سخنگوی وزارت بهداشت:

85 درصد واکسن جهان در اختیار 8 کشور قرار دارد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸۵ درصد واکسن جهان در اختیار هشت کشور قرار دارد، گفت موضوع واکسن یک معضل جهانی است.

کد مطلب: ۱۱۷۹۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
85 درصد واکسن جهان در اختیار 8 کشور قرار دارد

به گزارش وبدا، سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت در سفر یک روزه به استان مازندران که به منظور نظارت بر انجام واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندارن به عنوان ناظر عالی وزیر بهداشت در استان‌های شمالی انجام شد، بیان کرد: در مازندران گزارش مفصلی در خصوص بیماری کرونا داده شد که به تعداد تست‌هایی که برای شناسایی بیماران گرفته شده، روند بیماریابی و وضعیت درمان در استان مازندران اشاره داشت.

وی با بیان اینکه در این استان فاصله کوتاه میان دو پیک سوم و چهارم کمی مشکل ساز شد اما استان مازندران آمادگی لازم را داشت، خاطر نشان کرد: در این شرایط به دلیل سفرهای انجام شده در ایام تعطیلات نوروز بار بیماری در این استان رشدی دوباره پیدا کرد. در سفر به دانشگاه علوم پزشکی مازندران به نسبت به نظر می‌آید این استان نیز در حال رسیدن به ثبات در تعداد بیماران بستری است و شرایط تحت کنترل قرار دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: با برنامه‌های بسیار خوبی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پیش گرفته‌اند امیدواریم روندی نزولی بیماری را در طی دو هفته آینده در این استان شاهد باشیم.

افزایش خدمات سرپایی از نکات مثبت در مدیریت پیک چهارم کرونا محسوب می‌شود

لاری با بیان اینکه یکی از کارهای بسیار خوب و شاخصی که انجام شده است افزایش خدمات بیمارستانی به شکل سرپایی است، گفت: با ارائه مراقبت‌های سرپایی بیمار قبل از بستری شدن داروهای آنتی وایرال دریافت خواهد کرد. مازندران جزء دانشگاه‌هایی بوده است که در دوره‌ای که کشور در آرامش قرار داشت، دچار پیک کرونا شد و در آن زمان تعداد قابل توجهی تست تشخیصی انجام داد که یکی از سلاح‌های اولیه ما برای مبارزه با بیماری کرونا، تشخیص است و انجام تست‌های تشخیصی در این میان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت به رهگیری خوب و مناسب بیماران کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره و ابراز کرد: در این دانشگاه در ازای هر یک نفر مبتلا به بیماری کووید ۱۹، هفت نفر مورد رهگیری قرار می‌گیرند که این افراد قالبا افرادی هستند که با فرد مبتلا در تماس بوده‌اند تا از این طریق بیمار در مراحل اولیه ابتلا مورد تشخیص، تحت کنترل، ایزوله و قرنطینه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم برای تعداد تخت‌های بیمارستانی شده است تا بیماران در دریافت خدمات دچار مشکل نشوند، افزود: بیمه نیز همکاری‌های خوبی داشته است تا بیماران برای دریافت درمان‌های آنتی وایرال دچار مشکل نشوند که امیدواریم در این میان استان مازندران و دانشگاه علوم پزشکی مازندران بتواند مسیر پیش رو را به خوبی طی کند تا ان شاالله از پیک چهارم نیز عبور کنیم.

۸۵ درصد واکسن جهان در اختیار 8 کشور قرار دارد

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون کرونا، بیان کرد: روند واکسیناسیون در کشور بر اساس پیش‌بینی‌هایی که داشتیم و وعده‌های کشورهایی که بنا بود به ما واکسن بدهند آن‌گونه که باید محقق نشد. البته موضوع واکسن یک معضل جهانی است و تعداد محدودی از کشورها اکنون ۸۵ درصد واکسن موجود را به خود اختصاص داده‌اند که تعداد این کشورها به اندازه تعداد انگشتان یک دست است.

لاری اضافه کرد: ایران در این زمینه سرعت بیشتری پیدا کرده است که ان شاالله به زودی گروه یک که کادر بهداشت و درمان کشور را شامل می‌شود به صورت کامل واکسینه خواهیم کرد. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در استان مازندران تا ۵ اردیبهشت ماه جاری واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان به پایان خواهد رسید. در این گروه دانشجویان دستیاری و بالینی که در مراکز آموزشی و درمانی در حال خدمت هستند قرار دارند.

ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی، خاطر نشان کرد: بخش خصوصی، نظام پزشکی، بیماران خاص، سالمندان، جانبازان بالای ۷۰ درصد، (۵۰ درصد تزریق شده‌اند) و دیگر جانبازان عزیز با درصدهای پایین‌تر در این گروه قرار دارند که واکسن به این عزیزان تزریق خواهد شد.

واکسن‌های برکت و پاستور وارد کارآزمایی بالینی ۳ شدند

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به وضعیت واکسن‌های داخلی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر واکسن برکت و پاستور وارد کارآزمایی بالینی ۳ شدند، واکسن پاستور در مازندران پایلوت شده است و این استان جزء هفت استانی است که پایلوت واکسن پاستور در حال انجام است. پنج شنبه نیز واکسن برکت کارآزمایی بالینی ۳ را آغاز کرده است که به نظر می‌رسد این دو واکسن خوب ایرانی، تیرماه و یا خردادماه جاری با تولید انبوه به فرایند پوشش دیگر گروه‌ها در کشور خواهد رسید.

۶۰ میلیون دُز واکسن اسپوتنیک روسیه به زودی وارد کشور خواهد شد

وی با اشاره به وضعیت واکسن‌های خارجی کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر برای اتمام واکسیناسیون گروه‌های در نظر گرفته شده در مرحله اول، تعداد واکسن‌های وارداتی قابل قبول است و ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک روسیه نیز به مرور وارد کشور خواهد شد که زمان دقیق دریافت این محموله هنوز مشخص نیست.

لاری درخصوص شایعاتی در خصوص ایجاد مشکلات خونی پس از استفاده از واکسن آسترازنکا در کشور، بیان کرد: این شایعات بر پایه علمی عنوان نمی‌شود، البته هر واکسنی ممکن است عوارضی داشته باشد، این واکسن به تعداد افراد زیادی در کشورهای اروپایی تزریق شده است و ممکن است به دلیل این فراوانی تعداد افراد بیشتری خبر از عوارض واکسن بدهند که بر اساس صحبت‌های انجام شده از هر ۲۰۰ هزار نفر یک نفر به دلیل استفاده از این واکسن دچار مشکلات خونی شده است که با توجه به تعداد بالای مرگ بر اثر بیماری کرونا این عدد قابل توجه نیست.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تعداد بالای مرگ و میر در جهان و ایران را به دلیل شیوع بالای ویروس کرونا نگران‌کننده دانست و گفت: سازمان بهداشت جهانی در خصوص واکسینه شدن مردم جهان در برابر کرونا اعتقاد دارد که هر واکسنی که در دسترس دارید را برای در امان ماندن از کرونا تزریق کنید. البته در خصوص استرازنکا اجباری برای تزریق این واکسن نیست و مردم با رضایت خود و داوطلبانه این واکسن را دریافت می‌کنند. علی‌رغم اینکه این موضوعات در فضای مجازی مطرح شده است اما به لطف خدا در واکسن‌های تزریقی مشکل خاصی را نداشته‌ایم البته راه درمانی مقابله با مشکلات ناشی از تزریق این واکسن نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار