در گفت‌وگو با پانا

کیومرث پوراحمد: جوانان با فیلم های من ارتباط برقرار نمی کنند

دیگر نمی‌توانم برای جوان‌ها فیلم بسازم، خودشان باید دست‌به‌کار شوند/ تهیه‌کننده‌ها، پخش‌کننده شدند/سینماداران فقط سوپراستار می‌پسندند/ذائقه مخاطب تغییر کرده است

تهران (پانا) - «کیومرث پوراحمد»، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران علت بی‌ثباتی حضور جوان‌ها در سینمای ایران را تمایل تهیه‌کننده‌ها برای استفاده از چهره‌های شناخته‌شده و سوپراستار در فیلم‌هایشان عنوان کرده و دلیل کم‌کاری‌اش را شکست خوردن فیلم‌های اخیرش عنوان کرده و معتقد است دیگر نمی‌تواند برای جوان‌ها فیلم بسازد.

کد مطلب: ۱۱۸۴۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
کیومرث پوراحمد: جوانان با فیلم های من ارتباط برقرار نمی کنند

«کیومرث پوراحمد»، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در گفت‌وگو با پانا گفت: «دهه شصت و دهه هفتاد کارگردان‌ها حرف اول را می‌زدند که به‌تدریج تحت تأثیر سیاست‌های مشعشعانه وزارت ارشاد اسلامی تهیه‌کننده‌ها آمدند و پخش‌کننده هم شدند. پول مفتی درآوردند و با این پول‌ها کم‌کم سینما خریدند و سینمادار هم شدند. درواقع عده‌ای تهیه‌کننده و سینمادار شدند و دوره کارگردان سالاری تمام شد. الآن دوره سینماداری است و صاحبان سینما که خودشان پخش‌کننده و تهیه‌کننده‌اند، درنتیجه دغدغه پول‌دارند.»
تهیه‌کننده‌ها، پخش‌کننده شدند
کیومرث پوراحمد در پاسخ به اینکه چرا حضور جوان‌ها در سینما موقتی و گذری شده است، عنوان کرد: «با این شرایط که توضیح دادم قاعدتاً دیگر دست کارگردان‌ها بازنیست و نمی‌توانند کاری بکنند. من الآن هر فیلمی بخواهم بسازم، نمی‌توانم آدم ناشناس بیاورم چون کسی که سرمایه می‌گذارد به فکر بازگشت سرمایه است و از طریق چهره بازیگر این را تأمین می‌کند.»
سینماداران فقط سوپراستار می‌پسندند
کارگردان فیلم «خواهران غریب» افزود: «درواقع همان سرمایه‌گذار هم واقعاً به این در و آن در می‌زند تا سرمایه جور کند، پس نمی‌توان هر بازیگری را نقش اصلی گذاشت و ناگزیر سوپراستار انتخاب می‌شود که تعدادشان محدود است. اگر سوپراستار نباشد، اکران نمی‌شود و حتی برای اکران آنلاین هم همین است. در شرایطی که تعداد زیادی فیلم در صف اکران آنلاین هستند و ناگزیر برای ماندگاری در این رقابت باید از همین سوپراستارها آورد و حالا بماند برخی از این سوپراستارها تشخص دارند و برخی واقعاً زمین تا آسمان با انتظامی و نصیریان و غیره تفاوت دارند.»
ذائقه مخاطب تغییر کرده است
پوراحمد با اشاره به تغییر ذائقه مخاطب‌ها و جوان گرا شدن سینمای ایران اظهار کرد: «ذائقه‌ها تغییر کرده است، من زمانی فیلم‌ساز موفقی بودم. فیلم‌های «خواهران غریب» و «شب یلدا» را داشتم اما الآن دیگر فیلمی که می‌سازم استقبال نمی‌شود زیرا طبقه سینما، جوان‌ها هستند. جوان‌های امروز با دهه شصت و هفتاد تفاوت دارند و من نمی‌توانم فیلمی بسازم که مورد توجه آن‌ها باشد. این است که کارگردان‌های جوان می‌توانند فیلم بسازند و موردتوجه قشر خودشان هم قرار بگیرد.»
«تیغ و ترمه» فیلم شکست‌خورده من است
وی با اشاره به فیلم‌های ناموفقش در سینمای ایران عنوان کرد: «فیلم «تیغ و ترمه» و حتی فیلم قبل‌تری که ساختم جزو فیلم‌های شکست‌خورده من هستند. از جشنواره که فحش می‌دادند شروع شد و حتی نقد هم نکردند و فحاشی می‌کردند. این نشان می‌دهد من دیگر نمی‌توانم برای نسل جوان فیلم مورد توجهی بسازم.»
کارگردان قصه‌های مجید افزود: «من فیلم‌هایی مانند «شب یلدا» و «خواهران غریب» و فیلم‌های ماندگار زیادی ساخته‌ام اما الآن دیگر کار سخت شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار