خون های پاکی که برای سرافرازی ایران ریخته شده به وظایف خودمان عمل کنیم. هرچند می دانم اوضاع کشور و مردم خوب نیست و مردم نجیب مان زیر این فشارها و تحریم ها بی رمق شده اند ولی من مطمئن هستم مردم فهیم ما سنگر را خالی نمی کنند.»
این گوشه ای از صحبت های جوانان و آینده سازان کشورمان است که می خواهند در شرایط خاص کنونی و وجود مشکلات بسیار زیاد، اولین رای خود را به صندوق امیدهایشان بیندازند و امید دارند که نتیجه خوبی داشته باشد تا همگان از ثمرات مادی و معنوی آن بهره مند شوند. قابل انتظار است همه مسئولان سعی کنند تا برای رفع محرومیت و فساد و ایجاد عدالت اجتماعی و قانون مداری واقعی، به اعتماد این جوانان پاسخی شایسته دهند.
گفتنی است، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود.
دانش آموزخبرنگار پانا؛ ثنا رفیعا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار