در دیدار با «جمعی از معلمان برگزیده کشوری»؛

حاجی میرزایی: «کنکور» ناخواسته اهداف تعلیم و تربیت را ویران کرده است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در دیدار باجمعی از معلمان برگزیده کشوری، «آموزش و پرورش» را نیازمند اندیشه معلمان دانست و گفت  «هیج کس قادر به کاستن از منزلت معلم نیست»

کد مطلب: ۱۱۸۲۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: «کنکور» ناخواسته اهداف تعلیم و تربیت را ویران کرده است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، محسن «حاجی میرزایی» در دیدار با «جمعی از معلمان برگزیده کشوری»، که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تبریک هفته معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان مطهری، رجایی و باهنر از بزرگان نظام تعلیم و تربیت و همچنین گرامیداشت «لیالی قدر» و تسلیت ایام سوگواری شهادت «حضرت علی علیه السلام»، اظهار کرد: تقارن لیالی قدر، شهادت مولی الموحدین و هفته معلم ، تقارن با شکوهی است از همه آن چیزی که به قدر و منزلت و اندازه ها مربوط می شود؛ امید است ما قدردان باشیم و از تلاش های همه همکارن قدر شناسی کنیم و من عمیقاً خدا را شاکرم که توفیق خدمتگزاری به جامعه فرهنگیان را دارم.

وزیر آموزش و پرورش، گفت:گره گشایی از کار همکاران و ایجاد شرایط مناسب برای تلاش و کوشش فرهنگیان را نه تنها وظیفه خود می دانم، بلکه آن را عبادت می دانم و تمام همت و تلاشم این است که از تمام لحظات برای ادای این وظیفه استفاده کنم، آنچه در بضاعت و توان ما بوده است، دریغ نکردیم و همچنان به تلاش خود ادامه خواهیم داد.

حاجی میرزایی به مطالب ارائه شده از سوی معلمان منتخب، در خصوص شأن معلمان، اشاره و عنوان کرد: منزلت معلمان در ذات آن ها تجلی یافته و کسی نمی تواند از بیرون، امتیازی برای معلمان منظور کند. معلمان به جهت مأموریتی که بر عهده دارند و وظیفه ای که جامعه به آن ها محول کرده است، عزیز، بزرگ و شایسته قدردانی هستند؛ زیرا کارهای بزرگ را به انسان های بزرگ می سپارند.

وی با بیان این که، خطیرترین، تأثیرگذارترین و بزرگ ترین کار بر عهده معلمان گذاشته شده است، اظهار کرد: هماهنگ ترین کار با فلسفه خلقت، کار معلمان است، اگر تمام هستی در تکاپو برای تحقق یک آرمان خلقت است، کار معلمان بیشترین تناسب را با فلسفه خلقت دارد، بنابراین بزرگ ترین کار به معلمان سپرده شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بعثت انبیا، برای تحول و تربیت انسان هاست؛ همه رنج های پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام و شهادت آن بزرگواران به خاطر تحول و تربیت انسان ها بوده است. رنج ومشقت پیامبر اسلام(صل الله علیه و آله)، به خاطر این بود که معلم بود. حکومت نیز مهم ترین مأموریتش را به معلمان واگذر کرده است، چه مأموریتی بالاتر از «پرورش افراد و ساختن آینده جامعه» است؟ انسان بنیان همه تحولات است و هر تحولی در هر بخشی، با محوریت نیروی انسانی محقق می شود. بنابراین سر رشته همه تغییرات در دست معلمان است، کسی نمی تواند بیش از آن چه خداوند برای منزلت معلمان قرار داده است، منظور کند قطعاٌ نقش معلمان پیش نیاز همه موفقیت های جامعه است و هرجا موفقیتی حاصل می شود معلم خلاق و سازنده آن است، لذا جایگاه معلمان بسیار رفیع و بالاست.

وی شرط موفقیت های پایدار جامعه را، وابسته به نفش معلمان دانست و ادامه داد: هر موفقیتی که با جریان یادگیری مأنوس و مرتبط است پایدار است و سایر موفقیت به سرعت محو می شوند، تنها چیزی که استمرار می یابد کاری است که معلم انجام می دهد .هرچند خانواده ها تمام تلاش خود را برای موفقیت و آرامش فرزندشان به کار می گیرند، اما این سرمایه شان را با کمال میل در اختیار معلم قرار می دهند تا شخصیت و هویت او را شکل دهد.

عضو کابینه تدبیر و امید، با اشاره به سخنان رهبر معطم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: چنان که معظم له فرمودند، خود معلم باید شأن و جایگاه خود را درک کند و خد ا را بخاطر داشتن چنین منزلتی شکر کند «معلم» گوهری است که ارزش آن در درون خودش است هیج کس قادر به کاستن از منزلت معلم نیست.

وی گفت: معتقدم اگر به خاطر معلم بودنم، تمام عمر به پیشگاه خداوند، سجده کنم باز هم نمی توانم شاکر خداوند در قبال این نعمت بزرگ باشم. این که فرصت پیدا کردم به این جامعه خدمت کنم و دغدغه هایی آن را در دستور کار قرار دهم باید شکرگزار خداوند باشم. آن چه خداوند به معلمان عطا کرده است بیشتر و عظیم تر از آن چیزی است که معلمان به شاگردانشان می دهند.کمال و شخصیتی که کسوت معلم به افراد داده است، بسیار برتر و بالاتر است.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: هیچ بخشی در جامعه مانند مجموعه فرهنگیان، عمق، پیوند، انسجام و ظرفیت ندارد، نیروی انسانی، همه سرمایه آموزش و پرورش را تشکیل می دهد و چه رفعتی بالاتر و چه عرصه ای آموزنده تر از کار با انسان هاست.

وی افزود: هیچ کاری به پیچیدگی کار معلمان نیست، ممکن است بسیاری از پژوهشگران با چند فرمول و یا چند قاعده، کار خود را به پیش ببرند اما معلمی، لحظه به لحظه اش آموختن است و نظام تعلیم و تربیت عرصه نابی است برای بروز تمام توانمندی هاست.

وزیر آموزش و پرورش گفت : تنها شغلی که پذیرای همه توانندی ها و ظرفیت های افراد است، «شغل معلمی» است، و نظام تعلیم و تربیت عرصه ای برای ظهور و بروز انواع استعدادها است.

وی ناسپاسی از حرفه معلمی را موجب حسرت دانست و تأکید کرد: برای رفع مشکلات معلمان تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم و این تلاش ها را عبادت می دانم اما مطالبات نباید بر این بنای بی مانند هستی، سایه افکند.

عضو کابینه تدبیر و امید، با اشاره به کاهش درآمدهای عمومی دولت و تأثیرش بر زندگی همه اقشار جامعه، ادامه داد: اقدامات مهمی در سال های اخیر برای رفع مشکلات فرهنگیان و بازنشستگان صورت گرفته است اما برای رسیدن به شرایط مطلوب، باید تلاش کنیم. وی شیوع کرونا را پدیده ای غیر منتظره خواند و اذعان کرد: در برابر شرایط جدید و مشکلاتی که ایجاد می کند فرصت ها و دستاوردهایی نیز حاصل می شود؛ مانند ارتقای توانایی ها، به جرأت می توان گفت؛ جایگاه فعلی آموزش و پرورش نسبت به شهریور سال قبل در مرتبه بالاتری قرار دارد و این مایه افتخار است و این نتیجه تلاش همه معلمان و مدیران است، بی شک سال های سال از این تلاش ها سخن گفته خواهد شد و لحظات ناب ایثارگری های معلمان در شرایط کرونایی، درجامعه ثبت و همواره در اذهان مردم ماندگار خواهد شد.

حاجی میرزایی اظهار کرد: در دوران کرونایی همه ما و همه جهان، در آزمونی قرار گرفتند. معتقدم کشور ما در این آزمون، سربلند شد زیرا وقتی با پدیده ای ناشناخته مواجه شدیم کمتر از یک هفته آموزش ها را ارایه کردیم، خانواده ها را به کار گرفتیم و ضمن مراقبت از سلامت دانش آموزان، اجازه تعطیلی آموزش ها را ندادیم و این تلاش های پی در پی نشان از«پویایی نظام تعلیم و تربیت» دارد.

وی با اشاره به مسأله «کنکور» گفت: «کنکور» ناخواسته اهداف تعلیم و تربیت را ویران کرده و آسیب های جدی به اهداف نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است. از یاد نبریم که «کنکور» در انتهای برنامه های ما قرار دارد و مهارت های ما را با تست زدن اندازه گیری می کند و مفاهیم اخلاقی واعتقادی ما را قربانی می کند؛ باید به آزمون های خودمان اعتبار بدهیم؛ اهداف خودمان را بسنجیم و به آن نمره بدهیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هدف ما تربیت افراد برای موفقیت در کنکور نیست، هدف ما تربیت انسانی عزیز، شریف، مستقل، توانمند، خلاق که بتواند در جامعه مشارکت مؤثر داشته باشد، رفتن افراد به دانشگاه هدف ما نیست؛ بلکه آنچه به ما مرتبط است تحقق اهداف تعلیم و تربیت است و اهداف ما در سند تحول تعریف شده است و ما دنبال تحقق اهداف سند تحول هستیم کسانی که راندمان تعلیم و تربیت را با پذیرش کنکور اندازه گیری می کنند سخت دراشتباه اند، راندمان کار استان با میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت اندازه گیری می شود.

وزیر آموزش و پرورش تقدیر از معلمان را وظیفه خود دانست و افزود: اندیشه های نابی در معلمان وجود دارد از مدیران کل می خواهم تا آنجا که امکان دارد معلمان را در امور دخالت دهند و از تجربیاتشان استفاده کنند. شاخص موفقیت یک استان، آمارقبولی دانش آموزان آن در استان در کنکور نیست، بلکه مهمترین شاخص سنجش مدیران، میزان ارتباط و تعامل با معلمان و مشارکت دادن آن ها در امور است. ما با جامعه ای فهیم رو به رو هستیم که می شود با آنها افق های بلند را درنوردید.آموزش و پرورش نیازمند اندیشه معلمان است پس مدیران باید این اندیشه های ناب را به کار بگیرند و این ارزشمند است.

وی گفت: بر روح معلمان فقیدی که در مسیر تعلیم و تربیت تلاش کردند و بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند درود می فرستم ، قطعاً کسی که در راه خدمت، جانش را تقدیم کرده «شهید خدمت» است، همانند شهیدی است که در مسیر سلامت جامعه، جانش را از دست داده است.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تلاش و پشتکار همه همکاران، روز به روز در تحقق اهداف اصلی تعلیم و تربیت موفق شویم و آنچه در برابر خداوند باید پاسخگو باشیم، تحقق اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت است. دست همه معلمان را می بوسم و به آن افتخار می کنم.

گفتنی است؛ پیش از سخنان وزیر آموزش و پرورش تعدادی از معلمان برگزیده، مسائل و مشکلات خود را مطرح و پیشنهاداتی را ارائه کردند؛

به کارگیری معلمان نخبه در دانشگاه فرهنگیان/ توجه به معیشت فرهنگیان/ پیشنهاد واکسیناسیون دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم/ تولید محتوای الکترونیکی و تعاملی دروس عملی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش/ کیفیت بخشی به فضاهای دانشگاه فرهنگیان/ بهره مندی از پتانسیل خیرین در بازسازی و نوسازی محیط های پردیس دانشگاه فرهنگیان/توجه بیش از پیش به مشکلات بازنشستگان و ...، از جمله پیشنهادهایی بود که در این نشست، مطرح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار