وزیر علوم: طرح اعتلای علوم انسانی گام مهمی در مسیر بومی‌سازی جنبه‌های دینی برداشته است

تهران (پانا) - وزیر علوم گفت طرح اعتلای علوم انسانی ماموریتی بود که در مبنای اسناد بالادستی از طرف وزارت علوم، هیات امنا و سازمان برنامه به پژوهشگاه علوم انسانی سپرده شد و با اجرای آن گامی مهم در مسیر بومی‌سازی و تقویت ‌جنبه‌های دینی برداشته شده است و این آثار یکپارچه پشتوانه‌ای جدی برای بخش‌های علوم انسانی همه دانشگاه‌ها و نهادهای برنامه‌ریز در این زمینه است.

کد مطلب: ۱۱۸۱۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر علوم: طرح اعتلای علوم انسانی گام مهمی در مسیر بومی‌سازی جنبه‌های دینی برداشته است

منصور غلامی در سخنرانی خود به مناسبت روز معلم با گرامیداشت این روز به تمامی استادان و معلمان اظهار کرد: از همه استادان و پژوهشگران در عرصه آموزش عالی قدردانی می کنم که در این شرایط دشوار شیوع بیماری کرونا با اهتمام بالا و شبانه‌روزی خود در حفظ پویایی و بالندگی آموزش عالی و جلوگیری از هر گونه وقفه در امر آموزش، نقشی بی بدیل ایفا کردند.

وی گفت: امسال روز استاد و روز معلم با ایام ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر عجین شده است که آن را به فال نیک می‌گیرم و در این شب‌ها برای توفیق همه یاران آموزش عالی دعا می‌کنیم. چنین روزی که روز ضربت خوردن امام متقیان و طلایه‌دار آگاهی و تقوا و اسوه امامت و الگوی تمام عیار معلم متعهد است را به همه آزادگان جهان تسلیت می‌گویم.

وزیر علوم گفت: صحبت از معلم نشان از توجه به یکی از ویژگی‌های خلقت بشر است و می‌توان گفت اول معلم آدم، خدای متعال بود که اسمای الهی را به او آموخت و این یک وجه تمایز بین آدم و فرشتگان است که خدای متعال در مقابل درخواست فرشتگان این ویژگی را منحصر به آدم تعریف کرد. مرحله بعدی که خدا به انسان توجه ویژه داشت آن بود که به انسان بیان آموخت و این تمایز تمایز دیگری بود که بین انسان و موجودات دیگر می‌توان تلقی کرد.

غلامی ادامه داد: خداوند انسان را به کتابت و نوشتن و انتقال دانش و استنباط فکری خود به دیگران مزین کرد. بنابراین وقتی این درجه به انسان واگذار شد خداوند این خلقت را به عنوان یکی از دستاوردهای ویژه عالم خلقت تعریف کرد و متعاقب آن ارسال رسل و پیامبران و ارسال کتب تکمیل کننده این فرایند بود که انسان را به یک مخلوق ویژه خدا تبدیل کرد. اینجاست که معلمان وقتی به عنوان وارثان انبیا و مشعل داران هدایت تعریف می‌شوند وظیفه خطیر و اثرگذاری ویژه آنها به عنوان پیشرانان آگاهی بشریت باید مورد توجه خاص قرار بگیرد.

وزیر علوم افزود: در ایران این روز، با یاد و نام معلمی جامع الاطراف یعنی استاد شهید مرتضی مطهری پیوند خورده است. شخصیتی فرزانه که به تعبیر حضرت امام (ره) تمام آثارش مفید و سازنده است. امام بزرگوار ایشان را پاره تن خویش نامید و مقام معظم رهبری نیز درباره ایشان فرمودند که شهید مطهری چشمه فیاض و جوشانی بود و آثار شهید مطهری مثل یاد او زنده است. در چنین روزی به روح آن معلم درود می‌فرستیم و یادش را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به ویژگی‌های استاد مطهری گفت: از جمله ویژگی‌های ممتاز استاد شهید مطهری دغدغه‌مندی او نسبت به چالش‌های اجتماعی و مسایل روز و نیازهای جامعه بود و به تعبیر خود استاد مقتضیات زمان بود که می‌تواند درس مهمی برای همه باشد. آثار و کوشش‌های علمی ایشان نشانگر آن است که او در هر عرصه‌ای که چالشی متوجه جوانان دانشجویان و نظام فکری اسلامی و منافع ایران بود با تعهد و احساس مسئولیت عالمانه و روشنمند وارد شده است.

غلامی تاکید کرد: در سیره عملی ایشان می‌بینیم که حضور او در دانشگاه تهران و تعامل سازنده استاد با دانشگاهیان می‌تواند الگوی ماندگار تعامل و پیوند حوزه و دانشگاه به شمار برود. جا دارد عناصر و شاخص‌های آثار آن بازشناسی شود و امروزه در عمل ما تجلی پیدا کند. نگاه اجمالی به آثار استاد نهایت اثربخشی و دقیق بودن آثار ایشان را نشان می‌دهد.

وزیر علوم گفت: بخش‌های عمده‌ای از دانشگاه‌های ما که محور اصلی در شهرهای تمدن ساز به شمار می‌آیند، می‌توانند از آثار شهید مطهری این پاره تن امام بهره فراوان ببرند. امسال در روز بزرگداشت مقام استاد شاهد به ثمر نشستن و رونمایی از آثاری ارزشمند در تداوم مسیر گفتمان شهید مطهری و تقویت پشتوانه‌های نظری معارف اسلامی با همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم.

غلامی گفت: از مبانی و محورهای مباحث این پژوهش ها و کتاب ها بر می آید در این آثار ارزشمند تحقیقاتی در وجه اثربخشی علوم اسلامی و مساله مندی متناظر با نیازهای اجتماعی عنایت شده است. این طرح کلان منظومه ای را تشکیل می دهد که پشتوانه ای استوار برای غنی سازی منابع درس های علوم انسانی دردانشگاه های کشور به شمار آید و در عرصه‌های کاربردی نیز راهگشا واقع شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: طرح اعتلای علوم انسانی ماموریتی بود که در مبنای اسناد بالادستی از طرف وزارت علوم، هیات امنا و سازمان برنامه به پژوهشگاه علوم انسانی سپرده شد و اکنون شاهد به بار نشستن آن به شایستگی هستیم. ویژگی این طرح‌ها این است که اولا با مشارکت بخشی در خور توجه از استادان سرآمد در کشور به صورت شبکه نخبگانی، مساله‌یابی، طراحی و اجرا شده است که به جریانی درون‌زا در علوم انسانی بدل گشته است. همچنین ناظر بر چالش‌های اجتماعی با رویکرد کاربردی طراحی شده است و از این طریق گامی مهم در مسیر بومی‌سازی و تقویت ‌جنبه‌های دینی برداشته شده است و این آثار یکپارچه پشتوانه‌ای جدی برای بخش‌های علوم انسانی همه دانشگاه‌ها و نهادهای برنامه‌ریز در این زمینه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار