حاجی میرزایی: در زمان مدیریتم در آموزش و پرورش به شدت از انتصابات سیاسی پرهیز کردم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با حضور در صحن مجلس شورای اسلامی به سوالات ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و علی اکبر کریمی نماینده مردم خنداب در مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۱۸۴۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: در زمان مدیریتم در آموزش و پرورش به شدت از انتصابات سیاسی پرهیز کردم

محسن حاجی میرزایی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روزهای نخستین این هفته، هفته بزرگداشت مقام معلم با پیام معلم سپاس بود که این مناسبت را به تمام معلمان تبریک می‌گویم اظهار کرد: تعامل با نمایندگان مجلس از سیاست‌های اولویت دار آموزش و پرورش است من در این مدت به استناد گزارش معاون امور مجلس ریاست جمهوری بیشترین ارتباط چهره به چهره را در بین وزرا داشتم.

وی افزود: ما در ماه‌های گذشته جندین نوبت پیش آقای عزیزی رفتیم و فرمایشات را استماع کردیم که ناظر به مسائل استان بود سوال وی درباره وضعیت آموزش و پرورش در سطح ملی است که باید نکاتی را بیان کنم.

حاجی میرزایی ادامه داد: یکی از ضرورت‌های مهم موفقیت در مدیریت، ثبات مدیریت است به ویژه که در سال جاری که با پدیده کرونا روبرو بودیم باید مجموعه باثبات تری را اداره می‌کردیم.

مجموعه آموزش و پرورش حداکثر مراقبت را از انتصابات در جهت تامین منافع انقلاب و تقویت آموزش و پرورش مدنظر دارد

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ما یک مجموعه پهن پیکر هستیم بیش از هزار مدیر در آموزش و پرورش مدیریت می‌کنند که در این مدت تلاش کردم از ثبات مدیریت حمایت کنم. در این زمان انتصابات در سطح ستاد، استان، منطقه و شهرستان مدیریت شد؛ از مجموعه انتصابات 36 درصد به دلیل بازنشستگی افراد، 28 درصد به دلیل ارتقای رتبه، 20 درصد جابجایی افراد، 8 درصد به دلیل رفع تعارض منافع و 8 درصد تغییرات به دلیل نارضایتی مدیران استان و ارزیابی منفی اعتماد جامعه بوده است.

وی با تاکید براینکه به شدت از انتصابات سیاسی پرهیز کردم گفت: من خود را امانت دار مردم احساس می‌کنم و این امانت را با حداکثر دقت به افرادی سپردم که ویژگی‌های لازم را داشته باشند فردی می‌تواند مدیر باشد که معلم و از نظر اخلاقی شاخص است همچنین از نظر اعتبار در بین فرهنگیان شناخته شده است.

حاجی میرزایی اظهار کرد: طبیعی است در برخی موارد تفاهم با دشواری صورت بگیرد اما حداکثر مراقبت را از تامین تفاهم کردیم ما فرصت مسئولیت را از طریق سامانه ای در اختیار فرهنگیان قرار می‌دهیم کمیته ای را تشکیل دادیم تا بتواند انتصابات را براساس صلاحیت‌ها بررسی کند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: مجموعه آموزش و پرورش حداکثر مراقبت را از انتصابات در جهت تامین منافع انقلاب و تقویت آموزش و پرورش مدنظر دارد.

وی درباره سوال یکی از نمایندگان درباره موضوع افت تحصیلی عنوان کرد: این موضوع شامل ۲ شاخص ترک تحصیل و تکرار پایه است که شاخص‌ها نشان می دهد در ۲ سال گذشته که من مسئولیت داشتم پوشش تحصیلی از ۹۴ درصد در متوسطه اول و ۸۲.۵ درصد در متوسطه دوم رسیده است.

حاجی میرزایی اضافه کرد در پایه اول ۳ درصد افت داشتیم که این عدد نسبت به کل دنیا در دوران کرونا ۱۰ درصد بوده است امیدواریم بعد از کرونا شرایط بهتری را در این زمینه داشته باشیم. همچنین نرخ تکرار پایه (مردودی) از ۱.۳۸ به ۱.۳۱ در دوره ابتدایی، ۱.۳۶ به ۱.۳۰ در دوره متوسطه کاهش یافته است.

ترک تحصیل در ۲ سال اخیر روند رو به بهبودی داشته است

وزیر آموزش و پرورش افزود: ترک تحصیل در ۲ سال اخیر روند رو به بهبودی داشته و ۱.۱۱ به ۱.۴ در دوره ابتدایی و ۴.۱۱ به ۳.۶۷ در دوره متوسطه رسیده است. نرخ گذر تحصیلی نیز بهبود پیدا کرده در ابتدایی به متوسطه ما از ۹۶.۱ به ۹۶.۲۵ و در دوره اول و دوم از ۹۱.۶ به ۹۱.۸۹ رسیده ایم.

به گفته وی میانگین نمرات نهایی در رشته‌های مختلف افزایش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد ما با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم و در شرایط خوبی قرار داریم همچنین در المپیادها هم رشد داشته ایم.

وی ادامه داد: در سال دشوار کرونا آموزش و پرورش وارد یک تجربه بی سابقه و یک فضای جدید شد، سرعت واکنش آموزش و پرورش قابل قبول بود و ما تنها یک هفته بعد از تعطیلی عمومی، مدرسه تلویزیونی ایران و شبکه شاد را راه اندازی کردیم که ساختار گسسته ما را بهم پیوند زد شبکه شاد در هفته ۱۳ میلیون کاربر دارد و ۶۵۰ هزار ارتباط زنده روی این شبکه برقرار می‌شود البته به کیفیت آموزش حضوری نمی‌رسد زیرا معلم و مدرسه جایگزینی ندارد.

حاجی میرزایی همچنین از افزایش ۸ هزار مربی پرورشی و بازنگری در ۲۱ رشته از رشته‌های تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان متناسب با نیازها خبر داد.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اعتبار صندوق ذخیره فرهنگیان ارزیابی عملکرد مدیران آن است

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به سوال علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اعتبار صندوق ذخیره فرهنگیان ارزیابی عملکرد مدیران آن است؛ هر چند صندوق مسائل تلخی را تجربه و بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است اما توانسته طی ماه‌های اخیر این سرمایه را به دست بیاورد، به گونه‌ای که ضریب نفوذ صندوق از 60 درصد فرهنگیان به 82 درصد در سال 99 رسیده که این امر نشان‌دهنده افزایش اعتماد فرهنگیان به صندوق ذخیره است.

وی افزود: در یک سال اخیر عضویت فرهنگیان در صندوق 6 درصد افزایش داشته و سرمایه‌ای که توسط این افراد ماهانه واریز می‌شود 5 برابر شده است که این امر بیانگر اعتماد بیشتر فرهنگیان به صندوق است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه 3 نفر از فرهنگیان در هیأت امنای صندوق عضو هستند که این موضوع موجب اعتماد بیشتر فرهنگیان به صندوق شده است، اضافه کرد: سود عملیاتی صندوق در سال 95، 250 میلیارد تومان و در سال 99 حدود 3 هزار و 467 میلیارد تومان شده است. در واقع این سود از سال 98 تا 99 به سه برابر رسیده است.

وی با بیان اینکه سود صندوق در سال 1400 حدود 5 هزار و 900 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های صندوق در حوزه پتروشیمی هوشمندانه بود؛ با راه‌اندازی کامل کیمیای پارس خاورمیانه، سبلان، دنا و سیراب ظرفیت تولید متانول به 6 میلیون تن ارتقاء می‌یابد که رتبه دوم این فرآورده در جهان خواهد بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه کیمیای پارس خاورمیانه راه‌اندازی شده و اکنون درآمد ارزی دارد، از راه‌اندازی سبلان در هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: در دوره مسئولیت من تغییر مدیریتی در صندوق که به تازگی توانسته بود اعتماد فرهنگیان را جلب کند، ریسک بزرگی به همراه داشت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمامی انتصابات در صندوق ذخیره فرهنگیان بدون نظر مراجع ذیصلاح انجام نشده است، افزود: یک بنگاه اقتصادی برای به دست آوردن نتایج مناسب به مدیران باتجربه و خوشنام نیاز دارد.

حدود 10 درصد از مدیران بازنشسته در صندوق را کاهش دادیم

وی با بیان اینکه در یک سال و نیم اخیر حدود 10 درصد از مدیران بازنشسته در صندوق را کاهش دادیم، تصریح کرد: نیمی از مدیران منصوب در این صندوق متولد 57 و بعد آن بوده و در تلاش برای جوانگرایی هستیم.

حاجی میرزایی توضیح داد: هرچند قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل صندوق ذخیره نمی‌شود و معاونت حقوقی، سازمان استخدامی و دیوان محاسبات به آن تصریح کرده اما نمایندگان در قانون بودجه ما را ملزم به اصلاح اساسنامه کردند که برای این موضوع نیز کارگروهی تشکیل شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: علاوه بر اقدامات فوق دو اقدام مهم سهیم شدن فرهنگیان در ارزش افزوده دارایی صندوق و بورسی شدن هلدینگ‌های آن نیز اقدامات مناسبی انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پذیرش دو هلدینگ پتروفرهنگ و سرمایه‌گذار فرهنگیان با تلاش‌های بسیار در بورس انجام گرفته و عصر امروز نیز جلسه‌ای درباره پذیرش شرکت ساختمانی معلم برگزار خواهد شد، ادامه داد: با تحقق این مهم تاکنون حدود 95 درصد سرمایه صندوق شفاف و در بورس عرضه شده است. اقدامات مناسبی برای کاهش مدیران بازنشسته و تحول در صندوق ذخیره فرهنگیان انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار