پدری که اعضای بدن پسر خردسالش را اهدا کرد

تهران (پانا) - بیست و ششمین قسمت از برنامه ماهِ ماه با یاد و خاطره نوشین اکبری نخستین پرستاری که در شهرستان جلفا از توابع استان آذربایجان شرقی که به جمع شهدای سلامت پیوست، آغاز شد.

کد مطلب: ۱۱۸۳۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
پدری که  اعضای بدن پسر خردسالش را اهدا کرد

به گزارش روابط عمومی برنامه،در ابتدای برنامه دکتر ساناز دهقانی رییس گروه فراهم ‌آوری و پیوند اعضای مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت درباره تاریخچه پیوند اعضا در ایران گفت: پیوند کلیه تا زمان انقلاب اسلامی به صورت خیلی محدود در کشور صورت گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 68 امام راحل نخستین فتوای پیوند ارگان از فرد مرگ مغزی به بیماران صادر کردند؛ فتوایی که بالاخره پس از 14 سال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به این ترتیب در سال 82 نخستین شبکه اهدای عضو در کشور دایر شد. از شروع انجام پیوند کلیه در کشور بیش از ۹۰ درصد پیوندها از فرد زنده صورت می‌گرفت اما هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد پیوند کلیه‌ها از افراد مرگ مغزی است.

*در سال 98 بیشترین تعداد پیوند عضو در کشور انجام شد

وی افزود: در سال 98 بیشترین تعداد پیوند عضو در کشور انجام شد که این آمار به حدود 1000 مورد رسیده بود. ولی با شیوع بیماری کرونا آمار اهدا عضو در کشور کاهش یافته است. هر مورد مرگ مغزی می‌تواند تا 8 عضو و نسوج مختلف را اهدا کند. پیوند قلب و ریه معمولا تا 4 ساعت و کبد تا 7 ساعت پس از خارج شدن از بدن اهدا کننده باید انجام گیرد. همچنین سن، قد و وزن دهنده و گیرنده عضو باید مشابه باشد و حداکثر 20 درصد اختلاف داشته باشند.

*خانواده متوفیان نسبت به برداشت نسوج گارد دارند

دهقانی همچنین درباره اهدا نسوج متوفیان گفت: فرایند برداشت نسج با برداشت عضو تفاوت دارد؛ به این صورت که نسوج برداشت شده بعد از گذشت ۶ ماه هنگامی که فرآوری‌های لازم بر آنها صورت گیرد، قابل استفاده هستند و مانند عضو، امکان استفاده از آنها بلافاصله پس از برداشت وجود ندارد. البته در این زمینه نیز باید فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد، چرا که خانواده متوفیان با تصور اینکه بدن عزیزشان متلاشی می‌شود یا دیگر هیچ چیزی برای خاکسپاری باقی نمی‌ماند، نسبت به برداشت نسوج گارد دارند؛ در حالی که اینگونه نیست و شکل بدنی متوفی تغییری نخواهد داشت.

*مرگ مغزی یک اتفاق غیر قابل بازگشت است

رئیس گروه فراهم آوری و پیوند اعضای وزارت بهداشت اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما مهمترین دلیل در زیر خاک قرار گرفتن این گنج های گرانبها رضایت ندادن خانواده‌های بیماران مرگ مغزی است چرا که باور ندارند مرگ مغزی غیرقابل برگشت است و همچنان امیدوارند که بیمارشان بهبود می‌یابد. از آنجا که مرگ مغزی ظاهری شبیه کما دارد و قلب برای مدت کوتاهی با کمک داروها و دستگاه‌ها فعالیت می‌کند، خانواده بیماران مرگ مغزی تصور می‌کنند بیمارشان زنده است؛ در حالی که مرگ مغزی یک اتفاق غیرقابل برگشت است.

*فرهنگ اهدا عضو در کشور باید نهادینه شود

دهقانی زیربنای همه مشکلات پیوند را فرهنگ دانست و گفت: رضایت دادن و رضایت گرفتن از خانواده های ایرانی در این زمینه کاری بسیار سخت است. ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه یک امر خیرخواهانه است. باید در زمینه نهادینه‌سازی این فرهنگ در کشور اقدامات اساسی صورت بگیرد و این مهم نیازمند همکاری و حمایت تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌ها بویژه رسانه‌ها است.

*اهدا قلب از بوشهر به تهران در کمتر از 3 ساعت

وی در پایان به ماجرای اهدا قلب از بوشهر به تهران در کمتر از 3 ساعت اشاره کرد و گفت: در سال 98 قلب نوجوان نوزده ساله بوشهری که دچار مرگ مغزی شده بود از طریق اورژانس هوایی کشور از بوشهر به تهران منتقل شد. با هماهنگی های انجام شده توسط سازمان اورژانس کشور، اداره پیوند وزارت بهداشت و تیم مربوطه برای انجام عملیات انتقال قلب اهدایی از تهران به سمت بوشهر پرواز کرده، تیم جراحان از بیمارستان بوشهر از طریق بالگرد اورژانس هوایی به فرودگاه این شهر منتقل شدند و سپس از این فرودگاه با پرواز جت به تهران رسیدند که با هماهنگی اورژانس تهران، تیم عملیات انتقال قلب با بالگرد به بیمارستان امام خمینی (ره) جهت پیوند عزیمت کردند و این عملیات در بازه زمانی 2 ساعت و 45 دقیقه انجام گرفت.

در ادامه محمدرضا رضائیان و میثم مسلمی به همراه پسر 13 ساله اش امیرعباس در برنامه حضور یافتند.

محمدرضا رضائیان پدر داغداری که پسر چهار ساله اش را در سال 96 در سانحه تصادف از دست داده بود. که پس از تایید مرگ مغزی پرهام چهار ساله توسط پزشکان، با رضایت والدین چهار عضو وی (قلب، کلیه ها و کبد) نجات بخش چهار انسان می شود. پدر پرهام پس از مرگ فرزندش به دلیل فشارهای روحی وارد شده، کلیه هایش را از دست می دهد و مجبور به دیالیز و سپس در نوبت پیوند عضو قرار می گیرد که در سال 99 از پسر نوزده ساله ای که دچار مرگ مغزی شده بود، کلیه دریافت می کند. همچنین بر اساس قوانین بین المللی فردی که از خانواده اهدا کننده عضو باشد، چنانچه هر زمان نیازمند عضو باشد برای عمل پیوند در اولویت قرار می گیرد.

میثم مسلمی دیگر پدری بود که به همراه پسرش امیرعباس به جمع مهمانان پیوست. امیرعباس در تیرماه سال 97 به دلیل بزرگ شدن قلبش دچار سکته قلبی و مغزی شده و در پی آن نیمی از بدنش فلج می شود. وی پس از بستری در بیمارستان و تحت مراقبت پزشکان، نزدیک به یک سال در لیست انتظار پیوند قلب قرار می گیرد که سرانجام قلب خانم 36 ساله ای که دچار مرگ مغزی شده بود، جهت پیوند به وی اهدا می شود.


ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار