رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

وضعیت کرونایی آذربایجان شرقی بحرانی است

تبریز(پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شیوع نگران کننده کرونا در استان اشاره کرد و گفت اگر مردم رعایت نکنند وضعیت آذربایجان شرقی بیش از این بحرانی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت کرونایی آذربایجان شرقی بحرانی است

محمدحسین صومی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت با شعار «ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» گفت: چندین سال است به علت اینکه ۱۸ یا ۱۹ فرودین بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی روز جهانی سلامت است هفته اول اردیبهشت در ایران هفته سلامت عنوان شده و گرامی داشته می شود. سلامت در هر زمینه و هر جایی مهم است.

یکی از پایه‌های بهداشت عدالت است

وی با بیان اینکه یکی از پایه‌های بهداشت عدالت در سلامت است گفت: اگر قرار است انسان ها سالم بمانند باید در همه جا سالم بمانند. وقتی نیاز بیشتر می‌شود، عدالت زیر سئوال می رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: به خاطر افزایش نیاز به اکسیژن در این مقطع برخی افراد دستور عدم خروج اکسیژن از استان خودشان را داده‌ بودند. چنین دستورهایی باعث می‌شود تا یک فرد نیازمند به اکسیژن به خاطر کمبود اکسیژن جان خود را از دست دهد در حالی که در چند کیلومتر آن طرف‌تر و در استان دیگر کل تانک‌ها پُر از اکسیژن است.

یک هزار و ۶۰۶ نفر بستری بیمار کرونایی در بیمارستان

صومی آمار بستری کرونا را در آذربایجان‌شرقی یک هزار و ۶۰۶ نفر خواند و افزود: این تعداد هشت درصد بیش از آمار پیک موج سوم است.
وی افزود: تخت های ویژه ۳۰۴ تا است که ۱۵ الی ۲۰ درصد بستری‌ها در بخش ویژه هستند. همچنین در حال حاضر ۱۵۱ نفر به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند.

وی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۶ نفر در بیمارستان بستری شده و که ۲۳ نفر نیز در این مدت جان خود را از دست داده‌اند.

تحول ۴۱ هزار و ۵۳۶ دوز واکسن به استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به آخرین وضعیت تزریق واکسن در استان اشاره کرد و افزود: ۴۱ هزار و ۵۳۶ دوز واکسن تحویل شده است.

وی ادامه داد: واکسن اسپوتنیک وی برای کادر درمان و بهداشت، نظام پزشکی، اورژانس ۱۱۵، سالمندان در حال نگهداری در مراکز سالمندی، جانبازان که از سوی بنیاد شهید معرفی شده اند،آرامستان‌ها، کادر آزمایشگاهی و پزشک قانونی تزریق شده است.

صومی با بیان اینکه واکسن سینوفارم نیز به تعداد محدود به کادر درمان، پاکبانان و بیماران خاص اعم از (دیالیزی، پیوندی، سرطان‌ها با بیماری فعال، بیماران هموفیلی و تالاسمی ماژور، ام اس و پروانه‌ای) تزریق شده است، افزود:
واکسن بهارات نیز برای کادر بهداشت و درمان تزریق شده و همچنین واکسن آسترازنکا نیز علاوه بر کادر بهداشت و درمان برای جانبازان و برخی از اعضای نظام پزشکی تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: دقت و سرعت بر اساس سند ملی واکسیناسیون با انتخاب افراد انجام گرفت به طوریکه تاکنون هیچ کدام از افراد صاحب قدرت در استان تقاضای واکسن برای خود نکرده است.

ممنوعیت انتقال واکسن به غیر

دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه نمی توان واکسن را به غیر انتقال داد افزود: در بین کادر درمان یک تخلف داشتیم که همکار پزشک در پی عدم امتناع همکارش برای زدن واکسن آن واکسن را به همسرش داده بود.

صومی با بیان اینکه معمولا سند ملی واکسیناسیون، توسط معاونت بهداشتی و با مشارکت کلیه افراد صاحب‌نظر تدوین می‌شود، گفت: فعلا در واکسیناسیون گروه اول هستیم و بعدا بر اساس واکسن در دسترس می‌توان گروه‌های هدف را اولویت‌بندی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز وضعیت استان را بحرانی خواند و گفت: بر اساس تجربیات قبلی دو هفته اول اردیبهشت وضعیت خرابی خواهیم داشت. وضعیت وخیم در شهرستان‌ها متغییر است. مرند و اهر از مناطقی هستند که در شرایط قرمز قرار دارند، ولی وضعیت حادی از لحاظ تخت بیمارستانی و اکسیژن وجود ندارد.

وی افزود: منتظر این هستیم که از خرداد ماه واکسن ایرانی وارد بازار شود و در گروه‌های مختلف واکسیناسیون را انجام دهیم.

وی آخرین وضعیت بیماری استاندار آذربایجان‌شرقی را خوب خواند و گفت: امروز تست مجدد از وی انجام خواهد گرفت و امیدواریم در چند روز آینده دوباره به استانداری برگردد.

۸ هزار تخت فعال در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطر نشان کرد: ۸ هزار تخت فعال در استان داریم و هزار تخت نیز تا یک ماه آینده وارد چرخه خواهند شد.
وی گفت: بیماری کوئید ۱۹ مصرف اکسیژن بسیار زیادی دارد. تولید اکسیژن برای انتقال به تانک در بناب و بستان آباد است که میزان آنها بسیار کم است ولی در کل مشکل کمبود اکسیژن وجود ندارد.
وی تاکید کرد: اگر وضع موجود ادامه یابد، قطعا وضعیت وخیم‌تر خواهد شد. هر روز با ۳۰۰ نفر بستری اوضاعی خوبی نخواهیم داشت. اگر به محدودیت‌های آبان ۹۹ برگردیم قطعا می توان به شیب نزولی رسید.
صومی در پایان به آمار کرونا از ابتدا تا کنون در استان اشاره کرد و افزود: ۴ هزار و ۳۴۵ نفر در استان فوتی داشته ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار