معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در پاسخ به پانا اعلام کرد

واگذاری تالاب‌ها به وزارت نیرو منتفی شد

لاهیجان‌زاده: تصمیم دولت افغانستان برای منحرف کردن مسیر رود به سمت اراضی این کشور نگران‌کننده است

تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیر موضوع واگذاری تالاب‌ها به وزارت نیرو است.

کد مطلب: ۱۱۸۴۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
واگذاری تالاب‌ها به وزارت نیرو منتفی شد

احمد لاهیجان زاده در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست به صورت آنلاین برگزار شد، در پاسخ به سوال پانا درباره موضوع واگذاری تالاب‌ها به وزارت نیرو و آخرین اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار کرد: معاون اول رئیس جمهوری از معاونت حقوقی ریاست جمهوری خواستند که به این موضوع ورود کنند. از این‌رو جلسه‌ای در ریاست جمهوری برگزار و دیدگاه‌های سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها در آن ارائه شد. تا جایی که ما اطلاع داریم موضوع واگذاری تالاب‌ها به وزارت نیرو منتفی شده است. به‌ هر حال تا زمانی‌که به‌صورت رسمی این موضوع به ما و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ نشود، نمی‌توانیم اظهارنظر نهایی کنیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تالاب انزلی که پیش از این به وزارت نیرو واگذار شده بود، گفت: سند تالاب انزلی به آب منطقه‌ای واگذار شده بود که به لحاظ قانونی این امکان وجود ندارد و باید وزاتخانه قائم مقام دولت باشد. از این‌رو اداره ثبت نیز اعلام کرد که در انتقال سند انزلی به آب منطقه‌ای اشتباهی صورت گرفته است و این سند قانونی نیست.

اجرای طرح جامع احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره طرح احیای زاینده رود گفت: با توجه به اهمیت احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی، طرح جامع مدیریت این تالاب تهیه شد و به تصویب شورای برنامه ریزی استان اصفهان رسید و بر این اساس طرح احیا و نجات بخشی این دو حوضه آبی به دستور ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت که کار بر روی زاینده رود از سال گذشته آغاز شد که محوریت آن با وزارت نیرو است اما وزارت نیرو از تمام دستگاه ها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست مشارکت خواسته و در آخرین جلسه شورای عالی آب که دو هفته پیش تصویب شد؛ تمام جوانب مدیریت آب در این حوضه آبریز دیده شد و به طور کلی هدف این طرح احیای زاینده زود و تالاب گاوخونی است.

لاهیجان‌زاده درباره تاثیر آبگیری سد کمال خان بر حق‌آبه دریاچه هامون گفت: ساخت این بند در سال ۱۳۵۱ آغاز شد ولی به علت همزمانی با جنگ داخلی افغانستان متوقف شد و در نهایت در زمستان سال گذشته با حجم ۵۵ میلیون متر مکعب آب آغاز به کار کرد. مقامات افغانستانی «کمال خان» را یک «بند» می‌دانند نه یک «سد» چراکه ۵۵ میلیون متر مکعب نسبت به آورده رود هیرمند عدد ناچیزی است بنابراین ساخت این بند نگران‌کننده نیست.

وی با بیان اینکه از سویی دیگر تصمیم دولت افغانستان برای منحرف کردن مسیر رود به سمت اراضی این کشور نگران‌کننده است و حفر کانال نیز آغاز شده است، گفت: پیگیری این موضوع به‌صورت کنسرسیوم به وزارت امورخارجه و وزارت نیرو محول شده است و اسفند ماه سال گذشته در کابل جلسه برگزار و توافقاتی انجام شد. قرار است جلسه دیگری در آینده نزدیک در ایران برگزار شد. قرار است محتوای مذاکرات و نتیجه آن صرفا از طرف وزارت خارجه اعلام شود.

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهارکرد: درحال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۳۹ است. این تراز در مدت مشابه طی سال گذشته ۱۲۷۱.۸۹ گزارش شده است. از سویی دیگر تراز اکولوژیک دریاچه ۱۲۷۴.۱ است و پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۶ دریاچه به این تراز برسد.

وی ادامه داد: تراز دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۲ به عدد ۱۲۷۰.۵ رسیده بود که کاهش چشمگیری داشت اما درحال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۳۰ سانتیمتر افزایش یافته است.

کاهش بارش‌ها در کشور

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت بارش‌ها در کشور اظهار کرد: میزان بارش‌ها در کشور تا ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۱.۳ میلیمتر گزارش شده است که نسبت به میانگین بلند مدت ۳۸ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۳ درصد کاهش یافته است. از سویی دیگر فصل بارش در کشور رو به اتمام است و فقط ۵۸ درصد از ظرفیت سدهای کشور تاکنون آبگیری شده‌اند. از سویی دیگر گرما نیز در کشور زودتر از موعد آغاز شده و در نتیجه آن تبخیر افزایش یافته است. این موضوع روی وضعیت تالاب‌ها و دریاچه‌ها اثرگذار است.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه مطالعات پهنه‌بندی و تعیین اولویت‌های استقرار تاسیسات نمک‌زدایی در سواحل جنوبی در استان‌های هرمزگان و بوشهر به اتمام رسیده است، تصریح کرد: رویکرد دولت بر اساس اسناد بالادستی یک رویکرد دریامحور است و تمهیدات لازم برای این موضوع درنظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از زیربناهای توسعه دریامحور ایجاد تاسیسات آب‌شیرین‌کن است، گفت: این موضوع با حساسیت رصد می‌شود تا زیستگاه‌های حساس ما تحت تاثیر قرار نگیرند. سازمان حفاظت محیط زیست پهنه‌هایی را که در آن‌ها امکانات استقرار تاسیسات آب‌شیرین‌کن وجود دارد را شناسایی کرده است. دستورالعمل سیستم‌های آب‌شیرین‌کن نیز تدوین شده است.

تهیه اطلس دریایی خلیج فارس و دریای عمان

لاهیجان‌زاده در ادامه گفت: یکی از اقدامات مهم ما تهیه اطلس زیستگاه‌های ساحلی - دریایی خلیج فارس و دریای عمان است که طی یک ماه آینده به چاپ خواهد رسید علاوه بر آن تهیه اطلس دریای خزر نیز در دستور کار قرار دارد و فاز اول آن نیز درحال اجرا شدن است.

لاهیجان زاده در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا گفت: در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا دو مبحث مطرح است یکی اینکه شیلات معتقد است این ماهی دو گونه دارد یک گونه مهاجم و یک گونه غیر مهاجم و اقتصادی است که اصرار بر پرورش گونه غیر مهاجم دارد اما تا امروز سازمان محیط زیست به جز یک مورد پایلوت در یزد مجوز دیگری برای پرورش تیلاپیلا صادر نکرده است.

وی گفت: البته به صورت مشروط برای ۴ استان کویری اجازه پرورش داده است اما قرار بود شیلات بر روی آن ۴ مجوز ارزیابی ریسک انجام و نتیجه را به سازمان محیط زیست ارائه دهد تا سازمان بر اساس آن تصمیم گیری کند آنهم فقط برای استان های کویری که به آبهای جاری و تالاب ها راه ندارند ؛ اما هنوز این مطالعات را شیلات به سازمان محیط زیست نداده است و سازمان هم هیج مجوز جدیدی صادر نکرده است و مجوز جدیدی هم داده نخواهد شد.

ثبت حوضچه‌های یک، دو و سه تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر

وی درباره ثبت حوضچه های یک، دو و سه تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر گفت: پیگیری های زیادی برای به ثبت رسیدن حوضچه های یک ، دو و سه تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر انجام دادیم، البته تفاوتی که بین این تالاب با تالاب های دیگر وجود دارد این است که هورالعظیم یک تالاب مرزی است و برای به ثبت رسیدن هر بخشی از آن باید دستگاه های امنیتی نیز نظر بدهند برای همین این پروسه زمان بر است اما تالاب های دیگر اینطور نیست.

لاهیجان زاده همچنین درباره فاضلاب شادگان توضیح داد که فاضلاب شهر شادگان جزو اولویت های شهرهای ساحلی ما است تا مدیریت شود و وارد تالاب شادگان نشود، این کار از چند سال پیش آغاز شد و الان پیشرفت بیش از ۹۰ درصد دارد و در چند ماه آینده به بهره برداری می رسد و از ورود پساب خام به تالاب شادگان جلوگیری می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار