گام سوم علی قمصری با تار ایرانی

تهران (پانا) - علی قمصری در سومین گام از پروژه «تار ایرانی» به کاشان رفت تا در میان معماریِ خانه‌های قدیمیِ این شهر، چهارمضرابی را در «سه گاه» بنوازد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد
گام سوم علی قمصری با تار ایرانی

به گزارش ایلنا، پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده‌ی علی قمصری و با محوریت تارنوازی طراحی شده است. قمصری در این پروژه قصد دارد به استان‌های مختلف کشورمان سفر کند. او در هر کدام از این سفرها در یکی از مکان‌های تاریخیِ کشورمان به تارنوازی می‌پردازد.

حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به صورت تصویری ضبط و منتشر می‌شود.تا کنون دو ویدیو از این اجراها منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی قرار گرفته است.

علی قمصری در سومین گام از پروژه‌ی «تار ایرانی» به کاشان سفر کرد و هم اکنون ویدیویِ حاصل از این سفر را منتشر کرده است. حاصلِ سفر به کاشان چهارمضرابی در دستگاه «سه گاه» است. این نوازنده در این چهارمضراب اشاره‌هایی به گوشه‌های «درآمد»، «زابل» و «حصار» دارد.

قمصری در یادداشتی کوتاه درباره سفر به کاشان این چنین نوشته است:

«تنها با خلق چهارمضرابی در سه‌گاه می‌توانستم چهره‌ی اصیل، باطراوت و نجیب معماری کاشان و به ویژه خانه‌ی طباطبایی‌ها را توصیف کنم. کاشان شهری است که در رگ‌هایم جریان دارد. به قمصر هم سری زدم و با دو زوج مهربان و فرهیخته آشنا شدم. زیستشان با هم و برای هم بود نه در جوار و مقابل یکدیگر. هم نظم وجود داشت و هم شوریدگی و دیوانگی. هم برنامه وجود داشت و هم دل به دریا زدن. با این دو زوج زیر باران، چای نوشیدم و عشق کردم. نه سرها در گوشی‌ها می‌رفت و نه چیزی برای افسردگی، حال بد و پناه بردن به زیگزاگ‌های آسیب رسان بود و نه دغدغه‌ی «یه کاری بکنیم دیگه!». آنچه من در کاشان و قمصر دیدم بناهای تاریخی کم نظیر و معماری عشق بین زوج‌ها بود. ساختن خانواده، معماری درون و بیرون است؛ با خشت‌هایی به نام عشق، سلامت و دیوانگی. در هتل گردی‌های عاطفی تنها تخلیه ی انرژی وجود دارد و بس. آرزوی شادمانی دارم برایشان.»

ویدیوی شهر کاشان را الهام خراسانی و علی اقبال تصویربرداری کردند و صدابردار این اجرا امیرعباس الماسی بود. پروژه «تار ایرانی» ایده‌ای مستقل از سوی موزیسینی مستقل است که هیچ نهاد یا ارگانِ دولتی از آن حمایت نمی‌کند. علی قمصری در نخستین گام از سفرِ هنریِ «تار ایرانی» در قزوین و در دومین گام در تهران نواخت. اجرای قزوین در «سرای سعدالسلطنه» و اجرای تهران در «خانه مقدم» ضبط شد.

پروژه «تار ایرانی» در ادامه سفرهای هنریِ خود، به نقاط مختلف کشورمان سفر خواهد کرد تا در هر شهر، در مکانی تاریخی صدای ساز ایرانی را طنین‌انداز کند و حاصل آن را به صورت تصویری به دست مخاطبان برساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار