یک معلم با گفتار، رفتار و آموزش خود می تواند دنیای دانش آموز را تغییر دهد

تهران (پانا) - یک دبیر با سابقه زبان انگلیسی دبیرستان بیت الزهرا منطقه ۱۴ با تأکید بر ارزشمند بودن شغل معلمی معتقد است که یک معلم، با حرف، رفتار و آموزش خود می تواند دنیای دانش آموز را تغییر دهد.

کد مطلب: ۱۱۸۲۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد
یک معلم با گفتار، رفتار و آموزش خود می تواند دنیای دانش آموز را تغییر دهد

اکرم عبدی متولد ۱۷تیر سال ۱۳۵۲ دبیر زبان انگلیسی است که در سال ۷۱، در رشته دبیری زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت معلم پذیرفته شد. سال (۷۵_۷۴) فارغ التحصیل شد و از مهر سال ۷۵، به عنوان دبیر رسمی وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شده است.

او در گفت و گو با پانا گفت: «از سال ۷۵ تا ۸۵، در منطقه ۱۹ تهران مشغول به تدریس بودم و از سال ۸۶ تا اکنون، در منطقه ۱۴، مشغول تدریس هستم. ۲۵ سال است که من تدریس می کنم و خیلی خوشحالم که به عنوان یک معلم در خدمت دانش آموزان کشورم هستم.»

عبدی در ادامه افزود: «من با توجه به روحیاتی که دارم و باتوجه به تلاش هایی که همیشه می کنم، دلم می خواهد ارتباط درستی با دانش آموزم داشته باشم. با دانش آموزم مهربان و دوست باشم. به دلیل اینکه خودم در دوران تحصیل دیده ام که معلم هایی که با ما ارتباط دوستانه تری داشتند و ما دوستشان داشتیم درسشان را بیشتر می خواندیم و احترام بیشتری برایشان قائل می شدیم. در مقابل خواسته هایشان جبهه نمی گرفتیم. معلم باید انعطاف پذیر باشد.»

وی افزود: «من با ۳۰ دانش آموز متفاوت با ۳۰ خانواده متفاوت و ۳۰ فرهنگ متفاوت و مشکلات متفاوت در ارتباط هستم. شاید دانش آموز من بیماری، مشکل خانوادگی و ...داشته باشد و من باید همه را درک کنم. از طرفی هم نباید خیلی راحت بگیرم. باید طوری رفتار کنم که هم دانش آموز جذب شود و هم تشویق به درست انجام دادن کارها شود.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «خود من به شخصه به عنوان معلم و دانش آموز، هیچ مانع و مشکلی نداشتم. اما متأسفانه در سیستم آموزشی ما، مشکلات زیادی هست. مدارس ما در مواقعی، حتی از حداقل امکانات آموزشی هم برخوردار نیستند. هنوز مثل دهه ۵۰، ما یک تخته سیاه داریم و دیگر هیچ! من به عنوان یک معلم زبان دلم می خواهد یک کلاس مخصوص به خود داشته باشم و هر دبیری کلاس جداگانه و مخصوص به خود را داشته باشد.»

وی همچنین در ادامه گفت: «زبان انگلیسی، دیگر یک درس محسوب نمی شود. بلکه یک مهارت است. همه انسان ها و همه بچه ها، در حال حاضر به خاطر ارتباط زیادی که بین ما و کشور های دیگر و مردم سراسر دنیا به واسطه فضای مجازی، سفر و ... است، باید زبان را بلد باشند.»

وی درباره جامعه امروز و آموزش در فضای مجازی گفت: «جامعه به شدت حرکتی رو به جلو دارد و پیشرفت می‌کند. از نظر دسترسی به اطلاعات زمانی که من نوجوان و جوان بودم، دسترسی به اطلاعات اصلا به این سرعت و راحتی نبود. همیشه تفاوت بین نسل ها بوده اما من احساس می کنم این فاصله با سرعت بیشتری اتفاق می افتد. بچه های نسل جوان و امروزی، به خاطر دسترسی به امکانات، اطلاعات، فضای مجازی و....سریع تر از ما جلو می روند. این از جهتی مفید است اما به شرطی که برنامه ریزی شده و درست باشد و باز هم اگر بچه های ما از فضای مجازی استفاده نادرست می کنند، مقصر اصلی، ما معلم ها و آموزش و پرورشی ها هستیم که مسئولیت آموزش و پرورش جوانان و نوجوانان و کودکان این سرزمین برعهده ماست. متأسفانه آموزش مجازی مثل حضوری خیلی اصولی نیست. من به عنوان معلم، صفر تا صد آموزش مجازی را باید خودم انجام بدهم. به هر حال بخشی از کار به دلیل اینکه قبلا در تجربه آموزشی کشور ما نبوده است، آزمون و خطا بود اما نسبت به پارسال احساس می کنم فرآیند آموزش بهتر بود.»

وی افزود: «خیلی از دانش آموزان ما در ایران دسترسی به امکانات ندارند. هزینه اینترنت گران است و...همه این ها مشکلاتی است که هم همکاران من و هم برخی از دانش آموزان من از آن رنج می برند.»

وی همچنین گفت: «من نه به عنوان معلم، به عنوان یک انسان، یک شهروند، معتقدم که واقعا معلمی یکی از مهم ترین و قشنگ ترین شغل های دنیا است. شغلی است که شما با عواطف و احساساتتان در ارتباط هستید. در یک محیطی بین جوانان و نوجوانان هستید. با یک عده دانش آموز در ارتباط هستید که این خودش در روحیه انسان خیلی تاثیر@گذار است و باعث می شود که شما همیشه احساس جوانی و شادابی کنید. اگر معلم بخواهد وظیفه اش را به درستی انجام بدهد باید عاشق شغلش باشد. عاشق یادگیری و آموزش دادن و عاشق دانش آموزش باشد. تک تک دانش آموزانش را بفهمد و درک کند. این خیلی نکته مهمی است. واقعا ارزشمند ترین شغل است چون بنای آینده بچه ها را معلم ها می سازند. به خصوص دبیرانی که در پایه های پایین تر تدریس می کنند. من به عنوان یک معلم، شغلم را دوست دارم و تک تک دانش آموزانم برای من عزیز هستند. معتقدم که به عنوان یک خانم، بهترین شغل را دارم. معلمی شغل انبیا است چون واقعا ما معلم ها خیلی می توانیم در آینده و مسیر زندگی دانش آموزانمان مفید و مضر باشیم. ممکن است با یک حرف و حرکتی آینده دانش آموز را بسازیم و یا ویران کنیم.»

وی در پایان گفت: «پرورش معلم به نظر من باید مهم ترین دغدغه هر جامعه ای باشد. برای تمام دانش آموزانم آرزوی موفقیت و سلامتی می کنم و امیدوارم از تک تک لحظات زندگیشان درست استفاده کنند و تصمیمات بجا بگیرند و همه آنها موفق باشند.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ یگانه میرایی نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار