کاظمی: اوقات فراغت بهترین بستر برای رشد استعدادهای دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اوقات فراغت را بهترین بستر برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۱۸۴۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: اوقات فراغت بهترین بستر برای رشد استعدادهای دانش‌آموزان است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در جلسه کمیسیون فعالیتهای تابستانی که در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی برگزار شد گفت: اوقات فراغت بهترین بستر برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان است زیرا در سایر ایام سال خانواده‌ها فرصت نمی کنند که به تربیت استعداد های فرزندان خود بپردازند بنابراین فرصت تابستان بهترین فرصت برای ایجاد یک تربیت پایدار در دانش آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد : خوشبختانه طی سالهای گذشته معاونت پرورشی و فرهنگی و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش دو جسم با یک روح بودند که در زمینه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به صورت همدل و هماهنگ فعالیت کردند و همانطور که می دانید برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت دانش آموزان می تواند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی آینده جامعه را کاهش دهد.

وی یادآور شد: شعار امسال ما در ستاد برنامه‌ریزی فعالیت های اوقات فراغت هر دانش آموز یک مهارت است که همه فعالیت ها با توجه به زیست بوم جدید و شیوع ویروس کرونا با تمرکز بر بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

کاظمی گفت: برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان تنها متعلق یک بخش در آموزش و پرورش نیست بلکه همه بخش های آموزش و پرورش باید در این زمینه فعال باشند و تشکیل این شورا نیز به دلیل افزایش تحرک و پویایی در زمینه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان است.

وی تصریح کرد: بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم و با کمک هم بتوانیم از همه ظرفیت ها در بخش های مختلف آموزش و پرورش جهت اعتلای پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش گام برداریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی به عنوان دبیرخانه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش باید همه زیرساخت‌ها را برای بخش های مختلف به خصوص در فضای مجازی فراهم کند و بخش‌های مختلف نیز باید اقدامات متنوع محتوایی و اجرایی را با نگاه منطقه‌ای و استانی و ملی داشته باشند زیرا معاونت پرورشی و فرهنگی به عنوان یک بخش نمی تواند برای کل کشور برنامه‌ریزی کند بلکه فقط می تواند همه کار ها را مدیریت کند تا همه بخش ها در زمینه اوقات فراغت فعال شود.

وی ادامه داد: لازم است تا با آسیب شناسی در کارگروه های اوقات فراغت فعالیت های اوقات فراغت را به صورت تخصصی رقم بزنیم و پوشش دانش آموزان هم مد نظر باشد ما تجربه گرانسنگی در فضای مجازی و بخش فضای شاد کسب کرده ایم و تنها نقطه ضعف ما در سال گذشته مخاطب محور نبودن فعالیت ها بود با ۵۵ هزار گروه در سطح کشور و ۲۰ هزار کانال های اوقات فراغت در شبکه شاد داشتیم و البته یکی دیگر از نکات این بود که ارتباط دوسویه بین دانش‌آموزان وجود نداشت و همچنین ارزیابی دقیق از فرآیند اوقات فراغت در کف پایگاه ها نداشتیم اما امیدواریم که امسال بتوانیم با پوشش حداکثری دانش آموزان برنامه های اوقات فراغت را اجرا کنیم و با تمرکز بر کیفیت بخشی و تنوع پذیری فعالیت ها بتوانیم دانش‌آموزان بیشتری را جذب فعالیت های اوقات فراغت کنیم .

کاظمی تصریح کرد: باید فعالیت ها دارای جذابیت باشد و در دانش آموزان ایجاد شادابی و نشاط کنند و همچنین ا با نظارت های حداکثری بتوانیم از حداقل و حداکثر ظرفیت های ملی ،استانی و منطقه‌ای استفاده کنیم و بین همه بخش ها و معاونت ها کار هماهنگی انجام شود همچنین لازم است که در تمام بخش ها به موضوع غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مناطق محروم روستایی و عشایری توجه ویژه داشته باشند و همچنین به توسعه فعالیت های دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه کنند.

وی یادآور شد : باید همه بخش ها امسال حداقل یک فعالیت نوآورانه و خلاقانه داشته باشند سال گذشته چند فعالیت خلاقانه داشتیم برای نمونه مدرسه مجازی شعر و داستان و مدرسه مجازی بازی‌های رایانه‌ای که کارهای بسیار خلاقانه‌ای بودند و در جهت ارتقاء مهارت دانش آموزان فعالیت می کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال خوشبختانه ستاد اجرایی فعالیت های اوقات فراغت به استان زنجان واگذار شده است که انتظار داریم ستاد اجرایی بتواند 2 برنامه مهم افتتاحیه و اختتامیه را به‌صورت ویژه برگزار کند هم چنین لازم است کار گروهی از تمام استانها برای برنامه‌های نوآورانه و خلاقانه تشکیل شود و تمام استانها رابطین خود را معرفی کنند تا جلسات به صورت وبینار داشته باشیم.

کاظمی خاطرنشان کرد لازم است که اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب در زمینه اوقات فراغت انجام شود و همچنین یک نشست خبری ویژه توسط رئیس ستاد اجرایی اوقات فراغت یعنی جناب آقای مظفری، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان برگزار شود.

سپس در ادامه علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی ، هنری ، اردوها و فضا های پرورشی وزارت آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون فعالیت های تابستانی در این جلسه گفت: 3 ماه تابستان متعلق به اوقات فراغت دانش‌آموزان است که باید از آموزش و فضای آموزش به دور باشند تا دانش آموزان بتوانند با فراغ بال و خاطر یک مهارت مناسب بیاموزند و از دغدغه آنها کاسته شود.

وی ادامه داد : پایگاه های تابستانی سال 1400 از در دو ظرفیت همگام و شبکه شاد برگزار می شود به این صورت که دانش آموزان در سایت همگام ثبت نام می کنند و در شبکه شاد کلاس بندی صورت می گیرد.

وی ادامه داد : سیاست جدی ما بر این است که بتوانیم بر اساس علاقه و نیاز دانش آموزان برنامه های متنوعی ارائه دهیم به همین خاطر از همه معاونت ها به جهت ارائه برنامه های متنوع بسیار سپاسگزاریم .

وی تصریح کرد: دبیرخانه پایگاه های فعالیت اوقات فراغت تابستانی سال 1400 به استان زنجان واگذار شده است که این کار اقدامی در جهت تمرکز زدایی است و وزارت آموزش و پرورش تنها کار سیاست‌گذاری را انجام می دهد و بر کار پایگاه های تابستانی را نظارت می‌کند.

در ادامه جلسه محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت : خداوند را شاکریم که دوستان ما در اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی به صورت دلسوزانه کار فعالیت های تابستانی را آغاز کرده‌اند اما نباید فراموش کنیم که در زیست بوم جدیده فضای تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان باید با توجه به نیاز دانش آموزان و بر اساس فعالیت های داوطلبانه و با سبد متنوعی از برنامه ها در فضای مجازی ارائه شود.

وی تصریح کرد: باید تنوع فعالیت ها را در زمینه های مختلف قرآن، فرهنگ ، هنر، تربیت بدنی وسایر بخش ها بالا ببریم و نباید کلاس های اوقات فراغت را به سمت فضای آموزش ببریم بلکه باید پایگاه های اوقات فراغت تابستانی به منظور رفع خستگی و ایجاد رو حیه شادابی و دانش آموزان برپا شود.

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش وی ادامه داد: ۷۵۰ دارالقرآن ما هم هر سال پای ثابت فعالیت های اوقات فراغت دانش آموزان هستند البته باید توجه داشته باشید که سال ۱۴۰۰ بحث مهدویت و انتظار در تمام فعالیت های اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک محور قرار گرفته است و فعالیت های اوقات فراغت این اداره کل از این قاعده مستثنی نیست.

حسن مظفری ، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان و رئیس ستاد اجرایی فعالیت های تابستانی کشور نیز در این جلسه گفت: از معاونت محترم پرورشی و فرهنگی به دلیل حسن اعتمادشان ببری واگذاری ستاد اجرایی فعالیت های تابستانی سال 1400 به استان زنجان صمیمانه سپاسگزاریم و به زودی برای همه فعالیت ها کمیته بندی صورت می گیرد تا بتوانیم این وظیفه ای که بر دوش ما نهاده شده است را به نحو احسن اجرا کنیم.

در ادامه این حلسه هر یک از اعضای کمیسیون اوقات فراغت به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار