معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

مدرسه جایی برای تمرین زندگی و تجربه عرصه های مختلف تربیت است + عکس

تبریز(پانا) - جلسه هماهنگی معاونین پرورشی، مشاوران و کارشناسان مناطق و نواحی۳۹ گانه استان با حضور معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش و رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت آسیب های اجتماعی استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه جایی برای تمرین زندگی و تجربه عرصه های مختلف تربیت است + عکس

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل اموزش و پرورش آذربایجان شرقی از اجرای سیاست های جدید معاونت پرورشی و فرهنگی و استقرار خط تلفن 1570 اورژانس فوریت های روانی و اجتماعی دانش آموزان خبر داد.

طاهر علمی ضمن گرامیداشت میلاد امام حسن مجتبی (ع) گفت: خدا را شاکریم که به ما سلامتی ، امنیت و عمر داد تا یک ماه رمضان دیگر را زنده باشیم و از فیوضات ماه مبارک بهره مند شویم و نیز بتوانیم معرفتی نسبت به ماه مبارک رمضان و امام حسن مجتبی (ع) پیدا کنیم.

او گفت : سیره اخلاقی، روش، منش، رفتار و کردار امام حسن مجتبی(ع) نمونه روزگار بود، به طوری که می توان گفت وی بخشنده ترین، با سخاوت ترین، حلیم ترین، زاهد ترین، راستگو ترین و پارساترین امام در دوران خود بود.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم و تاکید بر فرمایش مکارم اخلاقی پیامبر اسلام (ص) گفت :معلمان و مربیان در کلاس درس، الگوی عملی و اخلاقی هستند و در شرایط کرونایی نشانه های مکارم اخلاق را از خود نشان دادند و نگذاشتند هیچ دانش آموزی از بهره آموزش و پرورش دور باشند و این جای تشکر و قدردانی دارد.
طاهر علمی با اشاره به اهمیت تربیت دانش آموزان در دوره کرونا و پسا کرونا گفت: برای اینکه در امر تربیت موفق باشیم، به سه مولفه باید بیشتر توجه کنیم. اولی مربی خوب بودن یا معلم خوب بودن است. مربی خوب شخصی است آراسته به مظاهر اخلاق اسلامی و نمونه انسان کامل، که ماموریت دارد، مفاهیم و نمادهای اخلاق اسلامی همانند صداقت، نجابت، صمیمیت و صدها صفات دیگر را با روش خاص و معلم گونه به دانش آموزان منتقل کند. مولفه دوم ؛ مدرسه خوب است. مدرسه خانه دوم دانش آموزان است. همانطور که محیط خانه و خانواده باید دارای یک سری ویژگی ها باشد تا تربیت فرزندان و روابط بین اعضای خانواده به بهترین شکل ممکن انجام شود، محیط مدرسه نیز باید دارای این چنین و ویژگی هایی باشد. مولفه سوم تربیت خوب است. مدرسه نه تنها یک مکان جهت آماده شدن برای زندگی است بلکه در حقیقت جایی برای تمرین زندگی و تجربه عرصه های مختلف تربیت است و به عبارت دیگر مدرسه مکانی برای یادگیری حقوق و مسئولیت های شهروندی است.

وی در ادامه به سه استراتژی مهم حوزه پرورشی در سال 1400 اشاره کرد و گفت: استراتژی اول ما در حوزه پرورشی تحکیم مبانی اعتقادی و دینی دانش آموزان بر اساس ساحت های شش گانه سند تحول است .ما در این خصوص دو وظیفه مهم داریم ؛ اولی دیندار کردن دانش آموز و دومی، عالم بار آوردن آنان است.

وی گفت: استراتژی دوم ما شناسایی و شکوفایی استعدادهای متنوع دانش آموزان با استفاده از اسناد بالا دستی و نیز با استفاده از برنامه های ابتکاری و خلاق گونه مجموعه همکاران در حوزه پرورشی و واحد های آموزشی است و باید نسبت به شناسایی و شکوفایی دانش آموزان نهایت تلاش را انجام دهیم تا به شکوفایی استعداد برسند
و استراتژی سوم ، تلاش برای نشاط و شادابی و بالندگی دانش آموزان چه در دوران کرونا و چه در دوران پسا کرونا است. برای تحقق استراتژی سوم از اکنون باید برنامه ریزی کنیم چرا اگر نشاط باشد آسیب های اجتماعی کاهش پیدا میکند و نشاط پایه اول تربیت است.

علمی گفت: ما برای تحقق سیاست ها و استراتژی های حوزه پرورشی باید به دنبال نو آوری در روش ها و جذاب کردن برنامه ها و عمق بخشی به فعالیت های پرورشی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی باشیم . در همه این زمینه ها باید از افراد صاحب اندیشه و فکر ، خلاق، هنرمند و دارای سوابق پرورشی و اثرگذار استفاده کنیم و در فکر جذب نیروی انسانی قوی و با ذکاوت و هوشمند ، علاقه مند و عاشق به کار برای حوزه پرورشی باشیم و هر منطقه و ناحیه بتواند بیشترین و بهترین نیرو ها را در حوزه پرورشی جذب و مشغول کند، آن مناطق و نواحی مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد که معاونین پرورشی مناطق و نواحی ، کارشناسان ، مشاوران و مربیان با استفاده مطلوب از شبکه شاد در گروه ها و کانال ها، حضور بیشتر پیدا کنند و زمینه حضور دانش آموزان و اولیا حتی همکاران آموزش و پرورش را فراهم کنند.

این مقام مسئول در ادامه به غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و اجرای خوب آن در تابستان امسال با رعایت تصمیمات ستاد کرونا چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی سفارشاتی را بیان کردند و درباره آسیب های اجتماعی به اجرای کامل طرح ها و اجرای دستورالعمل های آن در منطقه، ناحیه و مدرسه تاکید داشت و گفت: دستورالعمل اجرایی برنامه های نماد در سال تحصیلی 1400-1399 به چند بخش تقسیم شده که عبارتند از آموزش، غربالگری، مداخله مدرسه ای، تشخیص و درمان، مددکاری اجتماعی ، اورژانس (فوریت های روانی و اجتماعی) پیگیری و مراقبت و تکمیل فرم خطرپذیری مدارس را از معاونین پرورشی مناطق و نواحی خواستار شدند و گفت: مطابق برنامه زمان بندی، مقرر شده است تا سال 1400 طرح نماد در تمام مدارس مستقر شود و با استقرار آن ، همکاری بین دستگاه ها از طریق یک سامانه جامع نرم افزاری نظامند خواهد شد و آمادگی استان را برای واکنش سریع در فوریت های اجتماعی دانش آموزان با استقرار عن قریب سامانه جامع و خط اورژانس روانی و اجتماعی 1570 اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار