خنیفر تشریح کرد

فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان در راستای اجرای بسته تحولی

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت وگو با مجله خبری،  تحلیلی و تصویری نگاه به تشریح فعالیت‌های انجام‌شده در راستای اجرای بسته تحولی «تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی» در تطبیق با مفاد سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۸۴۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان در راستای اجرای بسته تحولی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حسین خنیفر درگفت و گو با مجله خبری، تحلیلی و تصویری نگاه به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده در راستای اجرای بسته تحولی «تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی»، در تطبیق با مفاد سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پرداخت.

بر اساس بسته تحولی «تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی»، برنامه درسی مراکز تربیت معلم و فرآیند جذب و تربیت معلمان بر اساس موضوعات درسی تدوین شده، و نگاه جزءنگر و تجزیه گرا به انسان و فرآیند یادگیری او دارد. درصورتی که بر اساس نظام آفرینش و اندیشه فطرت گرای توحیدی، ذهن و وجود یادگیرندگان یکپارچه و واحد است. بنابراین چگونه می توان سیستم یکپارچه یادگیری ذهنی دانش آموزان را با برنامه های درسی مبتنی بر نظام رشته ای و موضوعی جدا از هم، تقویت کرده و توسعه داد؟ چگونه می توان معلمی را تربیت کرد که وظیفه تربیت یکپارچه و چند ساحتی دانش آموزان را برعهده بگیرد و با توانمندی ها و شایستگی ها خود زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را در تمام ساحت های وجودی فراهم آورد؟ این بسته تحولی درصدد است با بازنگری در برنامه های درسی و فرایند تربیت معلم، زمینه دستیابی و برخورداری از معلم چندساحتی و چند مهارتی را فراهم آورد.

از اهداف اجرای این بسته تحولی؛ توسعه شایستگی های حرفه ای دانشجومعلمان از طریق توسعه همه جانبه و اثرات تلفیقی برنامه های تربیت معلم؛ کاهش هزینه های آموزش و پرورش در تربیت معلم از طریق تربیت مهارت های متعدد معلمان و پوشش پایه های تحصیلی؛ سهولت در برنامه ریزی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش و پوشش سالانه 20 درصد برنامه ها در زمینه تلفیقی و چندمهارتی شدن در مدت 5 سال ذکر شده است.

شایان ذکر است؛ منابع و اعتبارات مورد نیاز این طرح، در قالب اعتبارات سالیانه دانشگاه فرهنگیان قابل انجام است و هزینه اجرای طرح برای 20 درصد برنامه ها در هر سال، برابر یک میلیارد و دویست میلیون ریال است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تشریح فعالیت‌ها در این برنامه اظهار کرد: بسته تحولی برنامه درسی چند مهارتی، تابع برنامه تلفیقی است. این برنامه تلفیقی از سال 1895 در دنیا اجرا شده و تاکنون ادامه دارد.

خنیفر ادامه داد: بر اساس بسته تحولی «تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی»، در برنامه کلان درسی تربیت معلم، هفت برنامه درسی مهارتی و 2 برنامه چندمهارتی در سال جاری و 2 برنامه درسی چندمهارتی برای سال 1400 طراحی کردیم.

وی افزود: معلمانی که چندمهارتی هستند با توانایی تدریس در رشته های مختلف، در کلاس های درس حاضر می شوند. تلاش برای تربیت معلم چند مهارتی، به منظور دستیابی به اهداف کلان وزارت آموزش و پرورش بوده که از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشجو معلمان در پایان دوره تربیت معلمان چند مهارتی به ساحت های چندگانه تربیتی همراه با مهارت های لازم سیطره پیدا خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار