دبیر آموزش و پرورش اسلامشهر:

حضور بی رویه دانش‌آموزان در فضای مجازی آفتی برای نظام آموزشی محسوب می‌شود

اسلامشهر (پانا) - همه می دانند که در گذشته نهادهای خانواده و مدرسه بودند که تربیت را شکل می‌دادند و بعدها نهاد جامعه اضافه شد، اما در جامعه امروز یک فضای دیگری به این سه نهاد اضافه شده که آن فضای سایبری است و ضریب نفوذ آن از نهادهای دیگر بیشتر است.

کد مطلب: ۱۱۸۳۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد
حضور بی رویه دانش‌آموزان در فضای مجازی آفتی برای نظام آموزشی محسوب می‌شود

سحر تمهیدی 24 سال است که سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارد و بزرگترین افتخار خود را حضور در کلاس درس می‌داند. تدریس درس عربی، عضویت دبیرخانه راهبری کشوری درس عربی مستقر در اداره کل آموزش و پرورش شهرستانه‌های تهران، عضو گروه اعتبارسنجی کتب جدید التألیف عربی(دهم کار و دانش، دوازدهم فرهنگ و معارف اسلامی) در دفتر تألیف کتب درسی، مدرس مدرسه تلوزیونی درس عربی پایه دهم رشته علوم انسانی در صدا و سیما(شبکه 4)، تدریس بیش از 1000 ساعت دوره‌های تخصصی درس عربی در دوره‌های ضمن خدمت معلمان در مناطق مختلف کشور، عضو کمیسیون بررسی آثار و تألیفات دبیران، داور تخصصی جشنواره الگوهای برتر تدریس عربی و داور تخصصی مقالات کشوری، بخشی از کارنامه او در دوران خدمت در آموزش و پرورش است. او در دو سال اخیر نیز به عنوان معلم نمونه منطقه و استان انتخاب شده است.

تحصیل در فضای جدید مجازی

دبیر آموزشگاه نمونه دولتی فاطمیه (س) اسلامشهر در گفت‌و‌گو با پانا و در رابطه با شرایط تحصیل دانش‌آموزان در دوران کرونا و فضای مجازی اظهار کرد:«درسال تحصیلی گذشته اگرچه از سوم اسفند ماه مدارس با تعطیلی روبه رو شدند و این در حالی بود که بیش از 80% محتوای کتابها تدریس شده بود اما می‌توان گفت، سال سختی هم برای معلمان و هم برای دانش‌آموزان بود، زیرا همگی وارد یک دنیای جدیدی از آموزش شدند که قبلا" تجربه نکرده بودند و بستر این کار از قبل آماده نشده بود.»

تمهیدی ادامه داد:« از این رو در 45 روز ابتدای سال تحصیلی هر کدام از همکاران در سراسرکشور از روشهای خلاقانه خود برای امر آموزش به دانش آموزان استفاده کردند و جالب بود این تجربه را به همکاران دیگر هم بدون هیچ چشم‌داشتی انتقال می‌دادند. بیشتر این فعالیت‌ها طبیعتاً در فضای مجازی انجام می‌گرفت تا اینکه در اواخر فروردین ماه 1399 اپلیکیشن شاد ساخته شد اگرچه اوایل با نقص‌های زیادی روبه رو بود اما رفته رفته تکمیل شد و بستری را برای تدریس معلمان فراهم کرد.»

او تصریح کرد:«شاید بتوان گفت، تلخ‌ترین مواردی که در این دوران به آنها می‌توان اشاره کرد این بود که خیلی از دانش‌آموزان و حتی همکاران از گوشی، تبلت، قلم نوری و حتی اینترنت مناسب برخوردار نبودند و در این مسئله هیچکس و هیچ ارگانی حمایت نکرد و قیمت‌ها هم هر روز افزایش پیدا می‌کردو این خود به سختی‌های این دوران دامن زد.»

نهاد جدید در جامعه

دبیر عربی آموزش و پرورش اسلامشهر تأکید کرد:«همه ما می‌دانیم که در گذشته نهادهای خانواده و مدرسه را داشتیم که تربیت را شکل می‌دادند و بعدها نهاد جامعه اضافه شد، اما در جامعه امروز یک فضای دیگری به این سه نهاد اضافه شده که آن فضای سایبری است و ضریب نفوذ آن از نهادهای دیگر بیشتر است. فضای مجازی می‌تواند به عنوان یک ظرفیت ارزشمند در اختیار نهاد تعلیم و تربیت قرار بگیرد به شرطی که زیرساخت‌ها در تعلیم و تربیت شکل بگیرد.»

تهدیدات و فرصت‌های فضای مجازی

او اظهار کرد:«دانش‌آموزان در فضای فیزیکی مدرسه، خانه و جامعه و همچنین فضای ذهنی و خیالی سیر می‌کنند، اما امروز فضای سوم در پیش روی دانش‌آموزان است که فضای مجازی است که شهر بی قانون نامیده می‌شود و این فضا خطرناک و غیرقابل کنترل است.»

تمهیدی بیان کرد: «در کنار فرصت استفاده از فضای مجازی، تهدیداتی هم وجود دارد، مانند، اطلاعات بی‌کیفیت، غلط، پخش شایعات، کاهش ارتباطات واقعی، تعارضات ارزش‌ها، ایجاد تداخلات در شخصیت بچه‌ها، شبهه افکنی در حوزه اعتقادی و شکستن حریم شخصی، آسیب‌های خیلی جدی به دانش آموزان وارد کرده است.»

او گفت: «همچنین فضای مجازی در یادگیری دانش‌آموزان اختلال ایجاد کرده است که به مطالعه سرسری و کاهش سرانه کتاب منجر شده و تقریباً باعث شده که دقت در حوزه‌های مختلف را کاهش دهد. اگر چه فضای مجازی دارای فرصت‌های علمی و ارتباطات اجتماعی نیز است اما استفاده بی رویه دانش‌آموزان و جوانان از فضای مجازی منجر به انزوای آنان شده است.

دبیر آموزش و پرورش اسلامشهر خاطرنشان کرد: حضور بی رویه دانش‌آموزان در فضای مجازی آفتی برای نظام آموزشی محسوب می‌شود به گونه‌ای که سبب نگرانی خانواده‌ها، مدیران و معلمان به دلیل عدم استفاده صحیح از این فضا شده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:« اما در کنار همه این معایب، برای دانش آموزان علاقه‌مند و دارای انگیزه، زمینه بسیار مناسبی ایجاد شد که بدون تلف کردن اوقات خود و هزینه‌های پایین مخصوصاً در این دوران رکود اقتصادی که دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بتوانند از لحظات و اوقات خود به بهترین وجه ممکن استفاده بهینه کنند. مثلاً می‌توانند از تجربیات دیگران و همچنین از کلاس‌های تدریس اساتید در رشته‌های مختلف در سرتاسر کشور بااستفاده از فضای مجازی به‌طور آنلاین و یا آفلاین سود ببرند.»

کرونا و شرایط فعلی تحصیل در فضای مجازی

تمهیدی به شرایط فعلی جامعه ما و درگیری با کرونا اشاره کرد و افزود:«قطعاً به دلیل اینکه کنترل این بیماری ممکن است سالها به طول بیانجامد و به گفته پزشکان حتی با انجام واکسیناسیون ایمنی کامل اتفاق نخواهد افتاد، به نظر من برای سال آینده منظورم مهر1400 است، اگر بخواهیم به حالت عادی بازگردیم باید چند راهکار را به طور همزمان برای آموزش دانش‌آموزان به کار برد.»

او تاکید کرد: «از تجربیات آموزش مجازی در یکسال و نیم گذشته بهره ببریم و در هر پایه تحصیلی به غیر از ابتدایی، آموزش تعدادی دروس را در فضای مجازی دنبال کنیم. اما راهکار سوم که از همه مهتر است، باید متولیان آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم برای اثربخشی بیشتر آموزش‌های غیرحضوری که لازم و ضروری است را، فراهم کنند. این زیرساخت‌ها شامل بستر پایدار اینترنت تا آموزش معلمان و دانش‌آموزان و از همه مهمتر خانواده‌ها برای استفاده از این فضا است.»

توصیه به دانش‌آموزان

عضو دبیرخانه راهبری کشوری درس عربی مستقر در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران تأکید کرد:«توصیه من به همه دانش آموزان عزیز این است که از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند. آنها در کنار خانواده خود می‌توانند در کلاس‌های درس به صورت مجازی شرکت کنند و از آموزش‌های لازم که توسط معلمان خود ارائه می‌شود، بهره ببرند، همچنین می‌توانند طبق برنامه از آموزش‌های تلویزیون هم استفاده کنند.»

او افزود:«در ضمن دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی و استفاده از تجربیات همکلاسی‌های خود و یا مشاوران مدرسه و کارآزموده می‌توانند از کلاس‌های تدریس مجازی سایر همکاران و اساتید در شبکه‌های اجتماعی مانند شاد بهره ببرند.»

خبرنگار دانش‌آموز: آرمیتا بداغی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار