شاهنامه، فاخرترین و برترین اثرادبی- حماسی جهان است

پانا(اهواز)-مهدی فرجی بروجردی، شاهنامه پژوهِ خوزستانی، معتقد است شاهنامه کتابی‌ است برای خواندن، لذت بردن و آموختن. کتابی که فقط حماسه نیست، بلکه درس زندگی بر الواح آن حک شده و آیینه تمام نمای تاریخ و نگرش و رفتار ماست.

کد مطلب: ۱۱۸۵۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
شاهنامه، فاخرترین و برترین اثرادبی- حماسی جهان است

مهدی فرجی بروجردی شاعر، نویسنده، مدرس شاهنامه و شاهنامه پژوهِ خوزستانی، که در نشست مجازی شاهنامه‌خوانی « سروِ سُخن » ویژه‌ کودکان و نوجوانان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، سخن می‌گفت، با بیان این مطلب تأکید کرد: شاهنامه کتابی‌ است که باید خواند و آن را از حالت دیریاب و تزئینی خارج کرده و به بستر زندگی آورد چرا که محتوای این کتاب کاربردی و مفید است و قابلیت تطابق با زندگی امروز را داراست.
او با اشاره به اینکه تعلقات و تعصبات ملی، نژادی، جغرافیایی و اعتقادی مانع نگاه جهان شمول هستند افزود: مهم‌ترین پیام شاهنامه این است که انسان‌ها را با ملاک‌هایی چون نژاد و ملیت نسنجیم و در جهانی فارغ از تعصب و تحجّر، به دنبال اثرگذاری مثبت و متفاوت باشیم.
او تاکید کرد: شاهنامه‌خوانی یا نقالی فرم شناخته شده وخصوصیات مشخصی دارد اما رمز ماندگاری و تاثیر هنرجویان این رشته، در آن است که در عین رعایت چهارچوب‌ها، کار هرکس، شبیه خودش بوده و رد پای نگاهی متفاوت و منحصر به فرد در شیوه‌ اجرایش مشهود باشد.
این مدرس و کارشناس شاهنامه‌خوانی در ادامه ضمن شرح نکاتی در باب شیوه‌های نوین نقالی در زندگی امروز، به کودکان و نوجوانان شاهنامه‌خوان توصیه کرد از تقلید کردن، حرف تازه نزدن در اجرا و حرکات اغراق‌آمیز و نامتناسب، دوری کرده و با توجه به محتوای قصه‌ انتخابی در لحن، سرعت خوانش، بلندی یا کوتاهی صدا و شیوه‌ اجرا، خلاق باشند و به اصطلاح پنجره‌ خودشان را در این دیوار بگشایند.
فرجی بروجردی در ادامه، حوزه‌ درک و انتقال مفهوم در نقالی و شاهنامه‌خوانی را موضوع بحث خویش قرار داد و بیان کرد: برای انتقال بهتر محتوا و حس هر قصه باید ابتدا با قصه‌ها و شخصیت‌ها ارتباط بگیریم و نه شبیه دیگران بلکه شبیه به خود و با توجه به دریافت‌هایمان از قصه به اجرا بپردازیم.
وی یادآور شد: هدف از نقالی این است که مفاهیم قصه را انتقال بدهیم پس باید در حرکات بدن تعادل ایجاد کرده و با لحن و حس مناسب قصه‌ها را طوری روایت کنیم که برای انسان امروز قابل فهم باشد و از نوع تعریف کردن ما لذت ببرد و در نهایت رمز ماندگاری آن است که خلاق و متفاوت باشیم و سعی کنیم پرچم خودمان را روی قله‌ی سخن برافرازیم.
بر اساس این گزارش، نشست شاهنامه‌خوانی استانی « سروِ سُخن » به عنوان یکی از ویژه برنامه‌های روز بزرگداشت فردوسی، با حضور مدیر کل کانون خوزستان، معاونت فرهنگی، کارشناس و مربیان مراکز آفرینش‌های ادبی و فرهنگی و جمع کثیری از نوجوانان شاهنامه‌خوان مراکز کانون پرورش فکری خوزستان، در صفحه‌ مجازی همایش‌های ادبی این استان، برگزار شد.
گفتنی است که در این نشست استانی که با استقبال پرشور اعضا و مربیان مواجه شد قریب به 40 نفر از اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون خوزستان به اجرای شاهنامه‌خوانی پرداختند.
این رویداد مجازی ادبی، با سرپرستی زینب خورشیدی و نقد و بررسی کلی ویدئوهای شاهنامه‌خوانی اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار