دبیر ریاضیات منطقه ۱۶ در روز معلم در گفت وگو با پانا:

در شیوه انتخاب معلمان نمونه به معلمان جوان و خلاق توجه شود

تهران ( پانا ) - کارشناس ارشد ریاضیات منطقه ۱۶، ضمن بیان این که ما با ریاضیات زندگی می کنیم؛ این درس را در تمام کائنات، انسان ها، ماه، خورشید، ستارگان و اجرام آسمانی جاری و ساری دانست.

کد مطلب: ۱۱۸۱۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
در شیوه انتخاب معلمان نمونه به معلمان جوان و خلاق توجه  شود

محسن داداشی حاجی یوسفلو؛ کارشناس ارشد ریاضیات محض، مولف کتاب های کمک آموزشی، مدرس دوره های ضمن خدمت و سر گروه درس ریاضیات، ضمن بیان این که تدریس در فضای مجازی کار بسیار سخت و حساسی برای معلمان و دانش آموزان است، گفت: «باید از همه ابزارها برای تدریس استفاده شود؛ تا دانش آموزان جذب و سال تحصیلی ایّام خاص کرونایی را بدون استرس و نگرانی با موفقیت به پایان برسانند.»

این مدرّس دوره های ضمن خدمت، با تاکید بر ارتباط با دانش آموزان در این دوران تصریح کرد: «در این روزها از شبکه های متعدد مجازی برای تدریس استفاده می شود؛ امّا در تدریس مجازی، این ابزارها کافی نیستند؛ لازمه این کار به عبارتی دیگر مکمل آن، این است که معلمان با دانش آموزان ارتباط بگیرند. شخصا هر گاه دانش آموزی در کلاس های مجازی غیبت می کرد؛ بلافاصله در اولین فرصت تماس می گرفتم و جویای احوالش می شدم. این مسئله بسیار تاثیرگذار بود؛ این ارتباط عاطفی سبب شد تا از غیبت های آن ها به طرز محسوسی کاسته شود.»

داداشی در ارزیابی عملکرد دانش آموزان در دوران قبل از کرونا با شرایط موجود اظهار کرد: «قطعا اگر بخواهیم این دو بازه زمانی را مورد قیاس قرار دهیم؛ تفاوت هایی را شاهد خواهیم بود. بعضی از دانش آموزان، ضعیف و برخی نیز موفق عمل کردند؛ امّا نکته قابل تعمق این است: اگر کسی بخواهد کاری را انجام بدهد هیچ چیزی جلودارش نخواهد بود؛ این به نگرش افراد بستگی دارد.»

سرگروه درس ریاضیات، توصیه هایی را هم برای اولیاء و همکارانش داشت و افزود: «از تمام اولیاء و همکارانم می خواهم تا با کلام و منطق و نرمش و صمیمیّت، با رهنمودهایشان به بچه ها انگیزه و امید بدهند؛ تا آن ها را به این باور ذهنی برسانند که گرچه دوران سختی را پیش رو دارند؛ امّا ما انسانیم و هیچ قدرتی نمی تواند جلو دارمان باشد.»

این کارشناس ارشد ریاضیات، درباره کاربرد ریاضی در زندگی روزمره اظهار کرد: «ریاضیات در زندگی ما جریان دارد. ما با آن زندگی می کنیم؛ ریاضی در کائنات، انسان ها، ماه، خورشید و ستارگان، اجرام سماوی، گیاهان و حیوانات جاری و ساری است. در تمام علوم و صنایع، تکنولوژی های روز، کشاورزی، ورزش، مهندسی، راه سازی، دریا، خشکی و در کل همه جا، رد پایی از ریاضیات را می بینیم. به عنوان مثال ما در دانشگاهی که درس می خواندیم با گراف، مدل سازی کردیم و اینترنت دانشگاه را راه اندازی کردیم. شما می توانید از همین شاخص، برای تجهیز کم هزینه نصب دستگاه های خودپرداز در روستاها نیز بهره ببرید. مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را رصد و حل کنید. البتّه بعضی از این ها فقط ایده است؛ امیدوارم دانش آموزان امروز و مهندسان فردای ایران عزیز، با ارائه الگوهای مناسب ایده های ناب را به منصه ظهور برسانند.»

داداشی، آموزش ریاضیات در دوران ابتدایی را بسیار مهم و حساس دانست و گفت: «در دوره ابتدایی باید از شیوه های خاص آموزشی استفاده کرد. به قول معروف چون سر و کارت با کودک فتاد، هم زبان کودکی باید گشاد. طبیعت ما پر از مفاهیم ریاضی است؛ شما به تار تنیدن عنکبوت یا پیله بستن کرم ابریشم یا لانه سازی پرندگان، پرواز خفاش شب و دیگر مخلوقات خداوند، اگر خیره شوید؛ ریاضیات را خواهید دید. پس با اکران فیلم و یا بردن بچه ها به طبیعت، ریاضی را شیرین و جذاب به آنها آموزش دهید.»

محسن داداشی، در پایان ضمن انتقاد از روش انتخاب معلمان نمونه که بخشنامه ای عمل می شود؛ افزود: «قطعا در هفته معلّم از معلمان برتر در سطح مدارس، مناطق و کشور تقدیر به عمل خواهد آمد؛ امّا شیوه انتخاب، که فقط پارامترهای بخشنامه ای را پیاده می کنند؛ باید بر آن خرده گرفت؛ چرا که در آن برگه های بی روح به معلمان جوان و تازه کار و پر انگیزه، مبدع و خلاق توجه نمی شود. این رویکرد، احساس رقابت و انگیزه را از معلمان جوان می گیرد.»

حُسن ختام اظهارات داداشی، تبریک روز معلم بود. او این روز فرخنده را به تمام خانواده فرهنگیان و مدافعان علم و دانش در عرصه تعلیم و تربیت تبریک گفت و آرزوی سلامتی و شادکامی و قبولی طاعات برای آنان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار