اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

روند صعودی کرونا؛ شهرهای قرمز افزایش یافت

تهران (پانا) - افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا، افزایش تعداد شهرهای قرمز، آغاز تزریق واکسن کرونا به یک میلیون ایرانی، آزار جنسی دختر۱۷ماهه توسط پدر جنایتکار، زلزله شدید در جنوب ایران و جنجال حذف غربالگری زنان باردار از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۷۹۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
روند صعودی کرونا؛ شهرهای قرمز افزایش یافت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون دو میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۱۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۹۵۸ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۶۷ هزار و ۹۱۳ نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

افزایش تعداد شهرهای قرمز

در هفته‌ای که سپری شد، تعداد شهرهای در وضعیت قرمز کرونا از 275 شهر به 301 شهر افزایش یافت و ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار گرفت.

سیر صعودی کرونا در کشور

روند ابتلا و فوتی‌های کرونا در هفته‌ای که سپری شد، سیری صعودی به خود گرفت. این روند در برخی استان‌های کشور از جمله تهران نگران کننده است زیرا فقط در یک روز از هفته‌ای که گذشت تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در تهران از 150 نفر فراتر رفت. همچنین به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونای کلانشهر، در تهران میزان بستری و میزان فوتی‌ها در بخش‌های ویژه سیر صعودی دارد و به نظر می‌رسد، رسیدن به سیر کاهشی به سادگی اتفاق نیفتد.

نقض قرنطینه از سوی 21 هزار نفر

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ۲۱ هزار نفر به صورت قطعی قرنطینه را نقض کردند. این را بابک دین پرست، دبیر قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد و گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت میانگین در کشور به ۵۵ درصد رسیده که باید این میزان به بالای ۹۰ درصد افزایش پیدا کند.

آغاز تزریق واکسن کرونا به یک میلیون ایرانی

تامین واکسن کرونا در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و تاکنون ۴۹۷ هزار و ۴۱۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۴۳ هزار و ۷۸۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۴۱ هزار و ۲۰۲ دوز رسید. در هفته‌ای که سپری شد، تزریق یک میلیون دوز واکسن به گروه‌های اولویت‌دار آغاز شد. سعید نمکی، وزیر بهداشت با اعلام این خبر گفت: این یک میلیون نفر شامل، افراد باقی مانده از واکسیناسیون قبلی از کادر بهداشت و درمان تا بیماران صعب ‌العلاج، سرطانی و گروه‌ های آسیب پذیر که گروه اول هدف ما بودند، است.

انجام واکسیناسیون رایگان کرونا طبق اولویت‌بندی

همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بر واکسیناسیون رایگان علیه کووید۱۹ در قالب نظام شبکه و طبق اولویت‌بندی صورت گرفته، تاکید کرد و گفت: اگر کسی در اولویت دریافت واکسن نباشد باید صبر کند تا نوبتش شود که بتواند واکسن را دریافت کند. معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد که اصحاب رسانه ‌و خبرنگاران در گروه مشاغل حساس و در اولویت سوم دریافت واکسن کرونا هستند و اگر این دور را تمام کنیم به مشاغل حساسی همچون خلبانان، اصحاب رسانه، زندانیان و ... خواهیم رسید.

ماجرای آزار جنسی دختر۱۷ماهه توسط پدر جنایتکار

در نخستین روزهای فروردین امسال زن جوانی دختر 17 ماهه‌اش را به بیمارستان رساند و گفت: «امروز برای خرید از خانه بیرون رفتم و بچه را پیش پدرش گذاشتم اما وقتی به خانه برگشتم متوجه شدم حال دخترم خوب نیست چند ساعت بعد هم تب کرد که او را به بیمارستان آوردم.» وقتی پزشکان دخترک را معاینه کردند متوجه شدند وی به‌طرز هولناکی مورد شکنجه قرار گرفته است. بنابراین موضوع را به پلیس شهرری خبر دادند. با توجه به اظهارات زن جوان، شوهرش دستگیر شد و به شکنجه دختر کوچکش اعتراف کرد. بدین ترتیب وی بازداشت شد تا به جرم وی رسیدگی شود. همسر متهم به‌عنوان ولی دم کودک 17 ماهه درخواست اشد مجازات برای همسرش کرد و گفت: «من بجز ساناز پنج فرزند دیگر هم دارم. با همسرم آنها را بزرگ کردیم و من به همسرم اعتماد داشتم. اصلاً فکر نمی‌کردم او چنین کاری بکند. خودم را نمی‌بخشم که دخترم را پیش پدرش گذاشتم و با توجه به کاری که کرده است درخواست اشد مجازات را برای او دارم.» پزشکی قانونی در گزارش خود به دادسرا اعلام کرده که کودک به‌دلیل خونریزی داخلی و شدت جراحات وارده جانش را از دست داده است. این ماجرا واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال داشت. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز در واکنش به این اتفاق گفت: از قوه قضائیه انتظار می‌رود با سرعت و قاطعیت به جنایت کسی که نام پدر را یدک می‌کشد، رسیدگی کند تا به اشد مجازات برسد.

ماجرای حکم 3 محیط‌بان آملی

۴سال پیش محیط‌بان‌ها به دنبال تیراندازی شکارچی به قصد شکار، و در تعقیب و گریز بعد از آن مجبور به تیراندازی هوایی می‌شوند. تایر ماشین شکارچی را پنجر می‌کنند.محیط‌بانان دلیل درگیری فیزیکی ناچار به استفاده از اسپری و دستبند می‌شوند. با شکایت متهم به شکار از محیطبانان، دادگاه حکمی صادر کرد: مجموعا هجده سال حبس و سه سال انفصال از خدمت برای سه محیطبان. هر محیطبان یک سال انفصال از خدمت و به ترتیب نُه، شِش و سه سال حبس برای هر کدام از محیطبان‌ها. با درخواست تجدیدنظرخواهی حکم در دادگاه تجدیدنظر نقض شد. اما شاکی باز هم درخواست تجدیدنظر کرد و در نهایت هر کدام از محیطبان‌ها به یک سال انفصال از خدمت و سه سال حبس محکوم شدند که، هجده ماه از حبس به مدت دو سال تعلیقی و هجده ماه دیگر لازم‌الاجرا اعلام شد. حالا قرار است حکم حبس آنها اجرا شود. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در هفته‌ای که گذشت، طی نامه‌ای به رئیس دستگاه قضا، خواستار تجدید نظر در حکم قضایی سه محیط بانی شد که حکم انفصال از خدمتشان اجرایی شده و منتظر اجرای حکم یک سال و نیم حبس از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ هستند.

خشکسالی شدید در ۱۴۰۰

بنا بر اظهارات مسئولان سازمان هواشناسی کشور، فروردین ماه امسال یکی از کم بارش‌ترین ماه‌های فروردین در سال‌های گذشته بوده که این مساله در مناطق غربی و جنوب غربی بیشتر از سایر مناطق نمود داشته است. معضل خشکسالی باعث شده تا نگرانی از تشدید بحران گرد و غبار در سال 1400 و بازگشت طوفان‌های گرد و غبار افزایش یابد. فروردین امسال یکی از کم‌ بارش‌ترین فروردین‌ها در چند سال اخیر بوده به طوری که بارش‌ها در اغلب استان‌های کشور کمتر از حد نرمال بوده است. کاهش شدید بارش در فروردین ماه جاری، مهر تأیید بر وجود خشکسالی شدید در سطح کشور به‌ویژه استان های جنوبی و جنوب شرقی می‌زند. این در حالی است که از ابتدای سال جاری، چندین موج گرد و غبار، شهرهای جنوبی و غربی کشور را تحت تاثیر قرار داده است و در کنار پاندمی کرونا نگرانی‌ مردم ساکن در این مناطق را چندین برابر کرده است. از طرفی بودجه‌ای برای مقابله با گرد و غبار در سال ۱۴۰۰ تخصیص نیافته است. هر چند عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست اواخر سال گذشته از اختصاص ۲۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبار در بودجه سال آینده کشور خبر داد اما شنیده‌ها حاکی از این است که بودجه‌ای برای این امر اختصاص نمی‌یابد. مجتبی یوسفی، سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی اخیرا گفته است که خشکسالی شدید امسال و کاهش بارندگی، خطر 300 میلیون هکتار منطقه غبار خیز کشورهای همسایه را برای کشور ایران تشدید می‌کند.

ماجرای ویدئوی جنجالی سیلی یک جوان به روحانی

حدود ساعت ۱۸ روز جمعه پنج پسر جوان حدوداً ۲۲ تا ۲۳ ساله در منطقه پاسداران، خیابان بوستان ششم، اقدام به تهیه ویدیویی کردند که در آن یکی از این پسران جوان اقدام به بی احترامی به فردی با لباس روحانیت کرده و به سیلی به او زد. پس از انتشار این ویدئو، پلیس این کلیپ را ساختگی اعلام کرد و از بازداشت توزیع کننده و بازیگران آن خبر داد.

زلزله شدید در جنوب ایران

در هفته‌ای که گذشت، زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر مرز استان‌های بوشهر و فارس - حوالی بندر گناوه را لرزاند. این زلزله در عمق 10 کیلومتری زمین به ثبت رسید. از لحظه وقوع این زلزله تاکنون 70 پس لرزه در کانون زلزله به ثبت رسید. این زمین‌لرزه تلفات جانی نداشت و 5 نفر مصدوم شدند.

جنجال حذف غربالگری زنان باردار

طبق آمار حدود ۱۲ درصد از جمعیت ایران را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند که از این میزان حدود ۲ میلیون نفر دارای معلولیت شدید و ۵.۶ میلیون نفر معلول کم‌توان هستند و براساس اعلام سازمان بهزیستی سالانه 29 تا 35 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که نیمی از آنها حاصل اختلالات ژنتیکی هستند و از سال ۹۲ تا ۶ ماهه اول سال ۹۹ از تولد ۷ هزار و ۳۰۰ نوزاد معلول جلوگیری شد. آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته بود که مجلس طرحی بحث‌برانگیز را تصویب کرد. این طرح تحت عنوان «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» نام دارد و همانطور که از نامش پیداست، بر افزایش جمعیت کشور متمرکز است. اما این طرح منتقدان زیادی دارد که مهم‌ترین آن بخشی است که به موضوع غربالگری جنین و سقط درمانی مربوط است. این در حالی است که وزارت بهداشت نیز مخالف این طرح است. زهرا سلطانی، متخصص زنان و زایمان درباره حذف غربالگری با بیان اینکه غربالگری یک فرصت است که اجازه می‌دهد از خطرها و ریسک‌ها پیشگیری شود، گفت: «غربالگری روشی برای جلوگیری از تولد نوزادان ناقص کروموزومی یا ناهنجاری شدید جسمی است که این روش مانع به دنیا آمدن کودکان ناقص می‌شود و با حذف آن جمعیت افزوده نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار