در گفت‌وگو با پانا:

بهشتی‌پور: گفت‌وگوی ایران و عربستان ارتباط مستقیمی با مذاکرات وین ندارد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مذاکرات عربستان و ایران ارتباطی با مذاکرات وین ندارد، تاکید کرد لغو تحریم‌ها هم هیچ ارتباطی با انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
بهشتی‌پور: گفت‌وگوی ایران و عربستان ارتباط مستقیمی با مذاکرات وین ندارد

حسن بهشتی‌پور درباره مذاکرات وین و احتمال لغو تحریم‌ها به پانا گفت: «هنوز زمینه لغو همه تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم نشده است، مگر تحریم‌های فروش نفت، پتروشیمی و بانک مرکزی به حالت تعلیق در بیایند.»

وی با بررسی شرایط موجود و روند مذاکرات وین تصریح کرد: «بعید است تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری تمام تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند. لغو تحریم‌ها هیچ ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری و پروسه زمانی ندارد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه مذاکرات نیازمند تکنیک‌های دیپلماتیک است، توضیح داد: «جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که باید همه تحریم‌ها، یک جا لغو و راستی آزمایی صورت بگیرد در مقابل نیز آمریکایی‌ها از سلاح تحریم دست برنمی‌دارند.»

بهشتی‌پور در ادامه به تهیه پیش‌نویس‌ها در مذاکرات وین اشاره کرد و افزود: «در هر مذاکره‌ای طرفین سعی بر نزدیکی به یکدیگر دارند؛ در برجام هم مقامات ایرانی و آمریکایی از برخی خواسته‌های خودشان گذشتند و به نتیجه هم رسیدند.»

وی تاکید کرد: «پیش‌نویسی که تهیه خواهد شد قطعاً مربوط به جزییات است، بنده و دیگر کارشناسان هم از جزییات آن اطلاعی نداریم. بنابراین اگر طرفین به سمت هم حرکت کنند، شاید بتوان به نتیجه مذاکرات وین امیدوار بود.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پرونده هسته‌ای ایران زیر نظر مقامات عالی رتبه نظام بوده و دولت‌ها فقط تسهیل‌گر و اجراکننده سیاست‌ها هستند، گفت: «ایالات متحده در مسائل کلان مانند هسته‌ای با سیاست‌های کلان نظام طرف است.»

بهشتی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات مقامات جمهوری اسلامی و عربستان اشاره کرد و گفت: «مذاکرات صورت گرفته جنبه امنیتی دارند، یعنی مقامات امنیتی ایران مسئول مذاکره هستند و هدف از آن هم رفع مشکلات میان دو کشور است.»

بهشتی‌پور اضافه کرد: «مذاکره مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان را اقدامی مثبت تلقی می‌کنم. فشار سیاست‌های جو بایدن علیه عربستان و همچنین عدم نتیجه در جنگ با یمن باعث شد تا سعودی‌ها مستقیماً با جمهوری اسلامی ایران وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند.»

وی در ادامه گفت: «مذاکره جمهوری اسلامی و عربستان، ارتباط مستقیمی با مذاکرات وین ندارد. فشار دموکرات‌ها به عربستان به دلیل قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی است. حتی آمریکایی‌ها به سعودی‌ها گفته‌اند تا زمانی که مشکل یمن برطرف نشود تجهیزات خاص نظامی را تحویل این کشور نخواهند داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار