اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

عبور کشور از قله موج چهارم کرونا؛ فعالیت برخی مشاغل آغاز شد

تهران (پانا) - افزایش آمار کرونا در ایران، کاهش تعداد شهرهای قرمز کرونا، آغاز فعالیت برخی مشاغل، اعلام محدودیت‌های جدید تردد، بازگشت هفت تپه به بیت‌المال و آتش‌سوزی عمدی در کمپ معتادان بخشی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۸۴۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
عبور کشور از قله موج چهارم کرونا؛ فعالیت برخی مشاغل آغاز شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تعداد دو میلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۶۱ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد دو میلیون ۱۶۲ هزار و ۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و ۷۵ هزار و ۹۳۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که پنج هزار و ۵۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار تزریق واکسن کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا کنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۲۷۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۳۱۹ هزار و ۷۹۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۹۴۳ هزار و ۷۲ دُز رسید.

آمار شهدای سلامت

به گفته محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون بیش از ۹۵ هزار پرستار به این بیماری مبتلا شدند و ۱۳۰ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

کاهش شهرهای قرمز کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، کشور از قله موج چهارم کرونا عبور کرده است و در هفته‌ای که سپری شد تعداد شهرهای در وضعیت قرمز کرونا کاهش یافت و از ۱۰۲ شهر به ۴۶ شهر رسید. همچنین ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. با کاهشی شدن روند ابتلا در اکثر نقاط کشور، تمامی مراکز استان‌ها به جز 4 شهر اهواز، ایلام، بندرعباس و خرم‌آباد از وضعیت قرمز خارج شدند.

آغاز فعالیت برخی مشاغل

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت مشاغل گروه شغلی ۱ و ۲ اصناف از هفته‌ای که گذشت در شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی از نظر کرونا مجاز و مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد. البته طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سخت‌گیری‌ها در زمینه رعایت پروتکل‌ها افزایش می‌یابد و اگر نقض پروتکل مشاهده و مسلم شود، اصناف متخلف در شهر‌های قرمز 3 هفته و در شهر‌های نارنجی ۲ هفته تعطیل خواهند شد. همچنین براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار همچنان در شهر‌های قرمز و نارنجی تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ممنوع است.

اعلام موضع ستاد کرونا درباره امتحانات دانش‌آموزان

در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه این جلسه آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور را تشریح و اعلام کرد که امتحانات نهایی دانش‌آموزان حضوری است. همچنین تاریخ برگزاری آزمون‌ها نیز در این جلسه تعیین و مقرر شد کنکور سراسری در تاریخ ۹ و ۱۰و ۱۱و ۱۲ تیر ماه برگزار شود. آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته در روزهای ۶ و ۷و ۸ مرداد ماه برگزار می‌شود. آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ۲۲ مرداد، آزمون کانون وکلا ۲۵ تیرماه، آزمون نظام مهندسی ۱۳و ۱۴ و ۱۵ مرداد ماه برگزار می‌شود. آزمون پایه نهم، حضوری و از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه و آزمون پایه دوازدهم نیز به شکل حضوری از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه خواهد بود. آزمون سنجش ملی پایه ششم در ۲۵ اردیبهشت به شکل حضوری برگزار می‌شود. آزمون سمپاد در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار می‌شود. آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی دانش آموزان در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد به صورت حضوری خواهد بود.

اعلام محدودیت تردد سراسری بین استانی

تردد بین استانی در روزهای منتهی به عید فطر از سه شنبه ( ۲۱ اردیبهشت) ساعت ۲ بعداز ظهر تا روز شنبه (۲۵ اردیبهشت) ۱۲ ظهر در همه شهرها با رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی ممنوع شد. جریمه تردد در شهرهای قرمز یک میلیون تومان، در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و شهرهای زرد نیز که قبلا جریمه نداشت اما مصوب شد ۵۰۰ هزار تومان برای جریمه در نظر گرفته شود.

انفصال از خدمت یک مدیر اسبق شهرداری تهران

در هفته‌ای که گذشت، «پیروز حناچی» شهردار تهران در گفت‌وگویی در کلاب هاوس از صدور حکم انفصال از خدمت برخی مدیران سابق شهری خبر داده بود.«سید محمود میرلوحی» رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: یکی دو ماه گذشته سوالی در این باره از شهرداری پرسیدم و آنها گفتند، این مساله در جریان است. میرلوحی با اشاره به حکم انفصال از خدمت «مصطفی منتظرالمهدی» مدیر عامل اسبق سازمان بازنشستگی شهرداری تهران علت صدور این حکم را تخلفات رخ داده در صندوق بازنشستگی عنوان کرد.

ماجرای آتش‌سوزی کمپ معتادان متجاهر

به دنبال بروز یک آتش‌سوزی در یکی از مراکز اقامتی ترک اعتیاد در بلوار میامی در حومه‌ شرق مشهد، روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تعدادی از معتادان متجاهر کمپ تبصره ۲ ماده ۱۶ امید آزادی در مشهد، در ایجاد زمینه‌چینی برای شورش و فرار از این مرکز، یک آتش‌سوزی برنامه‌ریزی شده و عمدی در مرکز به راه انداختند که بلافاصله مراتب از طریق مسئولان مرکز به اطلاع آتش‌نشانی، کلانتری، مسئولان دادستانی، شورای هماهنگی مواد مخدر و بهزیستی رسید و اقدامات اطفاء حریق آغاز شد. بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، متأسفانه در این حادثه یک نفر در صحنه و دو نفر پس از انتقال به بیمارستان جان‌ باختند و ۲۳ نفر دیگر از مجروحان حادثه در مراکز درمانی مشهد تحت درمان قرار دارند. بر این اساس، بررسی پیرامون علل ایجاد حادثه توسط مقامات قضایی و قانونی ادامه دارد و تا کنون برخی افراد به ظن عامل بودن در این حادثه، بازداشت شده‌اند.

هفت تپه به بیت‌المال بازگشت

قوه قضاییه اعلام کرد که با ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی اعم از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور و اعتراض به رأی هیات داوری، دادخواست ابطال واگذاری پرفساد شرکت هفت تپه به دادگاه ویژه حقوقی رسیدگی کننده به پرونده‌های مساله‌دار خصوصی‌سازی ارجاع شد و پس از برگزاری جلسات رسیدگی دادگاه در زمستان سال گذشته، رای ابطال واگذاری هفت تپه صادر شد. براساس این رأی صادره، مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار شد.

اعلام سرنوشت پرونده آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر

حجت الاسلام درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، آخرین اقدامات این سازمان در اجرای دستور رئیس دستگاه قضا برای پیگیری پرونده حادثه آتش سوزی کلینیک سینا اطهر تهران را در هفته‌ای که گذشت تشریح و اعلام کرد ۱۱ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند که گزارش آن به دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام شده است و یکی از معاونین شهردار تهران از سوی هیأت رسیدگی به تخلفات نهاد به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.

توضیح دستگاه قضا درباره پرونده منتشرکنندگان فایل صوتی ظریف

در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر جلسات سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. دستگیری بیش از 200 نفر از پرسنل قوه قضاییه، توضیح درباره روند پرونده نازنین زاغری، توضیح درباره پرونده مرگ یکی از کارمندان سفارت سوئیس، توضیح درباره پرونده منتشرکنندگان فایل صوتی ظریف، آخرین وضعیت پرونده کارخانه ابریشم گیلان، توضیح درباره بازداشت 2 شهردار مناطق تهران، آخرین وضعیت پرونده هفت تپه، آخرین وضعیت پرونده خودرویی مفتاح رهنورد، توضیح درباره شکایت ویلموتس و جریمه دوباره فدراسیون فوتبال و همچنین اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با پرونده ویلموتس و آخرین وضعیت پرونده «محمد امامی» از جمله مواردی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار