هما کریمی یارندی در گفت‌وگو با پانا خبر داد

افزایش حس استقلال در دانش‌‌آموزان با آموزش مجازی

تهران (پانا) - یکی از معلمان مدارس شهر تهران معتقد است از جمله نکات مثبتی که این شکل از تدریس (غیرحضوری بودن) با خود به ارمغان آورده، حس استقلال و اعتمادی است که در بچه‌ها بیشتر دیده می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۸۳۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش حس استقلال در دانش‌‌آموزان با آموزش مجازی

پاندمی کووید 19 که سیاره ما را دستخوش آسیب‌ها و فجایع انسانی و اقتصادی و اجتماعی بسیاری کرده است به همان میزان که تهدیدی علیه جامعه بشری بوده، گشاینده دریچه‌های نوینی به روی انسان قرن بیستم نیز به شمار می‌آید. یکی از بخش‌هایی که بسیار از این واقعه تاثیر پذیرفته است نظام‌های آموزشی کشورهاست که روند یاددهی و یادگیری را دستخوش تحولات بسیاری کرده است. تغییر شیوه‌های آموزشی از آموزش‌های حضوری به آموزش‌های غیرحضوری خصوصا آنلاین این پرسش‌ها را در ذهن ذینفعان نظام‌های آموزشی ایجاد کرده است که این واقعه چگونه به دانش‌آموزان، معلمان و بطورکلی سیستم آموزش و پرورش کمک کرده است؟ دغدغه دانش‌آموزان و معلمان در زیست بوم فعلی چیست و آیا آموزش‌ها و ارزشیابی‌های پس از آن اعتبار و قوت شیوه‌های پیشین را دارد یا خیر.

هما کریمی یارندی، معلم پایه پنجم یکی از مدارس تهران، به مناسبت هفته معلم در گفت‌وگویی با پانا به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد:

با توجه به اینکه حدود دو سال تحصیلی را در شرایط کرونا پشت سرگذاشته ایم، بگویید در وضعیت این زیست بوم جدید شاهد چه رویدادهای مثبتی در نظام آموزشی‌مان بودیم؟

2 سال تحصیلی را در شرایط کرونا و به صورت مجازی، پشت سر گذاشتیم. در ابتدا هرگز گمان نمی‌کردم ماجرا به این شکل پیش برود و بخواهم این گونه با دانش‌آموزانم ارتباط داشته باشم. ولی ظاهرا چاره ای نبود و باید تدریس به صورت مجازی و از طریق گوشی و لپ تاپ صورت می‌گرفت.

همزمان با ۱۵ شهریور و بازگشایی مدارس و کلاس‌ها، دلهره خاصی داشتم که با بچه‌هایی که تاکنون هیچ کدام را ندیده ام، چگونه ارتباط برقرار کنم؟ حس مادرانه یک معلم را چگونه به آنها انتقال دهم؟ و .... از تجربیات کلاس‌های مجازی سال قبل کمک گرفتم و انصافا بچه‌ها هم در کلاس‌های مجازی سال گذشته، چیزهای زیادی را آموخته بودند و راحت تر از آنچه فکر می‌کردم، این ارتباط حاصل شد.

به نظر من، از جمله نکات مثبتی که این شکل از تدریس با خود به ارمغان آورده، حس استقلال و اعتمادی است که در بچه‌ها، بیشتر دیده می‌شود.

دانش‌آموزانی که به دلیل گوناگون از جمله خجالت از معلم یا دوستانشان، قبلا در کلاس درس، حاضر به همکاری در تدریس و همراهی در پرسش و پاسخ و چالش‌های درسی نبودند، امروز به لطف فضای مجازی، مشتاقانه، همکاری می‌کنند و فعالانه در ساعات درس، حاضر می‌شوند. حتی گوی سبقت را از سایر هم کلاسان می‌ربایند.

گرچه تفاوت‌های فردی همیشه وجود داشته و دارد، اما این نکته حائز اهمیت که اغلب دانش‌آموزان به نوعی استقلال در رفتارهای آموزشی و فردی خود رسیده اند، مطلبی است که اولیا آنان نیز در تماس‌هایشان اذعان می‌دارند و به عنوان یک موفقیت به آن نگاه می‌کنند.

این روزها دغدغه جامعه معلمان در آستانه پایان سال تحصیلی چیست؟

این روزها جلسات و کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های ضمن خدمت معلمان و ... به صورت مجازی برگزار می‌شود که حضور حداکثری همکاران در این جلسات، نشانگر رضایت آنان از این نوع برگزاری است.

سایر طرح‌ها و پیشنهادات وزارت آموزش و پرورش نیز مانند طرح جابر، طرح خوانا، مهارت‌های ادبی و .... نیز همیاری خوبی از همکاران را به همراه داشته است که به نظر می‌آید از برکات برگزاری در فضای مجازی نشات گرفته است.

البته در فضای جدید نقش اولیا بیش از پیش در آموزش‌های مجازی و کمک به ایجاد شرایط پیشرفت تحصیلی فرزندانشان به چشم می‌آید و همکاری آنها با معلمان و مدرسه در جهت بهبود سطح یادگیری است.

با توجه به اینکه زیان‌های حاصل از تعطیلی آموزش‌های حضوری و خانه نشین شدن دانش‌آموزان و معلمان گریزناپذیر است، به نظر شما در این مدت به چه راهکارهایی رسیدیم تا زیان‌های حاصل از این دوره را به حداقل برسانیم؟

برای کم کردن زیان‌های ناشی از تعطیلی آموزش‌های حضوری و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، اقداماتی نظیر برگزاری مسابقات، تشکیل گروه‌ها و کانال‌های فوق برنامه و سرگرم کننده آموزشی، قرآنی ، هنری و ورزشی و.... بسیار کمک کننده بوده است.

ارزیابی شما از ارزشیابی تحصیلی پایان سال در وضعیت حاضر چیست؟ پیشنهادی برای بهترشدن آن دارید؟

در مورد ارزشیابی پایان سال، چون در مقطع ابتدایی، ارزشیابی به صورت مستمر و روزانه در حین تدریس صورت می‌گیرد، نگرانی خاصی از این بابت، وجود ندارد. حضور دانش‌آموزان در کلاس‌ها، تفکر و تفحص در چالش‌های درسی، انجام آزمایشات و دست ورزی‌ها و .... همه و همه بیانگر میزان یادگیری آنان از مطالب درسی است.

اعتماد به دانش‌آموز و انتقال این حس به او که شایستگی و لیاقت این اعتماد را دارد، کمک می‌کند تا درصد صحیح بودن ارزشیابی، بالاتر رفته و رضایتمندی هر دو گروه معلم و دانش‌آموزان به دست آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار