پوشش گیاهی جنگل های گلستان نابود شد

گلستان(پانا)-معاون فنی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت نتایج نخستین بررسی‌های انجام شده بر روی پوشش گیاهی ۲ منطقه حفاظت شده پارک ملی گلستان و جهان نمای کردکوی نشان می‌دهد که پوشش گیاهی سه هزار و ۶۷۰ هکتار از این مناطق بر اثر آفت و بیماری‌های درختان جنگلی این مناطق از بین رفت.

کد مطلب: ۱۱۸۰۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
پوشش گیاهی جنگل های گلستان نابود شد

به گزارش ایرنا؛وحید خیرآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع پوشش گیاهی از بین رفته ناشی از آفات و بیماری‌ها، سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن مربوط به پارک ملی گلستان و ۴۷۰ هکتار نیز مربوط به منطقه حفاظت شده جهان نمای کردکوی است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست کشور دارای ۲۹۵ منطقه تحت مدیریت شامل پارک ملی، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش است که برای نخستین بار به صورت پایلوت پروژه شناسایی پهنه‌های آلوده در پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده جهان نمابه آفات و بیماری‌ها اجرا شد.

خیرآبادی اضافه کرد: اجرای مرحله نخست این پروژه با همکاری تیمی متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان اسفند پارسال به پایان رسید و جمع‌بندی از آخرین وضعیت آفات و بیماری‌های این مناطق تهیه شد.

وی گفت: امسال اجرای مراحل مختلف استفاده از روش‌های مناسب زیستی و فیزیکی مبارزه با آفات و بیماری‌ها و به دنبال آن احیای مناطق آسیب دیده در دستورکار قرار دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: در مرحله نخست این پروژه ۵۴۵ قطعه خوشه گیاهی به عنوان نمونه درپارک ملی گلستان و ۱۱۰ قطعه خوشه از منطقه حفاظت شده جهان نما انتخاب و مختصات جغرافیای آنها در نقشه پیاده‌سازی شد.

خیرآبادی گفت: در ادامه تیم‌های مختلفی برای بررسی میدانی به مناطق مورد نظر اعزام و اطلاعات پوشش گیاهی و عوامل بیماری‌زاشناسایی و وضعیت سلامت منطقه جنگلی از لحاظ میزان خسارت وارده از آفات و بیماری‌ها به کانون‌های قرمز با بیش از ۶۰ درصد،نارنجی با ۳۰ تا ۵۹ درصد، زرد بین پنج تا ۲۹ درصد، سبز با کمتر از پنج درصد (سالم) و قهوه‌ای به معنی از بین رفتن کامل پوشش گیاهی بر اثر آفات و بیماری‌ها تقسیم بندی شد.

وی افزود: مجموعا در پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده جهان‌نما ۱۸ گونه بیماری زا مانند "زغالی، فتیله نارنجی، لکه قیری، لکه برگی، سفیدک، پوسیدگی ریشه"، ۹ گونه آفت مانند "پروانه خالدار، پروانه برگ خوار، پروانه جوانه خوار بلوط، پروانه دم قهوه‌ای، سوسک برگ خوار و شپشک پنبه‌ای" و ۲ گونه گیاه نیمه انگلی "دارواش و ارس واش" شناسایی شد.

معاون حفاظت محیط زیست گلستان اظهارداشت: با انجام کار آزمایشگاهی و بررسی میدانی از مجموع وسعت پارک ملی گلستان،پوشش گیاهی ۷۲ هکتار در کانون قرمز، ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار نارنجی، ۲۵ هزار هکتار زرد، ۶۰ هزار هکتار سبز(سالم) و سه هزار و۲۰۰ هکتار نیز در کانون قهوه‌ای قرار گرفت.

خیرآبادی افزود: وسعت ۵۳ هکتار از منطقه حفاظت شده جهان‌نما به عنوان کانون قرمز، هزار هکتار نارنجی، ۱۷ هزار هکتار زرد، ۱۳هزار هکتار سبز و ۴۷۰ هکتار به عنوان کانون قهوه‌ای تقسیم شد.

وی اضافه کرد: مراحل بعدی این پروژه شامل راهکارهای کنترل و حفظ وضع موجود و استفاده از روش‌های مناسب زیستی و فیزیکی مبارزه با آفات و در نهایت احیای مناطق آسیب دیده از آفات و بیماری‌ها، امسال و سال‌های بعد اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستاندار ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره این پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قراردارد.

همچنین جهان نما از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده زیرپوشش مدیریتی حفاظت محیط زیست کشور است و در ردیف مناطق چهارگانه این سازمان به شمار می رود.

منطقه حفاظت شده جهان نما با وسعتی بیش از ۳۱ هزار هکتار در حوزه گرگان و کردکوی واقع است که حدود ۲۰ هزار هکتار آن درحوزه استحفاظی شهرستان کردکوی در غرب گلستان قرار دارد.

از نظر وضعیت جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی بوده و ارتفاع آن از ‎ ۶۰۰متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا سه هزارو ‎ ۸۶متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت متغیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار