ضرورت اهتمام جدی به نظارت، مراقبت و محافظت از نیروها و پرونده‌ها

تهران (پانا) - رئیس کل دادگستری استان تهران بر لزوم تشکیل دادگاه اختصاصی خانواده در تهران همراه با مشاور خانم و خانواده تاکید می‌کند و می‌گوید امیدواریم با همکاری بانوان شاغل در این زمینه تا پایان سال جاری موضوع تشکیل دادگاه‌های اختصاصی در تهران محقق شود.

کد مطلب: ۱۱۸۴۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت اهتمام جدی به نظارت، مراقبت و محافظت از نیروها و پرونده‌ها

به گزارش دادگستری تهران، نشست رئیس کل دادگستری استان تهران با رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران و تعدادی از سرپرستان مجتمع‌های قضایی تهران روز سه شنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

محمدجواد حشمتی مهذب، با اشاره به فرمایشی از امام علی (ع) گفت: تقوای الهی و نظم در امور، منشاء برکات قابل توجهی است و امیدوارم بتوانیم زمینه اجرای آن را فراهم کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: آمار موجود بیانگر آن است که در زمینه کاهش اطاله دادرسی، زمان رسیدگی و همچنین موجودی پرونده‌های مسن اقدامات خوب و موثری در کلیه واحدهای قضایی استان تهران صورت گرفته که این موضوع جای تقدیر دارد و لازم است بخشی از زحمات قضات از طریق آمار مربوطه انعکاس یابد و لازمه آن این است که موضوع آمار را بیش از پیش جدی بگیریم.

تاکید بر تسریع در رسیدگی‌ها

وی متذکر شد: در قانون آیین دادرسی سه اصل مهم استقلال، بی طرفی و تسریع در رسیدگی وجود دارد که مطابق آن رای پرونده‌های قضایی باید منصفانه و بر اساس موازین قانونی و برای رفع خصومت با تاکید بر تسریع در رسیدگی‌ها صادر شود که در قانون به آن اشاره و دغدغه جدی مردم و مراجعین نیز است.

حشمتی مهذب با اشاره به تراکم مراجعین و حجم زیاد کارها بیان کرد: صدور رای مستدل و متقن در رسیدگی‌ها با وجود این شرایط و تعداد زیاد پرونده‌های قضایی، نیاز به دقت فراوان، مطالعه، تحقیق و پیگیری دارد و این موضوع یکی از مطالبات جدی جامعه است.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات ما از جنس قضایی و پرونده نیست؛ بلکه از نوع مدیریت و آگاهی، جامعه شناسی و آسیب شناسی است و ما باید برای برون رفت از آن به دانش مدیریت توجه جدی داشته و نظم و انضباط در امورات، تقویت منابع انسانی، برنامه ریزی و آموزش را سرلوحه کارها قرار بدهیم.

وی اهتمام جدی به نظارت، مراقبت و محافظت از نیروها و پرونده‌ها را خواستار شد و افزود: ضرورت دارد آسیب‌ها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان شناسایی و راهکار و پیشنهادهای سازنده ارائه شوند تا از اتلاف وقت و امکانات جلوگیری و از سرمایه انسانی نهایت استفاده به عمل آید.

حشمتی گفت: در حال حاضر دادگاه اختصاصی خانواده در تهران با وجود مشاور خانم و خانواده نداریم و امیدواریم با همکاری بانوان شاغل در این زمینه تا پایان سال جاری موضوع تشکیل دادگاه‌های اختصاصی در تهران محقق شود و از طرف دیگر خلاء نیروی انسانی را پیگیری و مرتفع کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران عنوان کرد: مردم و مراجعین سرمایه اصلی ما هستند و وابستگی تام و تمام به آن‌ها داریم و من از همه همکاران تقاضا دارم تا در مراجعات مردمی و ارائه خدمات قضایی به آنان سعه صدر و بردباری را پیشه خود سازند.

در سال گذشته عملکرد محاکم تهران شاخص بود

یحیی جعفری، رئیس کل محاکم استان تهران نیز در این نشست گفت: در سال گذشته عملکرد محاکم تهران شاخص بود و این ناشی از تلاش بی وقفه همکاران ما در شعبات قضایی است؛ علیرغم اینکه تعداد نیروی انسانی نسبت به سال‌های گذشته در مقایسه با حجم فعالیت‌ها رشد چندانی نداشته و افزون بر این دو عنصر سلامت و کارآمدی نیز همواره مورد تاکید بنده قرار دارد.

رئیس کل محاکم تهران افزود: تکریم ارباب رجوع یکی از موضوعات آداب القضاست و قاضی باید شنونده خوبی باشد و این مهم جزء آموزه‌های دینی و ارزش برای قاضی محسوب می‌شود، ضمن اینکه عدالت محوری و اصل بی طرفی نیز باید رعایت شود و در این زمینه سرپرستان باید پاسخگوی مردم بوده و مراجعات به آن‌ها سهل الوصول باشد.

رفع اطاله دادرسی یکی از تکالیف ما و جزء دستورالعمل‌های قوه قضاییه است

وی متذکر شد: رفع اطاله دادرسی یکی از تکالیف ما و جزء دستورالعمل‌های قوه قضاییه است و کمیته‌های مجتمع‌های قضایی در این زمینه باید فعال باشند و واحد پیگیری مجتمع‌ها نیز تقویت شود.

جعفری خاطرنشان کرد: در وضع کنونی قوه قضاییه به این باور رسیده که توجه به کیفیت دادرسی‌ها امری حیاتی و مهم است و ما در این زمینه تکلیف داریم که پرونده‌ها را در سر موقع متعارفی به سرانجام برسانیم و باید با رویکرد حل مساله به معنای واقعی رفع خصومت کنیم تا موجب تشکیل و ورود پرونده‌های جدید به دستگاه قضایی نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار