اقدامات تحولی سال 1400 سازمان پژوهش بررسی شد

تهران (پانا) - جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، شنبه 18 اردیبهشت ماه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۳۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات تحولی سال 1400 سازمان پژوهش بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه، حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش، روز جهانی قدس را یک سنت دینی اصیل دانست که توسط امام راحل پایه‌گذاری شده است و در این‌باره گفت: ان‌شاالله با استمرار این برنامه در رمضان هر سال، زمینه برای آزادی قدس شریف فراهم شود.

کتاب‌های درسی، باید حقوق فلسطین را صیانت کند

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در روز گذشته، بیان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری مانند همیشه حکیمانه بود و به یک نکته نهفته در این سخنان حکیمانه اشاره می‌کنم زیرا کتاب‌های درسی، باید حقوق فلسطین را صیانت کند و تنفر در برابر صهیونیسم جهانی را در دانش‌آموزان نهادینه کند. بر همین مبنا نیز هر کسی وظیفه دارد این روز را پاس بدارد و از حقوق فلسطینیان دفاع کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: از فرمایشات مقام معظم رهبری این نکته به‌دست می‌آید که رژیم اشغالگر قدس و این مولود نامبارک از پیوند چند «ایسم» انسان ساخته و استعماری به‌وجود آمده است؛ در واقع اگر این پیوندهای نامبارک نبود این مولود نیز، متولد نمی‌شد.

ملکی تصریح کرد: ایسم‌هایی چون: کاپیتالیسم، ناسیونالیسم، صهیونیسم، نژادپرستی و مارکسیسم مجموعاً دست به دست هم دادند تا این مولود نامبارک را در منطقه به‌وجود آورند. البته قرائن و شواهد نشان می‌دهد که ان‌شاالله این مولود نامبارک رو به افول است.

وی ماه مبارک رمضان را فرصتی برای خودسازی دانست و گفت: توصیه می‌کنم باقیمانده ایام ماه مبارک رمضان را قدر بدانیم زیرا این ماه مبارک، یک فرصت رو به اتمام است بنابراین امیدوارم که از معنویت این ماه استفاده کنیم و در جهت خودسازی قدم برداریم زیرا این ماه مبارک فرصتی در راه خودسازی است. این ماه مهمانی خداست که در آن میزبان با گرسنگی از مهمان پذیرایی می‌کند اما در عوض این گرسنگی، غنای نفس، تزکیه باطن و رشد روح را به دنبال دارد.

آسیب‌های پیش روی برنامه‌های سال 1400

ملکی بر توجه به برنامه‌های مصوب سال 1400 تأکید کرد: امیدوارم که پس از مصوب شدن برنامه‌های سال 1400، از دو آسیب جدی، پرهیز کنیم. نکته اول، فراموش کردن برنامه مصوب است به این معنا که شاهد این نباشیم که پس از تصویب برنامه به آرشیوسپرده شود و در عمل راه دیگری برویم؛ کما اینکه در گذشته این اتفاق افتاده و بسیاری از برنامه‌ها مورد غفلت قرار گرفته‌اند و پس از تصویب همتی برای اجرای آن نبوده است.

وی ادامه داد: آسیب دوم این است که برنامه را با نگاه کاهشی و سلیقه‌ای، دنبال کنیم در حالی‌که زمان‌بندی‌ها و عناوین برنامه کاملاً مشخص است؛ بنابراین امیدوارم که برنامه تام و تمام اجرا شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر لزوم توجه به شرایط سال تحصیلی 1400، تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز وضعیت ویروس منحوس کرونا، مشخص نیست، سال تحصیلی 1400 هنوز وضعیت مشخصی ندارد اما قطعاً ما باید برای این بخش خود را آماده کنیم. البته قبلاً ضرورت‌ها مطرح شده است تا ببینیم برای دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان چه برنامه‌ای داریم بنابراین باید هر چه سریعتر عمل کنیم تا اگر نیازمند تولید خاصی هستیم، اقدام کنیم.

در ادامه افشار بهمنی، سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ارائه گزارشی از برنامه‌های در دست اجرای این واحد پرداخت و گفت: در این مدت، دو کارگروه تولید محتوا و تبیین تعیین شد و از 126 عنوان درسی، 22 عنوان هفته گذشته برای بارگذاری در سامانه ملی رشد، مشخص شد و مراحل تدوینی نیز به‌صورت کامل انجام شده است. در قالب تولید، قرارداد و فرایند پیش تولید 10 عنوان نهایی شده و مجری هنری که کنار تیم‌های محتوایی قرار می‌گیرد، نیز مشخص شده است. پکیج‌های تولیدی دیگر نیز دسته بندی شده است؛ امیداریم که این هفته عناوین قرارداد بسته‌ها نیز نهایی شود و تولید در دست انجام قرار گیرد.

وی افزود: در فرایند تدوین و تامین محتوا، 9 عنوان از گروه درسی فنی و 8 عنوان از گروه هنر شروع شده است که ان‌شاالله تا هفته آینده نهایی می‌شود و برای ارزیابی فنی و هنری تقدیم دفتر انتشارات خواهد شد. سایر گروه‌ها نیز به صورت دو هفتگی فرایند تدوین محتواهای احصاء شده انجام خواهد شد.

محمدابراهیم محمدی، مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی و دکتر حسین سوزنچی، سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری به ارائه گزارش کار پرداختند.

در ادامه این جلسه، علی محبی، معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری به ارائه راهکارهایی برای گذر از مشکلات موجود بر سر راه این دو بخش پرداخت و مدیران به تبادل نظر درباره اجرای برنامه‌های پیش رو پرداختند.

محمد علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی، بهنام نیک نژاد مدیر مالی و طرح و برنامه و محسن باهو مشاور فناوری رئیس سازمان نیز نفراتی بودند که به بیان نظرات خود پرداختند.

حسن ملکی نیز در جمع‌بندی پروژه رمزینه‌های سریع پاسخ و اجرای آن، گفت: نکته اول این است که ما کل کار را می‌خواهیم بنابراین کل کتاب‌های درسی ما باید QR CODE داشته باشد و به قدری باید مدیریت ما در این کار دقیق باشد که دانش‌آموز با در بسته مواجه نشود. در این مسیر ما باید در را به روی دانش‌آموز بگشاییم و چیزی عاید آن شود زیرا در غیر این صورت کار بی فایده است و کل کار جزء مطالبات ماست. مسئله دوم این است که باید 11 مسؤول برای مدیران 11 گروه داشته باشیم تا کار را بتوانند پیگیری کنند. در این مسیر باید ناظر و مؤید باشند یعنی آنچه را که قرار است وارد شود، تایید و نظارت کنند زیرا این دو مورد نقش کمی نیست بنابراین باید این دو نقش را به گروه‌ها واگذار کنید و از آنها مسؤولیت بخواهید.

وی ادامه داد: جشنواره تولید محتوا، منبع دیگری است که می‌توانیم استفاده کنیم بنابراین باید تعاملات نظام‌مند شود تا از منابع به خوبی و به موقع بتوانیم استفاده کنیم. در تهیه محتواهای مورد نیاز یه تولید نیاز نداریم بلکه از تولیدات سازمان‌ها و نهادهای مطمئن دیگر مانند سازمان اوج، مؤسسه رزمندگان اسلام و امثال اینها باید بهره‌برداری کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه، مهدی خانی رئیس اداره ارزیابی عملکرد؛ گزارشی از اقدامات انجام گرفته در خصوص شاخص‌های ملی، اختصاصی و عمومی سازمان در سال 99 ارائه کرد.

در ادامه این گزارش مورد نقد و بررسی مدیران و معاونین حاضر در این جلسه قرار گرفت و موارد مورد نیاز در عرصه بازبینی بیان شد.

ملکی در پایان این جلسه، بر لزوم بازبینی گزارش عملکرد تأکید کرد و گفت: این گزارش نیازمند همکاری دفاتر و ارائه‌ی مستندات است تا گزارش عملکرد کاملتر شود زیرا سال 99 با درخشش گروه‌ها و دفاتر مواجه بودیم بنابراین حیف است که چنین زحماتی منعکس نشود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای سال 1400 برنامه‌ها تغییر کرده و مواردی مصوب شده و برخی شاخص در سال 99 معیوب بوده است، باید در این راستا یک شورایی برای این بخش با حضور نمایندگان دفاتر برگزار شود، تا شاهد شکل بهتری برای سال جاری باشیم. سیمای کار ما در گزارش عملکرد دیده می‌شود بنابراین بسیار مهم است که به این بخش درست بپردازیم و شاخص‌ها مجهول نباشند زیرا برنامه محوری در این دوره بسیار پررنگ هستند و شاخص‌ها باید ضمن ارتباط با فعالیت‌های اصلی با ماهیت هریک از دفاتر هماهنگ باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار