هنر داستان نویس؛ ساده نویسی و معیار نویسی است

تهران (پانا) -  انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری در صد و چهل و چهارمین نشست خود، میزبان مژگان بابا مرندی؛ نویسنده و منتقد داستان بود.

کد مطلب: ۱۱۸۲۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
هنر داستان نویس؛ ساده نویسی و معیار نویسی است

مژگان بابا مرندی؛ نویسنده و منتقد داستان، پیرامون موضوع «تفاوت نثر داستانی با انواع نثر» با دختران نوجوان این انجمن به گفت و گو نشست.

بابامرندی به اهمیت ساده نویسی و استفاده از زبان معیار در داستان نویسی تاکید کرد و به توضیح انواع نثرها و تفاوتشان با نثر داستانی پرداخت.

وی گفت: «در گزارش نویسی صرفا گزارش آنچه دیده اید را بیان می کنید و چیزی اضافه نمی شود. اما اگر به همین اخبار، با همان نثر، تخیل را اضافه کنیم، داستان پدید می آید. به عبارت دیگر، هنر داستان نویس، ساده نویسی و معیارنویسی است.»

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان، با مثال هایی گویا به بررسی و توضیح ساختارشکنی های موجود در ادبیات پرداخت و نکاتی را در حین پرسش و پاسخ اعضا در این زمینه متذکر شد.

نویسنده کتاب «فقط بابا می تواند مرا از خواب بیدار کند.» در خصوص استفاده از آرایه در داستان بیان کرد: «نویسنده داستانش را به نحوی می نویسد که بدون استفاده از آرایه های ادبی مثل ایهام و استعاره و ... برداشت های متفاوتی را در ذهن خواننده اش ایجاد کند. البته که داستان می تواند استعاره و ایهام داشته باشد اما نه به معنای شعری و شاعرانه بودن.»

در بخش دوم این جلسه، ضمن معرفی هر یک از داستان های نوشته شده توسط اعضای انجمن، ابتدا سایر اعضا دیدگاه و نظراتشان را در خصوص داستان مورد بحث بیان کرده و سپس بابا مرندی دیدگاه کارشناسانه خود را در خصوص نحوه شروع و شیوه بیان داستان و نکات مورد نیاز هر یک از داستان ها، مواردی را خاطر نشان کرد.
لازم به ذکر است که این نشست به صورت مجازی برگزار شد.

خبرنگار دانش آموزان پانا: مطهره بوالحسنی، عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار