بازگشایی مقطعی دردی از مشکلات سینماداران دوا نمی کند

رشت (پانا) - معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به آغاز فعالیت سینماها، گفت بازگشایی های مقطعی نمی تواند دردی از مشکلات سینماداران دوا کند، بنابراین حمایت ها باید اثرگذارتر باشد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
بازگشایی مقطعی دردی از مشکلات سینماداران دوا نمی کند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید امیر مصباح با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی سینماهای کشور از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، اظهار کرد: با توجه به اینکه سینماها جز مشاغل گروه ۲ قرار گرفته‌اند با تغییر رنگ بندی کرونایی در استان گیلان از قرمز به نارنجی می‌توانند فعالیت خود را از این تاریخ آغاز کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، افزود: آسیب‌های اقتصادی ناشی از این همه گیری در بسیاری از بخش‌ها مشهود بوده اما بخش‌های هنری به ویژه سینما و تئاتر که نیازمند حضور مردم هستند بیش از سایر کسب و کارها آسیب دیده‌اند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه بعد از کنترل نسبی کرونا در هر دوره اکثر کسب و کارها فعالیت خود را آغاز کردند، گفت: متأسفانه سینماها و فعالان حوزه تئاتر و نمایش حتی با تعیین شیوه نامه‌های بهداشتی نیز نتوانستند همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بازگشایی های مقطعی درد از سینماداران دوا نکرده و قطعاً ادامه این روند نیز تأثیرگذار نخواهد بود، اضافه کرد: در طول یک سال گذشته خسارت‌های مالی وارده شده به فعالان این بخش به ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها به گونه‌ای بوده که بسیاری از سینماداران دیگر توان فعالیت در این بخش را ندارند.

مصباح ادامه داد: سینماداران یک سال بدون کسب یک ریال درآمد با توجه به شرایط بد اقتصادی مجبور به تأمین هزینه‌های زندگی و پرداخت هزینه‌هایی دیگری همانند آب و برق و تلفن و حتی مالیات بودند.

وی تأکید کرد: در این مدت بسیاری از فعالان حوزه سینما در استان گیلان اعلام کرده‌اند که دیگر توان نگهداری از سینماهای خود را نداشته و با وجود همه علاقه برای فعالیت در این بخش باید برای تأمین زندگی خود به فکر منبع درآمدی دیگری باشند که این قطعاً برای همه علاقه مندان به سینما فاجعه آمیز خواهد بود.

معاون هنری و سینمایی گیلان با بیان اینکه در یک سال گذشته به عنوان متولیان بخش هنر استان تلاش کردیم با جلب حمایت‌های استانی و حتی ملی بخشی از این خسارت‌ها جبران شود، گفت: متأسفانه این حمایت‌ها به اندازه‌ای نبوده که بتواند خسارت فراوان فعالان این بخش در گیلان را جبران کند و هنوز سینماداران گیلانی با مشکلات فراوانی به ویژه در جذب دوباره تماشاگر مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه اراده جدی برای حمایت و حل مشکلات سینماداران به ویژه در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها که ظرفیت، امکانات و توان کمتری در مقایسه با شهرهای بزرگ و پایتخت دارند مشاهده نمی‌شود، گفت: بازگشایی‌های مقطعی نمی‌تواند راهگشا باشد.

مصباح با بیان اینکه هنوز زمان مشخصی برای پایان کرونا نمی‌توانیم متصور باشیم و ادامه این روند می‌تواند به تعطیلی کامل سینماها در استان‌ها منجر شود، اضافه کرد: مسئولان و متولیان امر باید در ابتدا راهکاری برای جبران خسارت‌های مالی سینماداران پیش بینی کرده و سپس با تدوین یک شیوه نامه مناسب از تعطیلی هر باره سینماها تا زمان کنترل کامل کرونا جلوگیری کنند.

وی تأکید کرد: حفظ سلامت شهروندان همیشه در اولویت قرار دارد، اما از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کنیم که تعطیلی سینماها هم به این صنعت صدمه میزند و هم به بیکاری چندین نفر منجر خواهد شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه سینما و فعالان بخش‌های مختلف آن سال سخت و تلخی را تجربه کرده اند، گفت: این شرایط نباید سبب شود که با بی برنامگی و نبود یک چراغ راه مناسب چه در همین ایام و چه پسا کرونا صنعت سینما و فعالان آن نتوانند فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه امروز سینما همانند کودک نوپایی بوده که برای حرکت نیازمند حمایت و کمک است، افزود: همه مسئولان و متولیان باید با برنامه ریزی درست و کاربردی به این کودک نوپا کمک کنند تا دوباره سرپا ایستاده و به فعالیت خود و روزهای خوش گذشته بازگردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار