‎گلستان، تنها استانی که عملیات حمل، بازیافت و پردازش زباله را به صورت متمرکز انجام می‌دهد

گلستان(پانا)- زباله یا پسماند به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولیدکننده زائد تلقی می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۸۲۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
‎گلستان، تنها استانی که عملیات حمل، بازیافت و پردازش زباله را به صورت متمرکز انجام می‌دهد

در ایران زباله‌ها یا در خاک دفن شده یا سوزانده می‌شوند و حتی گاه در طبیعت رها می‌شوند. همه این راه‌ها برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند و باعث فرسایش خاک، آلودگی هوا، زشت شدن مناظر طبیعی و همین‌طور نامناسب کردن محیط برای حیات وحش می‌شوند. بهترین روش دفع زباله استفاده از دستگاه زباله محو کن و یا زباله خورد کن است که هم زباله های تر را از بین برده و هم بازیافت آن را ساده می‌کند.

استان گلستان نخستین و تنها استانی است که عملیات حمل، بازیافت و پردازش زباله را در دو بخش غربی و شرقی به صورت متمرکز و استانی انجام می دهد. سازمان مدیریت پسماند شهرداری های استان گلستان تنها سازمان مستقل در کشور است که کلیه عملیات حمل و دفع زباله ها را انجام می دهد‪.‬

یکی دیگر از فعالیت های نوین سازمان مدیریت پسماند که مورد توجه دیگر استان ها به عنوان الگو قرار گرفته، جمع آوری، انتقال و پردازش زباله های روستایی در سال های اخیر بوده است،در استان گلستان بالای هزار روستا وجود دارد که حمل و انتقال و پردازش بیش از حدود نیمی از این روستاها توسط این سازمان به دو سایت غرب و شرق استان انجام می شود‪.‬

بازیافت از هدر رفتن منابع سودمند و سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌کند و مصرف مواد خام و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. با این کار، تولید گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد. بازیافت مهم‌ترین مفهوم و ساختار در مدیریت پسماند است.

صنعت بازیافت در چند سال گذشته به شدت در حال رشد بوده و فرصتهای بسیاری ایجاد شده است. هم اکنون از هزار تن زباله شهری و روستایی تولید شده در روز، حدود 700 تن زباله توسط 29 شهرداری و با حدود 1200 نیروی انسانی و حدود 103 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین جمع آوری و توسط ماشین آلات مخصوص سازمان حمل، در کارخانجات غرب و شرق استان گلستان بازیافت، پردازش و دفع نهایی می‌شود‪.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار