بررسی انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در گفت‌‌وگوی پانا با تحلیلگر مسائل جهان عرب؛

آیا «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه می‌‌ماند

تلاش آمریکا، رژیم اشغالگر و عربستان برای دخالت در انتخابات سوریه، آیا تاثیری در تغییر صحنه سیاسی این کشور خواهد داشت؟

تهران (پانا) - هانی‌زاده، تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب درباره احتمال پیروزی مجدد «بشار اسد» در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه و میزان تاثیرگذاری دخالت کشورهای دیگر در این انتخابات توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۸۰۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
آیا «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه می‌‌ماند

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در خرداد پیش رو، اظهار کرد: «انتخابات ریاست جمهوری سوریه که در خردادماه پیش‌رو برگزار می‌شود یک انتخابات همه جانبه هست و بشار اسد، رئیس‌جمهوری فعلی سوریه هم یکی از نامزدهای این انتخابات به شمار می‌رود.»

وی با بیان اینکه در بحران 10 سال اخیر سوریه، نقش بشار اسد در کنترل این بحران و تقابل نفس‌گیر با بحران‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کاملا نقش تاثیرگذاری بوده است؛ گفت: «پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در این انتخابات، شماری از افراد مستقل، حتی مخالفان سیاسی و حتی وابستگان به حزب بعث نیز شرکت خواهند کرد.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه کمیته‌ای زیر نظر مجلس سوریه تشکیل شده است تا صلاحیت افراد را بررسی کند، گفت: «به نظر می‌رسد شانس بشار اسد برای انتخاب شدن و احراز اکثریت آراء بسیار بالاست. ضمن اینکه اکثر نمایندگان مجلس وقتی به صورت جمعی به یک فرد معین رای دهند، طبیعتا اقبال عمومی برای رای دادن به همان فرد خواهد بود.»

هانی‌زاده با تاکید بر اینکه بشار اسد قطعا در انتخابات آینده پیروز خواهد شد، اظهار کرد: «این پاسداشتی از سوی مردم و نهادهای مردمی نسبت به تلاش‌های بشار اسد برای خارج کردن سوریه از بحران 10 ساله است.»

این تحلیلگر مسائل جهان عرب ادامه داد: «به نظر می‌رسد این انتخابات کنترل شده خواهد بود. افرادی هم داوطلب خواهند شد، افرادی که مخالف سیاسی داخلی هستند در انتخابات شرکت خواهند کرد ولی شانس چندانی ندارد. شانس پیروزی بشار اسد در انتخابات آینده برای چهارمین بار بالا خواهد بود.»

هانی‌زاده گفت: «بشار اسد از سال 2000 و پس از مرگ مرحوم حافظ اسد، پدر وی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و چندین دوره 6 ساله هم در انتخابات شرکت کرده و پیروز شده است و در انتخابات آینده هم با رای بالایی قطعا پیروز خواهد شد.»

وی درباره احتمال دخالت دیگر کشورها از جمله کشورهای منطقه و غربی در این انتخابات و تاثیرگذاری این دخالت‌ها نیز گفت: «تلاش‌های زیادی در گذشته هم انجام شده؛ علی‌رغم دخالت‌ها و هزینه‌های سنگینی که رژیم‌های مرتجع حوزه خلیج فارس از قبیل عربستان، امارات و بحرین و حتی قبل از آن قطر کرده بودند تا خاندان اسد در ساختار قدرت نمانند، ولی به دلیل جایگاهی که خانواده اسد در طول نیم قرن گذشته در ساختار قدرت سوریه پیدا کرده‌اند و داشته‌اند و نقشی که علوی‌ها در ساختار قدرت دارند و هم اینکه خانواده اسد یک خانواده ریشه‌دار است و جایگاه خاصی در میان مردم به ویژه مناطق ساحلی سوریه دارند، لذا صلاح در این است که بشار اسد بماند و مردم سوریه هم اعتقاد دارند که خانواده اسد خدمات زیادی به مردم سوریه کرده‌اند. یک قطب کامل مردمی هستند که در تقابل با جریان‌های ارتجاع و نفوذ صهیونیسم نقش داشتند و دارند و به همین دلیل خانواده اسد بین جوانان و مردم سوریه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.»

این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: «به هر حال آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان دنبال این هستند که با برکناری بشار اسد و انتخاب فردی که در تقابل با محور مقاومت است، صحنه سیاسی را عوض کرده و بشار اسد را از چرخه قدرت خارج کنند تا محور مقاومت تضعیف شود، اما نقشی نخواهند توانست داشته باشند. بشار اسد پیروز می‌شود و پیروزی بشار اسد به معنای پیروزی محور مقاومت خواهد بود و این طبیعتا با رویکردهای عربستان، آمریکا و رژیم اشغالگر کاملا مغایرت دارد.»

هانی‌زاده گفت: «اما اکنون عربستان به لحاظ سیاسی دیگر در جایگاهی نیست که بتواند در بحران‌های منطقه‌ای ایفای نقش کند. این کشور اکنون به شدت دچار انزوا شده است و تلاش می‌کند از طریق ترمیم روابط خود با ایران و کشورهای منطقه به نوعی از این انزوا خارج شود. تاثیرگذاری خارجی بر صحنه داخلی سوریه اکنون کمتر شده است.»

این تحلیلگر مسائل جهان عرب در پایان گفت: «در بحرانی نفسگیر که بیش از 30 کشور علیه سوریه مستقیما ورود پیدا کرده‌اند و بیش از 150 گروهک و عنصر تروریستی در سوریه وارد شدند تا سوریه را از محور مقاومت جدا کنند ولی شکست خوردند؛ این نتیجه مدیریت هوشمندانه بشار اسد است. سوریه همچنان مهمترین عضو کشورهای جبهه مقاومت در برابر رژیم اشغالگر باقی می‌ماند، هرچند این کشور آسیب جدی دیده است و حجم خسارت و خرابی‌های سوریه از 600 میلیارد دلار هم بالاتر رفته است. اما فردی که باید در بازسازی سوریه ایفای نقش کند اکنون کسی جز بشار اسد نخواهند بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار