بابک بهداد: مصوبه هیات دولت می‌تواند مستندسازی در ارگان‌ها را تخصصی کند

تهران (پانا) - رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران ابراز امیدواری کرد مصوبه تازه هیات دولت به تخصصی شدن مستندنگاری در حوزه‌های مختلف بیانجامد.

کد مطلب: ۱۱۸۰۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد
بابک بهداد: مصوبه هیات دولت می‌تواند مستندسازی در ارگان‌ها را تخصصی کند

بابک بهداد مستندساز با اشاره به مصوبه تازه هیات دولت و توئیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: مستندسازان سالها از روند غیر تخصصی حاکم بر تولید مستندسازی در بسیاری از سازمان‌ها و نهادها گله داشتند و این نقد را در جلسات با ارگان‌های مختلف مطرح می‌کردیم. نظر ما این است که پروژه‌ها باید توسط مستندسازان حرفه‌ای و وابسته به صنف مستندسازان انجام شود و تنها به ثبت تصاویر توسط بخش روابط عمومی بسنده نشود.

این کارگردان ادامه داد: مستندسازی، تخصصی و کاملا حرفه‌ای است و کسی که مستندساز است می‌تواند در پروسه صحیح تولید برای یک پروژه قرار گیرد و یک مستند موثر و عمیق‌تری درباره موضوع مورد نظر تولید کند. امیدوارم این مصوبه زمینه تخصصی شدن مستندنگاری از پروژه ها را فراهم کند.

کارگردان « بهارستان خانه ملت» با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا برای مستندسازان مانند سایر حرفه‌ها مشکل‌ساز بوده است گفت: بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در جهان گذشته است و در این مدت هم گروه های تولید کننده فیلم مستند و هم اشخاص و موضوعاتی که قرار بود جلوی دوربین مستندسازان بروند دستخوش تغییراتی شدند که به واسطه گسترش این بیماری در جامعه به وجود آمده بود. بسیاری از پروژه‌هایی که تلویزیون یا مراکز فیلمسازی تولید می‌کردند دچار وقفه شدند و حتی تعدادی از مستندسازان و عوامل تولید فیلم‌ها و افرادی که قرار بود جلوی دوربین بروند گرفتار بیماری کرونا شدند.

بهداد افزود: البته مستندسازان فیلم‌سازان ورزیده‌ای هستند و ما همیشه در کوران مشکلات و بحران مانند جنگ ، سیل، زلزله، آتش‌سوزی جنگل‌ها، اعتراض‌ها و... حضور داشته‌ایم و دوربین ما هرگز خاموش نشده و به ضبط حقیقت پرداخته است. در دوران کرونا نیز بسیاری از مستندسازان خود را با فضای کنونی به نحوی تطبیق داده‌اند و با وجود محدودیت‌ها شروع به کار کرده و برای مردم فیلم مستند تولید کرده‌اند ضمن اینکه گروه‌های مستندسازی تیم‌هایی جمع و جورتری نسبت سایر گروه‌های فیلمسازی هستند. مستندسازان با استفاده از دانش و تجربه‌ای که با کار کردن در دوارن سخت کسب کرده‌اند در این بحران همه‌گیر جهانی نیز با دقت و سرعت عمل و با نظرکردن به ادامه کارشان مشغولند.

بهداد در جواب این سوال که کمیت تولید آثار مستند در دوران کرونا چگونه بوده است گفت: تعداد آثار تولید شده کاهش پیدا کرده است اما به جرات می‌توانم بگویم تمرکز فیلمسازان خوب روی کار و موضوعاتی که پیگیری می‌کردند باقی مانده و در فیلم‌هایی که اخیرا از دوستان مستندسازم دیده‌ام آسیبی از نظر فرم و محتوا به لحاظ کیفی وارد نشده است. مستند سازان شاخص کشور در این دوران نیز با همان وسواس و دقتی که مورد نیاز یک فیلم خوب است کارهای‌شان را تولید کرده‌اند و شرایط دشوار فیلمسازی در دوران کرونا آسیبی به فیلم های‌شان وارد نکرده است.

کارگردان فیلم مستند «نامه» گفت: از همان زمان که ویروس کرونا در جهان و کشور ما شیوع پیدا کرد مستندسازان نه فقط در ایران که در کل دنیا دست به کار شدند و تلاش کردند تا با نگاه‌های متفاوت روایت‌های متعددی را از مواجه با بحران کرونا در آثارشان ارائه دهند . این فیلم ها عبارت بودند از آثار خبری، گزارشی، آموزشی و... به جرات می‌توان گفت از همان روزهای ابتدایی مستندسازان دست به کار شده و در جامعه و مراکز درمانی و در بین بیماران رفته و و برای آگاهی دادن به مردم شروع به مستندسازی کردند و تا جایی که من می‌دانم گروه‌های بسیاری برای اینکه بتوانند ماهیت این بیماری را به مردم نشان دهند و آنها را از خطر دور نگه دارند، ریسک کرده و در خط مقدم مبارزه همراه با کادر درمان فعالیت کرده‌اند. از دستاوردهای این مستند سازان بازتاب تلاش، شجاعت، تخصص و انسانیت کادر درمان و گروه‌های امدادی مردمی بود و امروز تمام مردم دنیا خود را مدیون این قشر می‌دانند. این آثار مستند درچند جشنواره از جمله جشنواره سلامت و سینما حقیقت بازتاب‌های بسیار خوبی داشتند.

بهداد در پایان با اشاره به اینکه کرونا بر روابط اجتماعی و حتی دید ما به انسان و جهان تاثیر گذاشته و نگاه ما را دستخوش تغییر کرده است، گفت: طبعا این موضوع بر نگاه مستندسازان نیز اثرگذار بوده و در آینده شاهد بازتاب آن در آثار مستند و داستانی خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار