سرنوشت سرودهای انقلابی در گفت‌وگو با محمد گلریز

گلریز: مافیای موسیقی ذائقه مردم را تغییر داده‌اند

فرصت دهیم تا جوان‌های مستعد آهنگی از شهیدی بخوانند و الگوسازی شود

تهران (پانا) - مناسبت آفرینش سرودهای انقلابی جریان‌های انقلابی بود که توسط طیف‌های سیاسی و مذهبی خلق می‌شد. برخی معتقدند این نوع سرودها دیگر برای مخاطب جذاب نیست چون ذائقه مردم تغییر کرده است اما «محمد گلریز» خواننده اغلب سرودهای انقلابی معتقد است؛ همچنان جوان‌های مستعد علاقه‌مند هستند که می‌توانند درباره شهدای سرشناس ایران بخوانند و الگو بگیرند اما مشکل اینجاست که مافیای موسیقی این را نمی‌خواهد و سلیقه مردم را تغییر داده است.

کد مطلب: ۱۱۸۲۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد
گلریز: مافیای موسیقی ذائقه مردم را تغییر داده‌اند

سرودهای دوران انقلاب اسلامی جزئی از خاطرات چند نسل از مردم کشورمان هستند که همچنان باگذشت بیش از 40 سال از انقلاب به هر مناسبتی توسط مردم زمزمه می‌شود. پیش از پیروزی انقلاب، بیشتر این آثار توسط علاقه‌مندان و شیفتگان حضرت امام (ره) خلق می‌شد. بسیاری از آن‌ها در استودیوهای زیرزمینی، خانگی به صورت آماتور ضبط و بر روی نوار کاست در دسترس عموم قرار می‌گرفتند اما این روزها این سبک از موسیقی فراموش‌شده و هرآن چه خوانده می‌شود مربوط به تولیداتی است که درگذشته اجراشده است.
سرودهای انقلاب به دلیلی تهاجم فرهنگی به روز نشده اند
محمد گلریز، خواننده سرودهای انقلابی درباره دلایل به‌روز نشدن سرودهای انقلاب گفت: «الان ما جنگ فرهنگی داریم. یک‌زمانی جنگ تحمیلی را داشتیم که هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت. بالاخره مردم کمک کردند تا تمام شد اما الان جنگ اقتصادی و فرهنگی است. کسانی که بانیان فرهنگی‌اند باید بیایند در میدان و به این مهم بپردازند.»
وی افزود: «متأسفانه نفوذی‌ها در عرصه موسیقی در ایران حضور پیداکرده‌اند و تمام ماهواره‌ها و فضاهای مجازی را در دست گرفته‌اند. میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند که فرهنگ مبتذل را به خورد مردم جامعه ما بدهند.»
راهکار مبارزه با جنگ فرهنگی «تولید» است
گلریز با اشاره به اینکه برای جنگ اقتصادی راهکار تولید پیشنهادشده تا به پیروزی در این عرصه برسیم، اظهارکرد: «درمورد جنگ فرهنگی هم همین است و باید تولید کنیم. آن‌هم به همت جوان‌های مستعد اتفاق خواهد افتد.»
گلریز با اشاره اینکه جوان‌های مستعد و مؤمن علاقه‌مند به سرودهای انقلابی زیاد هستند، گفت: «من کلاس آواز دارم و می‌بینم چه صداها و استعدادهای جوانی داریم که به آنها فضا داده نمی‌شود.»
جوان های مستعد از شهدا بخوانند
این خواننده پیشکسوت سرودهای انقلابی عنوان کرد: «چه اندازه شهیدهای ماندگار داریم که هرکدام از این جوان‌ها می‌توانند راجع به یکی از این‌ها بخوانند و کار ماندگاری تولید کنند. جوانان به‌واسطه خواندن آهنگ این شهدا با آنها آشنا شده و الگوسازی می‌شود و از این آهنگ‌های مبتذل رها می‌شویم.»
گلریز درباره تأثیرگذاری تبلیغات در عرصه موسیقی عنوان کرد: «همه ماتحت تأثیر تبلیغات مافیای موسیقی در ایران هستیم. گاهی می‌گویند زمان این حرف‌ها گذشته و جوان‌ها از این نوع سرودها استقبال نمی‌کنند اما من می‌گویم نگذشته چون می‌بینیم بعد از چهل سال هنوز مردم سرودهای انقلابی را زمزمه می‌کنند.»
پول های کلانی دارد خرج می شود تا ذائقه های مردم تغییر کند
محمد گلریز گفت: «الان پول‌های زیادی دارد خرج می‌شود و مافیایی عجیب‌وغریبی پشت این جریان است که هیچ قدرتی نمی‌تواند جلویش را بگیرد. پول‌های کلان در اختیارشان می‌گذارند به بخش‌های خاصی در عرصه موسیقی پرداخته می‌شوند و بعد می‌گویند ذائقه مردم تغییر کرده درحالی‌که من معتقدم ما ذائقه مردم را تغییر داده‌ایم.»
وی افزود: «اینکه روی فردی سرمایه‌گذاری کنند و در کنسرت‌های آنچنانی آثارش را ارائه کنند و در کنار آن ما تولید نداشته باشیم، طبیعی است جوان ما جذب همان می‌شود. ما در زمان‌های قدیم می‌دیدیم روزی‌ده تا بیست‌تا تولید داشتیم اما الآن این اتفاق نمی‌افتد و مرکز موسیقی تبدیل به یک دفتر شده است و بودجه در اختیارشان نمی‌گذارند.»
گلریز اظهار کرد: «واسطه‌ها همه را خریده‌اند. چند سال پیش در جلسه‌ای که شعرا بودند، حضرت آقا اعلام کردند من از صداوسیما گله‌مند هستم. این چه شعرهای بی‌محتوایی است که از بعضی سریال‌ها پخش می‌شود. الان درباره «تهرانی مقدم» که پدر موشکی ایران است با این حجم فداکاری واقعاً موسیقی فاخری خوانده‌نشده است. درباره سایر شهدا مانند شهید همدانی و غیره هم همین است.»
موسیقی‌های الان شعر و محتوا ندارد، فقط آهنگ است
گلریز با اشاره به اینکه ذهن جوان‌ها به دلیل هجوم فرهنگی منحرف‌شده است، افزود: «مسئله فرهنگی مسئله بزرگی است اما متأسفانه ذهن جوان‌های ما منحرف‌شده است. موسیقی‌های الان نه شعر دارد نه محتوا، فقط آهنگ است و همه شبیه هم است. چرا درباره پیروزی بر داعش با آن عظمت نباید بلافاصله شعرهای فاخر خوانده شود؟ این همان چیزی است که زمان جنگ اتفاق می‌افتاد. ما در آن زمان بلافاصله برای اینکه زمان را از دست ندهیم سرود «خجسته باد پیروزی» را به نام «صبح پیروزی 2» سریع بیرون دادیم تا زمانش نگذرد و در بخشی می‌گفتیم «صبح پیروزی، سلیمانی» در آن زمان بسیار موردتوجه قرار گرفت.»
گلریز اظهار کرد: «موسیقی ایرانی ما هفت هزار سال قدمت دارد و آهنگ‌سازهایی مثل باربد و نکیسا داشتیم ولی اصلاً به آن پرداخته نمی‌شود. از صد کنسرت تعداد 95 تای آن اصلاً موسیقی ایرانی نیست. این نشان می‌دهد دست‌هایی در کار است تا موسیقی ایرانی فراموش شود. در شعر موسیقی پرداختن به قهرمان‌ها الگو ایجاد می‌کند.»
گلریز گفت: «هرکسی را می‌بینید، می‌خواهد خواننده شود. این به خاطر همان تبلیغاتی است که مافیا به آن پرداخته‌اند و نتیجه هم گرفته است. این خطر بزرگی است که گریبان ما را می‌گیرد و تنها راه مقابله با این مهم تولید کارهای خوب است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار