سید مهدی سید صالحی در گفت‌وگو با پانا

پرسپولیس تجربه آسیایی‌اش را به رخ کشید؛ گروه فولاد سخت‌تر از گروه استقلال بود

سیوهای اخباری باعث شد تراکتور صعود کند/ الاهلی عربستان تیم سرحال فصل گذشته نبود

تهران (پانا) - پیشکسوت فوتبال ایران که سابقه بازی برای استقلال، سپاهان، تراکتور و پرسپولیس را دارد، با بیان اینکه گروه فولاد خوزستان در لیگ قهرمانان آسیا به مراتب سخت‌تر از گروه استقلال بود، معتقد است عامل صعود پرسپولیس به مرحله حذفی تجربه بازیکنان این تیم بود و درخشش محمدرضا اخباری باعث شد تا تراکتور صعود کند.

کد مطلب: ۱۱۸۱۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
پرسپولیس تجربه آسیایی‌اش را به رخ کشید؛ گروه فولاد سخت‌تر از گروه استقلال بود

مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2021 در منطقه غرب قاره کهن در حالی به پایان رسید که 3 تیم از 4 تیم ایرانی توانستند راهی مرحله یک هشتم نهایی شوند و باید برنامه‌های آماده‌سازی خود برای صعود به یک چهارم نهایی را آغاز کنند. سید مهدی سید صالحی در گفت‌وگو با پانا عملکرد چهار نماینده فوتبال ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2021 را مورد بررسی قرار داد که در ادامه می‌آید:

تراکتور به خاطر سیوهای اخباری صعود کرد

تراکتور تبریز در گروه دوم با تیم‌های پاختاکور ازبکستان، الشارجه امارات و نیروی هوایی عراق قرار داشت. در اولین دیدار با پاختاکور عدم تمرکز در خط دفاعی باعث شد تا تیم از لحاظ روحی افت کند و نتیجه برد 2 گله با مساوی عوض شود. خیلی‌ها می‌گویند اگر تراکتور صعود کرده، به دلیل داشتن خط دفاعی قدرتمند بوده است. در حالی که اصلاً این طور نبود و ضعف‌های خط دفاعی تراکتور را محمدرضا اخباری با واکنش‌ها و سیوهای خودش پوشش داد. در این دوره او فوق‌العاده در دروازه تراکتور کار کرد. عملکرد او باعث شد تا تراکتور صعود کند. اگر اخباری نبود، قطعاً تراکتور این‌طور نتایجی نمی‌گرفت. نباید خودمان را گول بزنیم. اصلاً عملکرد دفاعی تیم قابل قبول نبود. در خلق موقعیت هم آنچنان باید و شاید موفق نبودند. تراکتور فوتبال هجومی بازی نکرد. فوتبال چشم نوازی بازی نکردند. به نظرم بخت با تراکتور یار بود و سیوهای محمدرضا اخباری خیلی در صعود این تیم به مرحله حذفی دخیل بود. کامل‌ترین بازی تراکتور در مرحله‌ گروهی، دیدار برگشت با نیروی هوایی عراق بود که توانستند خیلی خوب بازی را مدیریت کنند و به گل برسند.

الاهلی عربستان تیم سرحال فصل گذشته نبود

استقلال با تیم‌های الدحیل قطر، الاهلی عربستان و الشرطه عراق بازی کرد. آبی‌ها فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا هم با 2 تیم الاهلی و الشرطه همگروه بودند و نزدیک به 80 درصد نفرات این دو تیم را همان بازیکنان قبلی تشکیل می‌دادند. با این تیم‌ها تنه به تنه شده بودند. تفاوت الاهلی فصل گذشته با امسال این بود که آنها زمانی وارد این بازی‌ها شدند که 6 هفته پیاپی در لیگ‌شان باخته بودند و مربی صربستانی‌شان عوض شده بود و لورنسیو را آورده بودند. بازی با استقلال اولین دیداری بود که این مربی جدید روی نیمکت الاهلی نشست. در این بازی سیستم 1-4-1-4 تیم را که مدت‌ها بود با آن بازی می‌کردند را تغییر داد. حتی نیانگ مهاجم خارجی خودشان را هم در این رقابت‌ها شرکت ندادند. از لحاظ روحی روانی و انگیزشی آن تیم سرحال فصل گذشته نبود. استقلال خیلی خوب بازی کرد و نتیجه‌اش را دید.

استقلال به خاطر اشتباهات بچگانه مقابل الدحیل تنبیه شد

استقلال مقابل الشرطه هم خیلی خوب بود و توانست از برتری عددی‌اش سود ببرد. فوتبال عراقی‌ها شبیه به فوتبال ما فیزیکی است. دوست داشتند بازی را به حاشیه بکشند. خیلی سختکوش بودند. بازی مقابل تیم‌های ایرانی برایشان حیثیتی است. ولی در 2 بازی اول روی خط دفاعی استقلال فشار و خطری ایجاد نشد. فقط الاهلی 10 دقیقه فوتبال بازی کرد و رشید مظاهری یکی دو سیو خوب داشت و مهدی قایدی هم وقتی گل چهارم را با شوت زیبا زد، شرایط را تغییر داد. بازی با الدحیل هم همه می‌دانستیم اگر دفاع استقلال اشتباهات بچگانه را مقابل این تیم قطری انجام دهد، تنبیه می‌شود و این اتفاق افتاد. بازی برگشت را چون ترس داشت، کمی مدیریت کرد و امتیاز گرفت و صدرنشین شد. استقلال در بازی برگشت مقابل الاهلی بازهم اشتباهاتی داشت اما رشید مرد اول میدان بود. در بازی با الشرطه که منتج به صعود آبی‌ها شد، استقلال تفکراتش هجومی بود. آن طور که باید خط حمله الشرطه نتوانست روی دفاع استقلال فشار بیاورد. بیشتر دنبال شلوغ‌کاری در محوطه جریمه و توپ‌های بلند بودند تا به گل برسند.

گروه فولاد دشوارتر از گروه استقلال بود

فولادی‌ها مقابل العین امارات در پلی‌آف نتیجه بسیار عالی و مقتدرانه گرفتند و به مرحله گروهی رسیدند و با روحیه بالایی وارد مسابقات شدند. حتی مقابل السد که بازیکنان بزرگی و سطح بالایی دارد، خیلی خوب نتیجه گرفتند و در آستانه برد بودند. تجربه بالای تیم ژاوی باعث شد تا تیم نکونام در بازی اول 3 امتیاز را نگیرد. رفته رفته به خاطر اینکه دست نکونام بسته بود و بازیکنان باتجربه‌ای که نیاز لیگ قهرمانان آسیا است، روی نیمکت فولاد نبود، تیم به مشکل خورد. اشتباه مرگبار دفاع فولاد منجر به گل شد تا شیرازه‌ی تیم از هم بپاشد. مقابل السد و الوحدات اردن هم آن نتایج لازم بدست نیامد. در کل تلاش بازیکنان فولاد ستودنی بود. با جان و دل و با تمام وجودشان بازی می‌کردند. در گروه سختی قرار داشتند. به نظرم آمادگی تیم‌های این گروه خیلی بیشتر از گروه استقلال بود. النصر خیلی بهتر از الاهلی بود و السد هم سطح بالایی نسبت به الدحیل داشت. فولاد هم می‌توانست جزو تیم‌های صعود کننده باشد اما اتفاق نیفتاد و چیزی از ارزش‌های این تیم واقعا کم نشد.

پرسپولیس با تجربه آسیایی خودش صعود کرد

در گروه پرسپولیس هم الوحده امارات، الریان قطر و گوآ هند بودند. یکی از عامل‌هایی که برای پرسپولیس سخت و دشوار بود، گروه نبود بلکه آب و هوای شرجی و گرم هند بود. آنها با استرس خبرهای ویروس کرونا در شهر گوآ هم تحت فشار بودند. پرسپولیس بازی‌ها را خیلی خوب مدیریت کرد. احساس می‌کنم تیم الوحده نسبت به دو تیم دیگر از لحاظ ساختار تیمی و نظم خیلی بهتر بود. همیشه در تورنمنت‌ها بازی اول خیلی مهم است. پرسپولیس در بازی اول موقعیت‌های زیادی هم از دست داد. مقابل الریان، پرسپولیس عقب افتاد و کم تحرکی این تیم باعث شد نیمه اول با برتری حریف همراه شود. در نیمه دوم تیم راه افتاد و 3 گل به حریف زد. تیم گوا هند هم همان اتفاق افتاد و روی ضربه کاشته گل خوردند اما تجربه زیاد بازیکنان پرسپولیس باعث شد بر حریف غلبه کنند. بازیکنان جدید و مهدی ترابی آماده‌تر نشان دادند. مخصوصاً امید عالیشاه یکی از تأثیرگذارترین مهره‌های چند ماه اخیر بوده است. پرسپولیس با تجربه آسیایی که داشت، قدرت خود را به رخ رقبا کشید و با رهبری سید جلال با امتیاز لازم صعود کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار