حاجی میرزایی در ویژه برنامه نگاه هفته خبر داد

اجرای طرح خوانا در ۵ درصد مدارس ابتدایی سراسر کشور

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش خبر داد طرح خوانا در ۵ درصد مدارس ابتدایی سراسر کشور به صورت آزمایشی اجرا می‌شود امیدواریم با دریافت نتایج این طرح بتوانیم آن را توسعه دهیم و در سال تحصیلی آینده آن را در بخش گسترده تری اجرا کنیم.

کد مطلب: ۱۱۸۲۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح خوانا در ۵ درصد مدارس ابتدایی سراسر کشور

محسن حاجی میرزایی در ویژه برنامه نگاه هفته، هفته معلم را به فرهنگیان پرتلاش و خلاق تبریک گفت و اظهار کرد: بر این باور هستم که در دوران سخت کرونایی در کنار تمام سختی‌ها و مرارت‌هایی که باعث شد، آبرو و اعتبار آموزش و پرورش اهمیت داشت که فرهنگیان از محک کرونا با سرافرازی بیرون آمدند و اجازه ندادند تعطیلی مدرسه به تعطیلی آموزش منجر شود و من وظیفه دارم از عموم همکارانم صمیمانه قدردانی کنم.

در دوره ۸ سال دولت تدبیر و امید هر روز ۲۸ کلاس درس ساخته شده است

وی افزود: هفته ما با اجرای سند تحول بنیادین پیگیری شد و دو گزارش مهم داشتیم؛ یک گزارش درباره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و گام‌های بلندی که در این مدت برداشته شد مطرح شد؛ در دوره ۸ سال دولت تدبیر و امید هر روز ۲۸ کلاس درس ساخته شده و 10.5 درصد از مدارسی که استاندارد و ایمن نبودند یا نیازمند نوسازی و تخریب بودند به سرانجام رسیدند.

حاجی میرزایی بیان کرد: قبلاً ۳۰ درصد مدارس نیازمند نوسازی بود اما اکنون این عدد به 19.5 درصد رسیده که حاکی از تلاش گسترده همکاران در حوزه نوسازی مدارس است. همچنین طرح‌هایی برای عدالت در توزیع فرصت‌ها و فضاهای آموزشی در دستور کار است؛ طرح مکانیابی این امکان را به ما می‌دهد تا مدرسه را در جایی بسازیم که بیشترین خدمات و سرویس را به دانش‌آموزان ارائه دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون تعداد مدارس بسیاری داریم که دانش‌آموز ندارد و در کنار آن مدارسی داریم که تراکم شدید دانش‌آموز دارد افزود: باید بتوانیم توزیع جغرافیایی مدارس را به نحو سنجیده تری انجام دهیم البته جابجایی جمعیت بر این موضوع موثر بوده است اما امیدواریم به تدریج به سمت احداث مدارس در مناطق مناسب تر و بهینه تر برویم.

تقویت 4 مهارت اصلی در طرح خوانا

وی ادامه داد: گزارش دوم این جلسه گزارش طرح خوانا بود این طرح مهم ترین طرحی است که امروز در آموزش و پرورش ایران اجرا می‌شود هدف این طرح تقویت 4 مهارت اصلی خواندن، نوشتن، گفتن و شنیدن است همچنین آموزش مهارت‌های پایه زندگی مانند جرأت ورزی و ادب که مهارت‌های مهمی برای دانش‌آموزان است در دستور کار است.

وی با بیان اینکه این 4 مهارت پایه ترین مهارت هستند که یک دانش‌آموز در دوره آموزش عمومی باید ببیند اشاره کرد: این طرح در ۵ درصد مدارس ابتدایی سراسر کشور به صورت آزمایشی اجرا می‌شود امیدواریم با دریافت نتایج این طرح بتوانیم آن را توسعه دهیم و در سال تحصیلی آینده آن را در بخش گسترده تری اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این هفته آیین بزرگداشت خیرین مدرسه ساز را داشتیم پانزدهم رمضان روز تکریم خیرین مدرسه ساز نامگذاری شده است و ما به این مناسبت جلسه ای در اردوگاه شهید باهنر داشتیم که همزمان یک مجموعه آموزشی رفاهی در اردوگاه به بهره برداری رسید و یک عمارت در انتهای اردوگاه شهید باهنر با قدمت ۱۴۵ ساله بازسازی شد که مصمم هستیم آن را به یک موزه تبدیل کنیم تا دانش‌آموزان از این موزه بازدید کنند.

اعتبارات دولت درباره مدرسه‌سازی افزایش پیدا کرده است

وی ادامه داد: حضور خیرین در آموزش و پرورش حضور تاثیرگذاری است سیاست دولت نیز حمایت از خیرین بوده است و خوشبختانه در طی سال‌های گذشته هم آورده خیرین توسعه پیدا کرده و هم اختصاصات اعتبارات دولت درباره مدرسه‌سازی افزایش پیدا کرده است. طرح آجر به آجر از طرح‌هایی است که امسال مصمم بودیم آن را اجرا کنیم و تاکنون بیش از یک میلیون نفر از هموطنان به این طرح پیوستند.

مدیران اصلی ترین رکن تعلیم و تربیت هستند و اهداف ما وابسته به چگونگی مدیریت مدیران است چراکه دانش‌آموزان را هدایت و نظارت می‌کنند تا کار آموزش انجام شود

حاجی میرزایی گفت: این هفته مانند هفته‌های گذشته با مدیران مدارس استان بوشهر حرف زدیم تاکنون با بیش از ۸۰ درصد مدیران مدارس گفت‌وگو شده است که برای من فرصت مغتنمی است تا با مدیران گفتگوی گرم و صمیمی داشته باشم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدیران اصلی ترین رکن تعلیم و تربیت هستند و اهداف ما وابسته به چگونگی مدیریت مدیران است چراکه دانش‌آموزان را هدایت و نظارت می‌کنند تا کار آموزش انجام شود این ماموریت در دوره کرونا بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر شده و مدیران از عهده این امتحان بزرگ با سرافراز بیرون آمدند.

وی بیان کرد: یکی از مدارسی که در سطح کشور فعال است مدارس علوم و معارف اسلامی است این مدارس با انگیزه‌های بسیار مبارک و با ارزش از سوی جمعی از افرادی که دغدغه‌های دینی دارند تاسیس شده و خوشبختانه از زمان راه‌اندازی آن با استقبال خوب خانواده‌ها روبرو شده است مجموعه دست‌اندرکاران این مدارس پیشنهادهای خود را به ما ارائه کردند و من تاکید کردم سیاست ما حمایت از این مدارس است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: در دبیرستان البرز حاضر شدم و فعالیت آموزش مجازی را از داخل مدرسه پیگیری کردم و از نزدیک در جریان کار دبیران و دانش‌آموزان قرار گرفتم؛ محتوای تولید شده از سوی این دبیرستان در دسترس سایر استان‌ها قرار گرفته است و دبیران با انگیزه و توانمندی دارد که کارهای با ارزش انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مهمی که همکاران عزیز ما در دو سه هفته اخیر داشتند این بود که حکمی از سوی دیوان عدالت اداری صادر و باعث نگرانی همکاران زیادی در سطح کشور شد خوشبختانه با همکاری‌های بسیار مسئولانه و دلسوزانه دیوان عدالت اداری و همراهی‌های سازمان بازنشستگی کل کشور و پیگیری‌های مستمر همکارانم این مشکل حل شد و اطمینان می‌دهم که این دغدغه و نگرانی همکاران به نفع آنان آن حل شده است.

حاجی میرزایی گفت: این هفته آخرین روز جمعه ماه رمضان است؛ یکی از میعادگاه‌های ملت ایران راهپیمایی‌های روز قدس بود اکنون که به دلیل تصمیمات ستاد ملی کرونا امکان برگزاری راهپیمایی‌های حضوری وجود ندارد ما باید یاد فلسطین را بزرگ بداریم و برای رهایی این مردم شریف از خداوند متعال مسئلت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار